Złożono podpisy pod umową na dostawę i montaż trzech stacji ładowania autobusów elektrycznych. Wykonawcą będzie firma Ekoenergetyka – Polska S.A.

Stacje ładowania będą niezbędne do eksploatacji zamówionych już przez Szczecin autobusów elektrycznych. „Elektryki” pojawią się na liniach 75 i 87, dlatego ładowarki znajdą się na ich przystankach końcowych: przy Kolumba (75), Owocowej (87) i Kołłątaja (część kursów 87).

Ta inwestycja pozwoli zapoczątkować wymianę taboru autobusowego

Wartość podpisanej umowy to 3,5 mln zł. W jej ramach Ekoenergetyka – Polska S.A. dostarczy i zamontuje trzy szybkie ładowarki pantografowe o znamionowej mocy wyjściowej 400kW, wraz z konstrukcją nośną kaptura ładowarki. W zakres kontraktu wchodzi też dostawa 3 abonenckich stacji transformatorowych, dostawa systemu telemetrycznego, szkolenie i wykonanie infrastruktury drogowej.

– Rozwój elektromobilności w polskich miastach jest dla nas szczególnie ważny. Specjalizujemy się w produkcji, instalacji oraz obsłudze serwisowej systemów ładowania autobusów elektrycznych. Nasze produkty dostarczamy do odbiorców na całym świecie. Jesteśmy obecni w 130 miastach w 18 krajach. Wszystkie nasze rozwiązania każdego dnia bezawaryjnie wykonują tysiące cykli ładowania, co pozwala naszym klientom na stopniową wymianę taboru spalinowego na zeroemisyjne pojazdy elektryczne – mówi Maciej Wojeński, wiceprezes zarządu Ekoenergetyka Polska S.A.

Autobusy mają być wcześniej niż ładowarki

Termin wykonania zamówienia to pół roku, czyli stacje ładowania będą gotowe w połowie grudnia. Wcześniej, bo do połowy października, do Szczecina powinno dotrzeć 8 przegubowych autobusów elektrycznych wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus & Coach (kosztowały 32,3 mln zł, w tym 20,4 mln zł dofinansowania unijnego). Kilka tygodni zajmie jednak ich odpowiednie oznakowanie i procedury odbiorowe.

Wiosną 2022 r. można się spodziewać w Szczecinie 6 krótszych, 12-metorwych autobusów elektrycznych, też zamówionych w Solaris Bus & Coach (kosztowały 16,5 mln zł – 6 mln zł pochodzi z dofinansowania). Wszystkie autobusy, które trafią na ulice Szczecina przystosowane będą do szybkiego ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i pantograf.

– Już niebawem, dzięki uruchomieniu regularnych kursów elektrycznego taboru zrobimy ważny krok w stronę poprawy jakości powietrza w Szczecinie, a co za tym idzie jakości życia wszystkich mieszkańców miasta – podkreśla Radosław Tumielewicz, prezes spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie, która odpowiada za realizację inwestycji w odpowiednią infrastrukturę.

Zmiany w zajezdni Klonowica

Do ładowania nowych autobusów przystosowana zostanie zajezdnia Klonowica. Niezbędnymi pracami też zajmuje się tam Ekoenergetyka Polska S.A. (jako lider konsorcjum). Instalowanych jest sześć dwuwyjściowych stacji ładowania o mocy 120 kW. Po ich uruchomieniu, z każdej stacji będą mogły korzystać dwa autobusy ładowane mocą 60 kW lub jeden pojazd zasilany 120 kW. Koszt inwestycji – 1,6 mln zł.