Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował w mediach społecznościowych o złożeniu wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6. Wniosek o pozwolenie na budowę dotyczy wszystkich trzech odcinków, które łącznie mają mieć długość niespełna 49 kilometrów. W rozmowie z portalem wSzczecinie.pl wiceminister Marchewka mówi, że rozpoczęcia prac drogowych spodziewa się w 2026 roku. W poście opublikowanym w mediach społecznościowych szczecińskiego ministra znalazło się zdjęcie kilku kartonów – tyle właśnie objętościowo zajmują dokumenty niezbędne do złożenia wniosku o ZRID.

Przełom w sprawie Zachodniego Obejścia Szczecina. Jest wniosek o pozwolenie na budowę

Wiceminister infrastruktury, a jednocześnie poseł Koalicji Obywatelskiej ze Szczecina napisał w mediach społecznościowych, że Zachodnia Obwodnica Szczecina to inwestycja przełomowa, a skala przedsięwzięcia jest ogromna.

– To koniec tranzytu przez centrum miasta, to skrócenie drogi nad morze, to lepsza jakość życia dla mieszkańców Szczecina i województwa zachodniopomorskiego – mówi Arkadiusz Marchewka.

Decyzja ZRID umożliwi przyszłemu wykonawcy rozpoczęcie budowy. Dokument zatwierdzi na przykład granice terenu pod budowę trasy. Marchewka nazywa ją „ringiem wokół Szczecina”, który ma poprawić skomunikowanie aglomeracji szczecińskiej z terenami położonymi na północ od miasta. Trasa odciąży drogi A6, S3 i S6.

5-kilometrowy tunel pod Odrą. Rewolucyjna inwestycja coraz bliżej

Blisko 50-kilometrowa zachodnia obwodnica ma rozpoczynać się w węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa, od zachodu omijać Szczecin, od północy Police, a później tunelem pod Odrą poprowadzić w kierunku Goleniowa. Liczący około 5 kilometrów długości tunel jest kluczowym elementem inwestycji. Będzie to dwururowy obiekt o średnicy 14,85 metra. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które mają w razie wypadku służyć do ewakuacji. Jezdnia ma znajdować się na poziomie około 45 metrów głębokości.

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo-Dołuje, Dołuje-Police i Police-Goleniów.

– To jest inwestycja, na którą czekamy od dziesięcioleci – mówi wiceminister Arkadiusz Marchewka. – To są miliardy złotych. Nigdy wcześniej w okolicach Szczecina nie było realizowane takie przedsięwzięcie za takie pieniądze. Mamy zagwarantowane środki, nigdy nie realizowaliśmy tak wielkiego zadania, bo koszty inwestycji były przytłaczające. Niebawem będziemy na bieżąco informować o działaniach dotyczących rozpoczęcia prac – zapowiada.

Szczegóły inwestycji ma przekazać Ministerstwo Infrastruktury. Całkowity koszt realizacji obwodnicy szacowany jest na ponad 6 mld zł.