Chcesz sprawdzić, czy agencja, z którą współpracujesz działa efektywnie? Na jakie dane zwrócić uwagę, by ocenić skuteczność pozycjonowania strony? Poniżej znajdziesz listę parametrów i statystyk, które są istotne w analityce SEO i które warto monitorować samodzielnie.

Gdzie szukać danych o wydajności strony?

Informacje na temat tego, jak dobrze wypozycjonowana jest Twoja strona znajdziesz różnego rodzaju narzędziach analitycznych, które zbierają wszelkie kluczowe dane (ruch, zachowania użytkowników, konwersje, widoczność itp.). Analiza danych z narzędzi pozwoli Ci określić, które elementy na stronie działają dobrze, a które są do poprawy i dalszej optymalizacji.

Widoczność strony w Google

Podstawowym parametrem SEO, który warto przeanalizować na samym początku to widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Monitorujemy ją na każdym z etapów realizacji procesu SEO. W tym celu polecamy użycie polskiego narzędzia Senuto, które przedstawia te dane w formie tabeli. Zwróć uwagę na tendencję zmian widoczności - czy jest ona malejąca czy rosnąca. Warto także zweryfikować, jaką pozycję w danej chwili zajmuje konkretna fraza, a także adres URL.

Ruch na stronie

Aby sprawdzić, jak często Twoja strona internetowa jest odwiedzana przez innych użytkowników wykorzystaj bezpłatne narzędzie Google Analytics. W raporcie Pozyskiwanie ruchu znajduje się szereg danych, które powiedzą Ci skąd pochodzi ruch na stronie. Najpopularniejsze źródła ruchu to:

●    wyniki organiczne (pozycjonowanie)

●    wyniki płatne (Google Ads)

●    kliknięcia bezpośrednie

●    social media

●    linki odsyłające

Ciekawe dane są zaprezentowane także w raporcie Zaangażowanie. Z niego dowiesz się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z Twojej strony - w co klikają, jakie podstrony odwiedzają najczęściej, czy dokonują konwersji.

Dobór fraz

Dane dostępne w narzędziach analitycznych mogą posłużyć w bardzo istotnym zadaniu - wyborze odpowiednich słów kluczowych. W Keyword Plannerze sprawdzisz, jaką konkurencję mają poszczególne frazy. Na początek najlepiej wybrać te mało lub średnio konkurencyjne. Ponadto zwróć uwagę na średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy. Nie zawsze frazy wyszukiwane najczęściej będą najlepsze dla Twojego biznesu. Może być tak, że to frazy typu long tail (z długim ogonem) będą miały większy potencjał sprzedażowy. W temacie doboru fraz warto powierzyć swoją stronę specjalistom ds. SEO, którzy zajmują się kompleksowo analizą danych i przygotowują strategię pozycjonowania najlepiej dopasowaną do typu biznesu. Przykładem może być profesjonalna agencja SEO - Widoczni, która od ponad 23 lat zajmuje się pozycjonowaniem sklepów i stron internetowych.

To samo narzędzie, czyli Keyword Planner pokaże Ci, jak wygląda popularność danego słowa kluczowego w ciągu roku (w których miesiącach jest najbardziej popularny, a w których mniej). Tym samym jesteś w stanie określić sezonowość danej frazy.

Tworzenie i efektywność treści

Analitykę SEO możesz z powodzeniem wykorzystać do tworzenia skutecznych treści na stronę. Pamiętaj, że narzędzia analityczne mogą być jedynie wsparciem w tym aspekcie, jednak nie stworzą treści za Ciebie. To zadanie warto powierzyć copywriterom z doświadczeniem np. z agencji Widoczni

W narzędziach takich jak Surfer, czy Semstorm znajdziesz specjalistyczne edytory treści, które pokazują w jaki sposób skonstruować treść, by były w niej zawarte słowa kluczowe. Korzystając z takiego edytora będziesz wiedział, jak często użyć danej frazy, jak długi powinien być tekst, ile powinno być nagłówków, akapitów i linków wewnętrznych, a także czy warto dodać jakieś materiały multimedialne (zdjęcia, wideo itp.)

W przypadku, gdy chcesz ocenić skuteczność treści już opublikowanych wykorzystaj Google Analytics. Zalecamy przyjrzenie się wskaźnikom takim jak: czas spędzony na stronie, raport zaangażowania, liczba stron odwiedzonych w czasie pojedynczej sesji, konwersje wspomagane.

Sprzedaż i konwersje

Google Analytics to także świetne narzędzie, by sprawdzić, czy strona internetowa generuje sprzedaż. W końcu Twoja firma powinna zwiększać przychody, a pozycjonowanie powinno w tym pomagać. Parametry, które są tutaj kluczowe to: poziom przychodów, średnia wartość koszyka zakupowego, liczba i współczynnik konwersji, konwersje wspomagane, ROI (czyli zwrot z inwestycji).

Zachowania użytkowników na stronie

Aby przeanalizować ten parametr przyda Ci się kilka narzędzi:

●    Google Analytics - średnia długość sesji, średnia liczba stron odwiedzonych w trakcie jednej sesji, współczynnik odrzuceń, współczynnik zaangażowania, czas spędzony na stronie,

●    Google Search Console - współczynnik CTR,

●    Hotjar - strumień kliknięć oraz ruchów myszką, głębokość przewijania strony.

Dlaczego warto analizować dane o stronie?

Analiza powyższych danych pomoże Ci zweryfikować skuteczność kampanii i działań agencji SEO, z którą współpracujesz. Twarde dane, które otrzymasz z narzędzi analitycznych pozwolą Ci ocenić, czy obrana strategia promocji sprawdza się i podąża w odpowiednim kierunku, a także które elementy wymagają optymalizacji.