Trwający od wczoraj jubileusz pracy twórczej Anny Augustynowicz, organizowany przez szczeciński Teatr Współczesny, to przede wszystkim okazja do zobaczenia wielu spektakli tej reżyserki (na scenie i na ekranie). Dla teatrologów jest to także możliwość podyskutowania o wartościach jakie jej dokonania wniosły do współczesnej polskiej kultury.

 

 

Naukowo...

W ramach jubileuszu w Centrum Doskonalenia Nauczycieli na ul. Sowińskiego odbyła się konferencja pod hasłem „20 lat po „Klątwie” – teatr Anny Augustynowicz." Referenci, którzy wzięli w niej udział to przede wszystkim  osoby związane z Uniwersytetem Szczecińskim. M.in. Kamila Paradowska, Irena Naumowicz czy Joanna Flis. Poza nimi, twórczość pani Anny wszechstronnie zinterpretowali   także naukowcy z innych ośrodków. Wymienić tu można m.in. Magdalenę Butkiewicz z Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, która  przygotowała wystąpienie „Fenomenologia sceny – przestrzenie. „Wesele” Anny Augustynowicz”

Augustynowicz uwodzi

Moim zdaniem jednym z ciekawszych fragmentów całej  konferencji było wystąpienie Tomasza Owsika-Kozłowskiego z US, zatytułowane „Strategie uwodzenia w teatrze Anny Augustynowicz”. Autor  w pierwszej części precyzyjnie określił jak możemy rozumieć  ten termin w różnych kontekstach kulturowych, a następnie za pomocą licznych przykładów wykazał jakich elementów teatralnej konwencji reżyserka używa do tego by uwieść odbiorcę. Co istotne, w swym opracowaniu tego tematu, podkreślił także instytucjonalne aspekty zagadnienia, przyjmując założenie, że: „To właśnie w doborze repertuaru upatrywać można pierwszych oznak strategii uwodzenia, które to – dzięki pełnionej przez inscenizatorkę funkcji dyrektora artystycznego – dotyczą nie tylko przedstawień reżyserowanych przez nią samą, ale także całego repertuaru Teatru Współczesnego. Strategia ta opiera się m.in. na dużej liczbie wystawianych prapremier dramaturgii europejskiej (np. Moja wątroba jest bez sensu albo zagłada ludu Wernera Schwaba, Bez czułości Clare McIntyre)”.

 

Monografia i dalsze wydarzenia

Finałem dwudniowego sympozjum była prezentacja obszernej monografii twórczości  reżyserki, autorstwa Roberta Cieślaka, kierownika Zakładu Mediów i Komunikowania Uniwersytetu Szczecińskiego - „Teatr Anny Augustynowicz”. Jeszcze dziś o godz.  19.00 na scenie Teatru Współczesnego wystąpi Teatr Wybrzeże prezentując spektakl  "Pieszo" Sławomira Mrożka (z udziałem m.in. . Mirosława Baki), a po nim odbędzie się dyskusja pod hasłem „Monochromatyczny Teatr Idei”? Twórczość reżyserska Anny Augustynowicz w perspektywie teatrologicznej” Będą w niej uczestniczyli  Krystyna Duniec, Mirosława Kozłowska, Małgorzata Sugiera, Zenon Butkiewicz i Jan Ciechowicz.

Cały jubileusz zakończy się w niedzielę 18.12  prezentacją sztuki  "Migrena" i panelem artystycznym.