Gdzie i kiedy?
Od: sobota, 14 maja 2016, 11:00
Do: sobota, 14 maja 2016, 17:00
Za ile?
darmowe
W sobotę, 14 maja, Fundacja Upside Art zaprasza do szczecińskiej Filharmonii na pełne atrakcji audiowizualne wydarzenie "Pole gry". Wstęp jest bezpłatny.
„Pole gry” to dynamiczne i zmieniające się w czasie, niekonwencjonalne wydarzenie artystyczne. To realizacja na pograniczu sztuk wizualnych, mody oraz muzyki, zaprojektowana specjalnie dla przestrzeni Filharmonii w Szczecinie. „Pole gry” to całościowa koncepcja, która uruchamia wszystkie zmysły by móc w pełni odczuwać atmosferę miejsca oraz sytuacji. Do udziału w wydarzeniu kuratorzy Silverado zaprosili artystów wizualnych i muzyków – ich koncerty, akcje i filmy będą przeplatać się, tworząc wielowątkową narrację. Architektura jest tytułowym polem akcji, które wpływa na powstawanie dalszych relacji, zachodzących między poszczególnymi realizacjami. „Pole gry” jest metaforyczną symfonią obrazów, dźwięków i znaczeń, powstałą na gmach Filharmonii.

godz. 12.00–17.00
Artur Cincio

„Totem”, kolekcja ubrań, performance w przestrzeni
Performerzy ubrani w stroje z kolekcji „Totem”, będą obecni w całej przestrzeni Filharmonii, angażując widzów w rozmaite interakcje dotyczące konwencji zachowań, czyli szeroko pojętego savoir-vivre’u, który obowiązuje w miejscach zajmujących się tzw. kulturą wysoką. Kolekcja „Totem” stanowi refleksję nad środowiskiem wizualnym, w którym współcześnie egzystujemy jako mieszkańcy Polski. Stroje, tworzone z wizualnych i materialnych odpadków, elementów znalezionych i połączonych ze sobą na zasadzie montażu, są swego rodzaju transpozycją tego środowiska na rzeczy najbliższe ciału i definiujące personalny styl.

Łukasz Jastrubczak
„Wibrująca pięść Ninja” / „Vibrating Ninjas’ Fist”, rzeźba

Swoją instalacją stworzoną specjalnie na potrzeby wydarzenia i dedykowaną przestrzeni Filharmonii Jastrubczak chce zasiać ziarno niepewności w idealnej architekturze poprzez wytworzenie niejednoznacznej sytuacji sugerującej napięcie przestrzenne. Jego rzeźba będzie tworzyć kontrapunkt wobec całości architektury i angażować wizualnie spiralną klatkę schodową.

Anna Witkowska
„Pocałunek” / „Kiss”, wideo 5'12", 2008

Praca bezpośrednio nawiązuje do eksperymentalnego filmu Andy Warhola z 1963 roku o tym samym tytule – „Kiss”. Artystka tak komentuje swoją pracę: „Moje wideo to gest pełen miłości wobec ukochanej osoby. Jest on istotniejszy niż wszystko wokół. Nie traćmy czasu, lepiej chodźmy się całować.” Anna Witkowska w swojej propozycji wielkoformatowej projekcji na skośną ścianę widoczną ze schodów prowadzących na trzecie piętro odnosi się do kwestii wolności w sztuce, która w jej pracy staje się emanacją uczuć oraz manifestacją miłości jako uczucia wyzwalającego. Poprzez nawiązanie do słynnego filmu Andy’ego Warhola, Witkowska odnosi się do lekkości i afirmacji życia przez estetykę pop-artu.

Barbara Szczepanik
„Królewna Śnieżka” / „Snow White”, wideo, 3:03’, pętla

Film „Snow White” odnosi się do animacji Walta Disneya „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” z 1937 roku. W trakcie realizacji animacji nakręcono film w którym aktorka odgrywa rolę Śnieżki. Każdy ruch Śnieżki bazuje na naturalnym ruchu aktorki, można powiedzieć że pod warstwą animacji znajduję się druga, ukryta warstwa filmu. W filmie następuje rekonstrukcja gry aktorskiej niewidzialnej aktorki i sceny ucieczki przez zaczarowany las.

godz. 15.00–15.45
Piotr Bosacki
„Zwoje” / „Scrolls”, utwory na sześć smyczków, 2 skrzypiec, 2 altówki, 2 wiolonczele

1) Mały zwój (8 minut)
2) Piąty zwój (8 minut)
3) Szósty zwój (7 minut)
Zwoje to kompozycje Piotra Bosackiego na smyczki, inspirowane jedną z tzw. sztuczek niderlandzkich stosowanych przez kompozytorów szkoły flamandzkiej (XV i XVI w.). Sztuczka polega na tym, że kartę papieru z tekstem nutowym można czytać tak, jak została napisana, czyli od lewej do prawej, ale możemy również kartę odwrócić i czytać tekst pod światło, w odbiciu lustrzanym. Te same nuty mogą więc być wykonane w postaci oryginalnej i w przebiegu wstecznym, czyli w raku. Ponadto postaci oryginalna i wsteczna mogą być wykonywane równocześnie i tworzyć dwugłos. Utwory wykonają muzycy Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Preview: https://www.youtube.com/watch?v=hgV1BtaZgck

godz. 16.00–16.45
Patryk Lichota i Rafał Zapała – Xyn Thi & Fonoleptic

Koncert-instalacja na 8 kanałową projekcję muzyki elektronicznej generowaną z przetworzeń w środowisku Max/Msp dźwięków syntezatora EMS Synthi VCS3 oraz 8 telewizorów wraz z synchronicznym do warstwy dźwiękowej obrazem. Strona wizualna powstaje poprzez multiplikacje sprzężeń zwrotnych wideo pochodzących z kamer przemysłowych, których obraz przechodzi przez zdjęcia rentgenowskie oraz „no input mixing board” – sprzężenia wewnętrzne urządzeń – kiedy wejścia są bezpośrednio podłączone do wyjść, a także analogowe efekty wideo. Sygnały audio i wideo wzajemnie na siebie oddziałują tworząc wielowarstwowe połączenia między sobą. Wydarzenie będzie miało formę audiowizualnego środowiska, które będzie można obserwować i nasłuchiwać z różnych stron.

godz. 17.00–18.00
Grischa Lichtenberger „Ślad / Trace”, live-set muzyki elektronicznej, wizualizacje

Lichtenberger odnosi się w swoim projekcie do idei śladu, jaki każdy artysta zostawia w swoich pracach. Pewien trudno uchwytny i niedostępny wprost element biografii artysty, cząstka jego życia, która pozostaje w dziele. W ramach koncepcji artysta wykona live set połączony z wizualizacjami. https://soundcloud.com/grischenka


Artyści: Piotr Bosacki, Artur Cincio, Łukasz Jastrubczak, Patryk Lichota, Anna Witkowska, Barbara Szczepanik, Grischa Lichtenberger, Rafał Zapała
Kuratorzy: Marta Hryniuk, Maciej Nowacki, Marta Węglińska (Silverado)
Organizator: Fundacja Upside Art
Współorganizator: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Partnerzy: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Blackk Design, Szczeciński Inkubator Kultury, Akademia Sztuki w Szczecinie

foto: Piotr Krajewski / materiały prasowe