Magistrat zaprezentował projekt budżetu Szczecina na 2021 r. Na liście najwyższych wydatków majątkowych przeważają inwestycje, które już trwają,

Mimo pandemii, miasto nie zamierza ograniczać programu inwestycyjnego. Wydatki majątkowe mają sięgnąć w przyszłym roku blisko miliarda złotych (988 mln zł). Wszystko przy założeniu, że dochody miasta wrócą do poziomu sprzed epidemii.

Przyjrzeliśmy się 10 największym wydatkom planowanym na przyszły rok. Zaskoczeniem może być brak na liście budowy Fabryki Wody, ale w 2021 r. wydamy na ten cel „tylko” 10,3 mln zł. W 2022 r. planuje się już 33 mln zł, a kredyt zaciągnięty na aquapark będziemy spłacać do 2041 r.

Analizując najwyższe wydatki należy pamiętać, że to projekt budżetu, więc mogą w nim zajść zmiany.

1. Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie - 112 mln zł

Wielka modernizacja infrastruktury torowej w Szczecinie rozpoczęła się w tym roku od przebudowy pl. Szarych Szeregów i węzła na Wyszyńskiego. Plany na 2021 r. są jeszcze bardziej ambitne. Wybrano już wykonawcę (firma ZUE S.A.) przebudowy torowisk od pl. Żołnierza Polskiego do pętli Dworzec Niebuszewo (pl. Hołdu Pruskiego, ul. Matejki, ul. Piłsudskiego (do pl. Rodła), pl. Rodła, al. Wyzwolenia, Kołłątaja, Asnyka). Tam gdzie torowisko nie jest wydzielone, zmienią się całe ulice.

W przyszłym roku powinna też ruszyć wyczekiwana przez wszystkich modernizacja infrastruktury na ul. Kolumba, a także ul. Chmielewskiego, Smolańskiej i Budziszyńskiej oraz Nowej i Dworcowej.

W dalszych planach jest jeszcze przebudowa al. Powstańców Wlkp. Łącznie, w latach 2015-2023, miasto zamierza wydać na przebudowę torowisk aż 505 mln zł. Całe zadanie dofinansowane jest z Unii Europejskiej kwotą 174 mln zł.

2. Budowa Stadionu Miejskiego wraz z Centrum Szkolenia Dzieci i Młodzieży - 93,1 mln zł

Połowa stadionu już teraz mocno się zmieniła i wkrótce powinny zostać otwarte nowy trybuny: południowa i zachodnia. W przyszłym roku prace będą toczyć się przede wszystkim przy budowie nowej trybuny od strony ul. Twardowskiego (wschodnia) i nowej konstrukcji w miejscu właśnie wyburzanej niskiej trybuny (północna).

Częścią inwestycji jest też stworzenie Centrum Szkolenia Dzieci i Młodzieży, czyli kompleksu boisk treningowych na koronie stadionu i budynku CSDiM.

Finał prac planowany jest w 2022 r. Całkowity koszt tego zadania szacowany jest na 375 mln zł. Na ten cel pójdzie rządowa rekompensata za straty spowodowane pandemią koronawirusa, czyli 93,5 mln zł. Wcześniej miasto pozyskało też dotację z Ministerstwa Sportu (30 mln zł) na budowę Centrum Szkolenia Dzieci i Młodzieży.

3. Przebudowa układu drogowego w rejonie Międzyodrza - 84,4 mln zł

To rozległa inwestycja obejmująca przede wszystkim ulice dojazdowe do portu, ale też ulicę Energetyków i Estakadę Pomorską. W tym roku mieliśmy serię przetargów na wykonawców różnych części tego zadania. Co dokładnie zostanie zrobione?

Na ul. Energetyków powstanie rondo, a przebudowane zostaną też ulice: Władysława IV, Spichrzowa, Zbożowa, Celna, Świętego Floriana, część ulicy Bytomskiej oraz Bulwaru Śląskiego i Gdańskiego. Remont przejdzie Estakada Pomorska i ul. Górnośląska. Na rozstrzygnięcie czeka przetarg na modernizację ulic: Rybnickiej, Kujota, Hryniewieckiego, Logistycznej oraz części ulicy Bytomskiej.

Przebudowa wszystkich ulic powinna potrwać etapami do 2023 r. Później planowana jest budowa Mostu Kłodnego i połączenie go z nowym rondem na ul. Energetyków przebudowaną ul. Władysława IV. Pojedzie tamtędy również tramwaj.

4. Poprawa stanu technicznego obiektów oświatowych - 56,2 mln zł

Co roku miasto przeznacza spore środki na modernizację szkół i innych placówek oświatowych lub nowe inwestycje w tym obszarze. Pod tym punktem w budżecie zapisanych jest zbiorczo wiele różnych zadań.

Plany na 2021 r. to m.in.: rozpoczęcie budowy nowego przedszkola przy ul. Przygodnej dla 350 dzieci, przebudowa i nadbudowa budynku Przedszkola Publicznego nr 29 w celu uzyskania dodatkowo 50 miejsc przedszkolnych, rozpoczęcie budowy sali gimnastycznej wraz z pomieszczeniami dydaktycznymi w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym dla Dzieci Słabo Słyszących, dalsza przebudowa budynków Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4 na potrzeby utworzenia nowej szkoły podstawowej wraz z kuchnią i stołówką szkolną, przebudowa sali gimnastycznej w Zespole Szkół Nr 2, budowa boiska wraz z zagospodarowaniem terenu przy IX Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi i Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi czy teś poprawa stanu technicznego w SP nr 47.

5. Budowa węzła Granitowa - 47,6 mln zł

Nowe skrzyżowanie ulic Floriana Krygiera i Granitowej będzie miało formę dużego skrzyżowania jednopoziomowego z wyspą centralną i z sygnalizacją świetlną. Inwestycja obejmuje też rozbiórkę wyłączonego z ruchu mostu drogowego nad Regalicą i budowę w tym miejscu nowego mostu. Przebudowywane są też fragmenty okolicznych ulic.

Na razie jednak przebudowa oznacza duże trudności dla kierowców. Od wakacji nie ma przejazdu przez ul. Granitową. To powinno zmienić się w najbliższych dniach, bo zapowiadane jest wznowienie ruchu.

Przypomnijmy, że cały węzeł Granitowa powinien być gotowy w połowie września. Pojawiły się jednak problemy z infrastrukturą gazową i termin finalizacji prac przeniesiono na wiosnę 2021 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Roverpol sp. z o.o. oraz Rover Infraestructuras S.A. Koszt budowy to ponad 104 mln zł. Dofinansowanie unijne wynosi 72 mln zł.

6. Przebudowa ul. Szafera - 41,9 mln zł

Kolejna inwestycja, która już się rozpoczęła i w 2021 roku będzie kontynuowana. Obejmuje nie tylko prace drogowe, ale również przedłużenie z al. Wojska Polskiego torowiska tramwajowego. Po zakończeniu przebudowy, ulica Szafera będzie miała dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu. Torowisko tramwajowe zajmie pas rozdzielający jezdnie, a koło Netto Areny powstanie pętla tramwajowo-autobusowa. Zaplanowano cztery ronda: przy skrzyżowaniu z ul. Zawadzkiego; przy skrzyżowaniu z ul. Jarzyńskiego; przy skrzyżowaniu z ul. Romera i ul. Modrą; przy skrzyżowaniu z ul. Modrą i ul. Szeroką.

Wszystko ma być gotowe w połowie 2021 r. Wykonawcą prac jest firma Eurovia Polska. Ich koszt to 125 mln zł.

7. Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego Łękno - 41,2 mln zł

Z utrudnieniami związanymi z tą budową kierowcy muszą zmagać się już od dawna. W ramach inwestycji powstaje kolejny fragment obwodnicy śródmiejskiej (od ul. Arkońskiej i Niemierzyńskiej do al. Wojska Polskiego) oraz jej skrzyżowanie z al. Wojska Polskiego. Przebudowywana jest też linia kolejowa biegnąca wzdłuż nowej jezdni. Docelowo węzeł pełnić będzie funkcję centrum przesiadkowego dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Łączne nakłady na to zadanie (wraz z m.in. pracami projektowymi) to ponad 129 mln zł.

Inwestycja zakończyć ma się w sierpniu 2021 r., czyli 10 miesięcy później niż początkowo planowano. Jako przyczynę opóźnienia wykonawca - konsorcjum firm: Rover Infraestructuras S.A. i Roverpol Sp. z o. o. - podaje problemy z wodą gruntową gromadzącą się w wykopie przygotowywanym pod tory kolejowe w okolicy stacji benzynowej.

8. Budowa Szkoły Podstawowej przy ul. Kredowej - 35,8 mln zł

To inwestycja, z którą magistrat ma sporo problemów. W tegoroczne wakacje musiał odstąpić od umowy z poprzednim wykonawcą, firmą Polaqua Sp. z o.o. Jako powód wskazywano niski stan zaawansowania prac (na poziomie ok. 40 proc.), niezadowalający bieżący postęp robót budowlanych, a także złą organizację pracy na placu budowy (m.in. niewystarczająca liczba pracowników budowlanych, brak zgłaszania podwykonawców, wniosków materiałowych, problemy z dokumentacja projektową).

Przetarg na nowego wykonawcę nie został jeszcze ogłoszony. Łączne nakłady na tę inwestycję szacowane są na 63,5 mln zł. Ponad połowa z tej kwoty została przesunięta na przyszły tok. Miasto chce by nowa szkoła na Warszawie była wreszcie gotowa na wrzesień 2021 r.

9. Zakup ośmiu elektrycznych autobusów - 32,4 mln zł

Miasto zamówiło już w firmie Solaris Bus & Coach S.A. osiem przegubowych autobusów zeroemisyjnych - Urbino 18 electric. Będą miały 18,1m długości i zabiorą maksymalnie 120 osób. Zostaną wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry, która będzie wykorzystania do doładowania magazynu energii. Ładowane będą mogły być metodą plug-in lub poprzez pantograf. Oświetlenie kabiny pasażerskiej ma być wykonane w technologii LED, ponadto znajdą się w niej ładowarki USB oraz system informacji dla pasażerów.

Wszystkie autobusy muszą być dostarczone najpóźniej do połowy października 2021 r. Ich zakup dofinansowany jest ze środków unijnych kwotą 20,4 mln zł.

10. Węzeł przesiadkowy Głębokie – 26,8 mln zł

Skrzyżowanie al. Wojska Polskiego z ul. Zegadłowicza, ul. Kupczyka i ul. Miodową zastąpi czterowlotowe rondo turbinowe. Przebudowywana jest pętla tramwajowo-autobusowa, powstanie nowy parking. Gruntowny remont przejdzie ul. Kupczyka (na odcinku 1, 8 km), przebudowane zostaną też krótsze fragmenty al. Wojska Polskiego, ul. Zegadłowicza i ul. Miodowej.

Inwestycja jest w trakcie realizacji, wykonawcą jest firma Strabag. Prace przy budowie pętli tramwajowo-autobusowej są na tyle zaawansowane, że niedługo powinny wrócić na nie pojazdy komunikacji miejskiej. Łączny koszt to 65,8 mln zł (26,8 mln zł w przyszłym roku), z czego ponad 32 mln zł to środki unijne. Węzeł Głębokie ma być gotowy do końca 2021 r.