Masz pomysł na biznes i chciałbyś zostać własnym szefem? Jeśli tak, to przed Tobą nie lada wyzwanie – czyli najprościej mówiąc „wycieczka po urzędach”, by zarejestrować firmę. Pomoże Ci w tym nasze „ABC własnej firmy”, z którego dowiesz, do jakich urzędów się udać, co ze sobą wziąć i ile będzie Cię to kosztowało.

Najpierw pomysł

Zanim udasz się do jakiegokolwiek urzędu, musisz stworzyć biznesplan, w którym określisz branżę,  zbadasz zapotrzebowanie na to, co chcesz robić, sprawdzisz, czy masz konkurencję i jak sobie ona radzi, oszacujesz zarówno wydatki (takie jak koszty wynajmu lokalu, opłaty za media, podatki, składki ZUS i wiele innych), jak i zakładany zarobek. W stworzeniu biznesplanu może ci pomóc wiele pozarządowych instytucji, m.in. w Szczecinie jest to Polska Fundacja przedsiębiorczości. Gdy na podstawie takiego biznesplanu okaże się, że jest szansa za zdobycie zysku, trzeba zacząć działać i zrobić pierwszy krok, by pełnoprawnie zaistniała Twoja własna firma.
PFP
Adres: ul. Monte Cassino 22
Tel: 91 312 92 00

Krok pierwszy - Urząd Miasta

Pierwszą z formalności, której trzeba dokonać jest złożenie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej w Urzędzie Miasta. Do poprawnego wypełnienia druku wniosku potrzebne są: nazwa Twojej firmy, dowód osobisty, informacja o miejscu zamieszkania, określenie przedmiotu wykonywanej działalności oraz podanie daty, od której zamierza się rozpocząć działalność. Za wpis do ewidencji działalności gospodarczej płaci się w Urzędzie Miasta 100 złotych.  Z opłaty mogą być zwolnieni m.in. absolwenci oraz niepwlnosprawni. Zaświadczenie o wpisie powinno trafić do  Ciebie w ciągu 14 dni.  W przypadku wybranych typów działalności (np. sprzedaż alkoholi lub apteka) konieczne będzie uzyskanie koncesji.
Adres: Plac Armii Krajowej 1, Biuro Obsługi Interesantów, sala nr 62
Tel: Infolinia BOI 0 800 300 300, +48 91 42 45 931 933

Krok drugi - Urząd Statystyczny

Do tej instytucji udajemy się z dowodem osobistym i wpisem do ewidencji gospodarczej (oryginałem i jedną kserokopią), który otrzymaliśmy z Urzędu Miasta. W urzędzie statystycznym składamy wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i wydanie numeru REGON. Tym numerem będziemy się posługiwać na drukach urzędowych, pieczątce i w banku. Wniosek powinien zostać rozpatrzony przez urząd statystyczny w terminie 7 dni. Za wydanie numeru REGON nie ponosi się opłaty. Szczecińskim udogodnieniem dla zaczynających działalność gospodarczą jest możliwość złożenia wniosku o nadanie numeru REGON także w Urzędzie Miasta.
Adres: ul. Matejki 22, Wydział Rejestrów, I piętro
Tel. 091 433 70 42, 091 459 75 12, 091 459 75 70

Krok trzeci - Urząd Skarbowy

W urzędzie skarbowym właściwym dla naszego miejsca zameldowania składamy kolejny wniosek. Tym razem o wydanie Numeru Identyfikacji Podatkowej. Wydanie NIP nie wiąże się z opłatami. W  urzędzie trzeba też będzie podjąć decyzję o formie płacenia podatku dochodowego (karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany lub opodatkowanie na zasadach ogólnych, czyli księga przychodów i rozchodów). Tutaj deklarujemy także czy będziemy płatnikami podatku VAT czy nie. 
Urzędy Skarbowe w Szczecinie:
Pierwszy Urząd Skarbowy, ul. Michała Drzymały nr 5
Tel. 091 81 30 500
Drugi Urząd Skarbowy, ul. Felczaka 19
Tel. 091 88 23 100
Trzeci Urząd Skarbowy, ul. Lucjana Rydla 65
Tel. 091 81 03 400

Krok czwarty - pieczątka

Zanim przejdziemy do dalszych etapów rejestracji trzeba wykonać pieczątkę firmową.  Informacje, które musi zawierać pieczątka to: pełna nazwa firmy z adresem jej siedziby, numer telefonu, REGON, NIP. Do firmy wykonującej pieczątki udajemy się z dowodem osobistym i zaświadczeniami o wpisie do ewidencji gospodarczej, NIP-ie, REGON-ie. Pieczątka kosztuje do 50 złotych.

Krok piąty - konto bankowe

Założenie konta bankowego jest obowiązkiem nowo powstałej firmy. Wybór banku zależy od tego, która oferta będzie dla nas najkorzystniejsza (czyli m.in. ile będzie nas kosztowało samo prowadzenie kont, przelewy, obsługa konta przez internet lub telefon komórkowy). Przy zakładaniu konta bankowego powinniśmy mieć przy sobie numer REGON, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej i oczywiście dowód osobisty.

Krok szósty - Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Do ZUS-u zgłaszamy się nie później niż tydzień po rozpoczęciu działalności. Tam wypełniamy formularz zgłoszenia płatnika składek osoby fizycznej. Jeżeli prowadzenie firmy jest naszym jedynym źródłem utrzymania i wyłącznym miejscem zatrudnienia ewentualnych pracowników, każdą osobę z osobna musimy zgłosić za pomocą formularza zgłoszenia osoby ubezpieczonej. Od momentu zgłoszenia w ZUS-ie co miesiąc będziemy odprowadzać składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne. Dodajmy, że dla osób, które przez ostatnie lata nie prowadziły działalności gospodarczej, przysługuje ulga w wysokości płaconych składek. Oprócz tego, do ZUS w Szczecinie można zgłosić się poprzez Urząd Miasta. 
Adres: ul. Matejki 22
Tel. 0 91 459 60 00

Krok siódmy - Państwowa Inspekcja Pracy

Inspektora pracy, właściwego dla siedziby firmy, w ciągu 30 dni od rozpoczęcia naszej działalności informujemy o naszej działalności i liczbie zatrudnionych pracowników.  Dodatkowo warto zwrócić uwagę na wszelkie przepisy związane z specyfiką naszej branży, takie jak przepisy BHP, przeciwpożarowe, o ochronie środowiska czy sanitarno-epidemiologiczne (zwłaszcza w gastronomii).
Okręgowy Inspektorat Pracy w Szczecinie
Adres: ul. Pszczelna 7
Tel. 0 91 431 19 30,0 91 431 19 31

Krok ósmy - masz już firmę!

Po wypełnieniu wszystkich wymogów formalno-prawnych, Twoja firma jest już faktem. Z doświadczeń młodych szczecińskich przedsiębiorców wynika, że rozpoczęcie działalności gospodarczej w Szczecinie jest łatwiejsze niż w innych miastach Polski, ponieważ wiele formalności można załatwić od razu w Urzędzie Miasta. Prowadzenie firmy często jest zadaniem o wiele trudniejszym niż sam proces jej założenia. Pamiętajcie jednak, kto nie ryzykuje, ten nie wygrywa! Więc mimo wszelkich trudności, jeśli masz dość swojego szefa, pomyśl o samozatrudnieniu i zacznij działać!