W swoich pracach Dorota Podlaska podejmuje najczęściej tematy dotyczące jej prywatnego życia, emocji i ludzkich relacji. Jej główne medium to malarstwo figuratywne o wypracowanej stylistyce.
Na wystawie TRAFO prezentuje premierowo akwarele z cyklu „W przyszłym wcieleniu chcę być b-boyem” (2023), pełne K-popowej swady i nonszalancji (oczywiście, gdyby tylko dało się muzyczne odniesienia przenieść do pisania o malarstwie), a także pełen zwrotów narracyjnych i cechujący się sympatyczną ironią „Pamiętnik zarazy” (2020), oddający stan napięć nie tak dawnej, a wydaje się zapomnianej, pandemii Covid-19.
Wystawę dopełniają wcześniejsze serie obrazów: „Zadra” (2018-19), w których Podlaska odnosi się do swojej przeszłości w Afryce lat 80., dokonuje rewizji własnej biografii, mitologizuje rodzinne relacje, aby miały wymiar uniwersalny; a także „Everyday is Christmas” (2013) powstały na podstawie rozmów z emigrantami mieszkającymi w Düsseldorfie, przedstawiający zwyczaje świąteczne w różnych krajach i osobiste przeżywanie świąt jej rozmówców.
Dorota Podlaska (ur. 1966) – polska artystka wizualna. Ukończyła Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W czasie studiów związana z grupami artystycznymi Naprzód, Yach-Film, z którymi zajmowała się sztuką filmu wideo i tworzyła happeningi. W latach 1993–2003 tworzyła bydgoską Wieżę Ciśnień, będąc członkiem stowarzyszenia o tej samej nazwie. Podlaska ma w swoim dorobku liczne wystawy m.in. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Galerii Arsenał w Białymstoku, pobyty studyjne m.in. w Finlandii, Francji, Niemczech, Włoszech, Korei Południowej, Japonii. Mieszka w Portugalii.
Komentarze
4