Gdzie i kiedy?
Kino Zamek
Od: środa, 24 kwietnia 2013, 22:00
Do: sobota, 27 kwietnia 2013, 21:00
Za ile?
5 zł
Nie od wczoraj wiadomo, że tytuł Królowej Polskiej Kinematografii należy się Animacji. Żadna inna technika filmowa nie przyniosła takich i tak wielu zaszczytów polskiej kulturze, jak właśnie Ona. W okresie swojej największej świetności, w latach 60-tych i 70-tych XX wieku, zjawisko zwane Polską Szkołą Animacji, było jedną z najlepiej rozpoznawalnych na świecie marek polskiej sztuki, zaś ilość sprzedanych za granicę licencji zapewnił polskiemu filmowi animowanemu pozycję najlepszego artystycznego towaru eksportowego. Przed '89 rokiem polska publiczność była tego świadoma, gdyż za sprawą tzw. „dodatków" prezentowanych w kinach przed pełnometrażowymi filmami, miała możliwość śledzenia na bieżąco kolejnych dokonań naszych wspaniałych artystów i prężnie działających studiów w Bielsku-Białej, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Warszawie.

W nowych, kapitalistycznych realiach, ta chlubna tradycja promocji krótkiego metrażu odeszła do lamusa. W efekcie polska publiczność kinowa straciła kontakt z jedną z najważniejszych dziedzin polskiej sztuki - autorską animacją dla dorosłych, która obecnie, co i rusz potwierdza swoją zasłużoną pozycję w Królestwie Polskiej Kinematografii, broniąc - nie raz jako jedyna - jej dobrego imienia.

KONKURS

Ponieważ zasadniczym celem festiwalu będzie promocja polskiej animacji, jego podstawę stanowić będzie konkurs polskiej animacji dla dorosłych, przeprowadzony w kilkunastu polskich miastach. Do konkursu przyjmowane będą filmy animowane zrealizowane po 1. stycznia 2011 roku, w dowolnej technice animacyjnej, i nie przekraczające 30 minut. Filmy prezentowane będą w czterech kategoriach: profesjonalnej, szkolnej, tzw. „offowej" (nieprofesjonalnej, amatorskiej) oraz "wideoklip". Co ważne, w konkursie jurorami będą sami widzowie biorący udział w projekcjach. Głosy przez nich oddane będą zsumowane, a następnie wyliczone procentowo zgodnie z wielkością frekwencji w każdym z miast uczestniczących w festiwalu.

POKAZY TOWARZYSZĄCE

Celem projektu jest nie tylko jak najszersza prezentacja i promocja współczesnej polskiej animacji, ale także wskazanie jej związków z Polską Szkołą Animacji, stanowiącą dla dzisiejszych twórców źródło nauki, a niejednokrotnie także twórczej inspiracji. Trudno wyobrazić sobie lepszych patronów pierwszej edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji, niż Jan Lenica i Walerian Borowczyk, od których zaczyna się tzw. nurt autorski w polskim filmie animowanym. Co więcej, w 2013 roku będziemy świętować 90. urodziny Waleriana Borowczyka i 85. urodziny Jana Lenicy. I to właśnie twórczość filmową m.in. tych dwóch artystów przypomnimy w ramach 3-częściowego przeglądu 55-lecie Studia Miniatur Filmowych z Warszawy. W programie przeglądu znajdą się zarówno najważniejsze, jak i te mniej znane dzieła skierowane do widzów dorosłych z ponad półwiecznej historii „Miniatur".

Współczesną polską animację reprezentować będzie z kolei Monika Kuczyniecka, autorka znakomitych plastelinowych animacji, m.in. popularnych i nagradzanych teledysków dla Czesław Śpiewa, Dagadana, Bajzel, Voo Voo, oraz najbardziej kreatywny duet w współczesnej polskiej animacji, czyli Kijek/Adamski.

W programie nie zapomnimy także o najmłodszych widzach, na których czekać będą m.in. znakomite pełnometrażowe wersje popularnych seriali: PROSZĘ SŁONIA Witolda Giersz oraz JACEK I PLACEK Leszka Gałysza, a także zestaw najnowszych polskich animacji dla dzieci, oraz dobranockowe hity ze Studia Miniatur Filmowych.

www.polskaanimacja.pl

Program:

O!pla dla dzieci

25.04 (czwartek) godz. 8:30

Proszę słonia (1978), Witold Giersz

Obsypana nagrodami, pełnometrażowa wersja kultowego serialu z końca l. 60-tych o niezwykłej przyjaźni małego Pinia i porcelanowego słonia Dominika, który "jedząc" niechciane przez chłopca witaminy, urósł do rozmiarów prawdziwego zwierzęcia. Rodzicom Pinia głosu użyczyli: Irena Kwiatkowska i Wiesław Michnikowski, zaś Dominikowi - Ludwik Benoit.

Mały western (1960), Witold Giersz

Specjalnym dodatkiem przed filmem będzie inna klasyka polskiej animacji - MAŁY WESTERN (1960) Witolda Giersza, czyli pełna błyskotliwych gagów i zaskakujących zwrotów akcji parodia prawdziwego westernu, namalowana bezpośrednio na celuloidzie.

25.04 (czwartek) godz. 10:00

Teraz dzieci! czyli przegląd najnowszych polskich animacji dla dzieci

Na każdym kroku słyszymy, że polska animacja dla dzieci przeżywa kryzys. Kryzys? Jaki kryzys? Faktem jest niechęć Telewizji Publicznej - głównego „sponsora" polskiej animacji przed 1989 rokiem - do finansowego wspierania i prezentowania rodzimej produkcji. Jednakże nie powstrzymuje to producentów i twórców przed dążeniami do realizacji ciekawych i wartościowych filmów skierowanych do młodych widzów. Zapraszamy na spotkanie z najnowszymi polskimi animacjami dla najmłodszych.

W programie:

Pamiętnik Florki (2011), Anna Wróblewska-Dzwoniarek i Stanisław Lenartowicz / ANIMA-POL

Pilot nowego serialu animowanego będącego adaptacją ilustrowanej książki dla dzieci pt. „Florka. Z pamiętnika ryjówki" autorstwa Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel.

Zielona kredka (2010), Jan Steliżuk / M.Serafiński Studio

Jedna z głośniejszych animacji dla dzieci zrealizowanych w ostatnim czasie w Polsce, nagrodzona na festiwalach w Krakowie i Łodzi. Główna bohaterka filmu, kilkuletnia dziewczynka o imieniu Agatka, wraz z przyjaciółmi - Chomikiem i Zieloną Kredką - odbywa wyimaginowaną podróż statkiem. Akcja filmu rozpoczyna się i kończy w świecie umownie rzeczywistym, lecz jego główna część dzieje się w świecie wykreowanym przez wyobraźnię dziecka.

Hip-hip & Hurra: „Ogromne kolorowe i ma dwie nogi" (2010), Elżbieta Wąsik / SMF

Pierwszy odcinek „detektywistycznego" serialu o perypetiach dwójki niezłomnych detektywów: hipopotama o imieniu HIP-HIP oraz jego asystentki - łasiczki o imieniu HURRA. Tym razem muszą oni rozwiązać zagadkę, kto ukradł tęczę...

Edward, psie serce (2011), Grzegorz Koncewicz / M.Serafiński Studio

„Edward Psie Serce" to zabawna i pełna zwrotów akcji opowieść dla dzieci o poszukiwaniu przyjaźni. Głównym bohaterem jest chłopiec marzący o kosmicznych podróżach. Pewnej nocy, niespodziewanie, do jego pokoju wpada bezpański psiak, którego chłopiec bierze za kosmicznego przybysza.

Kaktus i mały: „Dlaczego mam dobre zdanie o bocianie?" (2012), Janusz Martyn / ANIMA-POL

Pierwszy odcinek „ekologicznego" serialu o charakterze edukacyjnym. Trójka 9-latków - narrator Mały, jego niesforny kolega Kaktus oraz Kaśka, dziewczynka z charakterem, wyjaśniają, dlaczego mają dobre zdanie o bocianie. Serial jest kontynuacją popularnej w latach 90-tych telewizyjnej serii pt. NOTATNIK PRZYRODNICZY.

Mami fatale: „Pod fatalna banderą" (2011), Łukasz Kacprowicz / SMF, Grupa Smacznego

Odcinek „kulinarnego" serialu, którego narratorem jest sam Raobert Makłowicz. Mami Fatale, starsza poczciwa pani, która wyjechała z miasta, żeby prowadzić spokojny żywot na wsi razem z dwójką zwierzaków: Psiną i Prosięciem, ale także, żeby móc oddawać się swojej wielkiej pasji - gotowaniu - tym razem musi stawić czoło... prawdziwemu wielorybowi!

Motyl Alfred (2012), Jan Steliżuk / M.Serafiński Studio

Akcja filmu rozgrywa się w świecie uszytym ze ścinków materiału, w zakamarkach którego żyją najróżniejsze, stworzone również z tego samego materiału, istoty. Bohaterem filmu jest Mały Marynarz, poszukujący bezskutecznie brakującego na jego mundurze marynarskiego guzika. Marynarz spotyka grupę postaci zaniepokojonych obecnością w ich świecie tajemniczego „smoka"...

 

26.04 (piątek) godz. 9.00

Jacek i Placek (1992), Leszek Marek Gałysz / J&P, SMF

Pełnometrażowa adaptacja powieści Kornela Makuszyńskiego o przygodach dwójki niesfornych i bardzo leniwych braci bliźniaków, którzy zrobią wszystko, aby tylko nie musieć pracować: od kradzieży zaczarowanej marchewki, po porwanie księżyca. A wszystko to, w rytm przebojowej muzyki Lady Pank! I Nagroda w kategorii Pełnometrażowy Film Animowany na MFF Santa Clarita Valley w Los Angeles (1994).

26.04 (piątek) godz. 10.30

Miniaturowe perły polskiej animacji dla dzieci

Ten wyjątkowy zestaw - przygotowany z okazji 55-lecia Studia Miniatur Filmowych z Warszawy - to fascynująca przygoda dla dzieci, ale także nostalgiczna podróż dla dorosłych.

Choć w całej historii „Miniatur" odnajdziemy niemal wszystkie techniki animacji, to jednak w animacji dla dzieci dominował rysunek (choć zdarzały się odstępstwa w rodzaju PIESKA W KRATKĘ, tudzież pojedynczych filmów Teresy Badzian). W tej technice zrealizowano w „Miniaturach" pierwszy polski serial animowany dla dzieci - JACEK ŚPIOSZEK (1962), a także większość niezapomnianych dobranocek, które stanowiły dla całych pokoleń gwarancję kolorowych i fascynujących snów.

Miniaturowe perły polskiej animacji dla dzieci to pojedyncze odcinki dobranocek, wybrane spośród największych serialowych hitów Studia Miniatur Filmowych z Warszawy. Wyjątek stanowią jedynie PRZYGODY PANNY KRESECZKI; zrealizowane na podstawie scenariuszy Wandy Chotomskiej i wyreżyserowane przez 3 wybitnych artystów PRZYGODY PANNY KRESECZKI, to zapoznane i niesłusznie przerwane po trzech odcinkach arcydzieło prostoty i dowcipu.

W programie:

Baśnie i waśnie „Bitwa morska" (1964), Piotr Paweł Lutczyn

Piesek w kratkę „Sam jak pies" (1968), Zofia Ołdak;

Dziwne przygody Koziołka Matołka „Złoty szlak" (1969), Bogdan Nowicki

Kochajmy straszydła „Szalejący reporter" (1970), Krzysztof Dębowski

Przygody Panny Kreseczki „Obrazy" (1973), Leszek Galewicz

Pomysłowy Dobromir „Drukowane kwiaty" (1974), Roman Huszczo

Tajemnica szyfru Marabuta „Porwanie" (1976), Maciej Wojtyszko

Wędrówki Pyzy "Za progiem..." (1977), Piotr Paweł Lutczyn

2 koty + 1 pies „Złota rybka" (1988), Leszek Marek Gałysz

 

O!pla dla dorosłych

25.04 (czwartek) godz. 17.30

Wielkie miniatury, czyli 55. lat studia miniatur filmowych w Warszawie, część 1

Studio Miniatur Filmowych w Warszawie powstało równo 55 lat temu (1958) w wyniku przekształcenia warszawskiej fili Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej. To właśnie za sprawą bielskich "Rysunków", "Miniatury" od samego początku posiadały profesjonalną kadrę animatorską z Witoldem Gierszem na czele. W tym samym czasie ze studiem związali się twórcy animacji lalkowych Halina Bielińska i Włodzimierz Haupe (przybyli z łódzkiego Se-Ma-Fora) oraz znani plastycy - Jan Lenica i Walerian Borowczyk. Zapewne dzięki temu wyjątkowemu skrzyżowaniu się u samego zarania trzech różnych ścieżek twórczych: animacji rysunkowej (Giersz), animacji lalkowej (Bielińska/Haupe) i animacji eksperymentalnej (Borowczyk/Lenica), Studio Miniatur Filmowych zawdzięcza swoją wyjątkową różnorodność, widoczną zwłaszcza w animacji dla dorosłych. W SMF zrealizowano ponad 1500 filmów animowanych (pojedynczych, pełnometrażowych, seriali), które zdobyły kilkaset nagród na krajowych i międzynarodowych festiwalach filmowych.

Dwuczęściowy przegląd pt. Wielkie miniatury, czyli 55. lat studia miniatur filmowych w Warszawie to zdumiewająca i wyjątkowa wędrówka przez ponad półwieczną historię jednego z najważniejszych studiów w historii światowej animacji. To spotkanie z genialnymi artystami i ich arcydziełami, które czasem miały wpływ na historię animacji w sensie globalnym. Ale Wielkie Miniatury to także spotkanie z twórcami mniej znanymi, i ich niesłusznie zapoznanymi dziełami, które, na nowo odkryte po latach, wprawiają widza w przyjemne osłupienie. Takiej historii „Miniatur" nie znajdziecie w żadnym podręczniku. Wielkie Miniatury to istna animowana mieszanka wybuchowa (TYLKO DLA WIDZÓW DOROSŁYCH!), którą ogląda się z zapartym tchem, od samego początku do samego końca (AAB). Swoistym uzupełnieniem jest trzecia część przeglądu zatytułowana MINIATURY W PIERWSZEJ DEKADZIE XXI WIEKU, a także część czwarta - MINIATUROWE PERŁY POLSKIEJ ANIMACJI DLA DZIECI, która jako jedyna przeznaczona także dla młodych widzów.

W programie:

Zmiana warty (1958), Włodzimierz Haupe i Halina Bielińska

Pierwszy film Studia Miniatur Filmowych w Warszawie, nagrodzony m.in. w Cannes, Mannheim i Edynburgu. Historia „płomiennego romansu" pomiędzy księżniczką a strażnikiem, rozegrana przez... pudełka od zapałek! TECHNIKA: animacja lalkowa.

Nowy Janko Muzykant (1960), Jan Lenica

Trawestacja noweli Henryka Sienkiewicza. Akcja przeniesiona zostaje do przyszłości. Utalentowany muzycznie wiejski grajek nie potrafi odnaleźć się w stechnicyzowanym i pazernym świecie. I Nagroda "Złoty Smok Wawelski" w kategorii filmów animowanych na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

Oczekiwanie (1962), Witold Giersz, Ludwik Perski

Jedyny film lalkowy w dorobku Witolda Giersza, jednego z najważniejszych twórców w historii polskiej animacji. Przepięknie opowiedziana historia pojedynku dwóch mężczyzn o wzglądy damy, przedstawiona przez figurki wykonane z kawiarnianych serwetek. Nagrody w Cannes, Edynburgu i Moskwie. Technika: animacja lalkowa/kombinowana.

Czerwone i czarne (1963), Witold Giersz Drugi film Witolda Giersza z użyciem techniki malowania bezpośrednio na celuloidzie. Zmagania torreadora i byka przeradzają się w rywalizację dwóch kolorów - czerwonego i czarnego. Brawurowa animacja nagrodzona m.in. w Cannes, Edynburgu, Melbourne, Montevideo i Oberhausen. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

Klatki (1966), Mirosław Kijowicz

Nagrodzona Grand Prix w Annecy, a także w Krakowie, Locarno i Oberhausen, przewrotna opowieść o więźniu i strażniku, i o trudnej do uchwycenia granicy pomiędzy wolnością i niewolą. Autorem muzyki do filmu był Krzysztof Komeda. Technika: animacja wycinankowa.

Libido (1967), Alina Maliszewska

Podstarzały donżuan, przekonany o swoim powodzeniu wśród kobiet, próbuje uciec w swych fantazjach nieubłaganemu upływowi czasu. TECHNIKA: animacja rysunkowa/kombinowana.

Intelektualista (1969), Witold Giersz

Siła czy intelekt? W INTELEKTUALIŚCIE to odwieczne pytanie zostaje postawione w epoce jaskiniowej, gdzie dwóch mężczyzn walczy o względy kobiety. Nagrodzona w Wiedniu, zabawna refleksja Witolda Giersza wykonana przy pomocy nakładanych szpachlą, wciąż zmieniających się, grubych warstw farby. Technika: animacja malarska/kombinowana.

Inwazja (1970), Stefan Schabenbeck

Przewrotny film s-f autora SCHODÓW i WSZYSTKO JEST LICZBĄ, będący jego jedyną realizacją w Studiu Miniatur Filmowych w Warszawie. Na tajemniczej planecie lądują statki kosmiczne. Rozpoczyna się inwazja... Nagrody w Krakowie, Melbourne i Oberhausen. TECHNIKA: animacja wycinankowa/kombinowana.

Ręka (1974), Mirosław Kijowicz

Lepiej nie przeszkadzajcie aktorowi, gdy gra. Nawet, jeżeli on jest na ekranie, a Wy siedzicie wygodnie w kinie... Arcydzieło minimalizmu nagrodzone „Brązowym Lajkonikiem" na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

Z życia owadów, czyli lot trzmiela (1979), Zofia Oraczewska

Frywolna opowieść o miłosnych podbojach ospałego trzmiela, zapylającego stęsknione jego pieszczot kwiaty. Pewnego dnia, fruwający z kwiatka na kwiatek amant, napotyka na swej drodze uwodzicielską orchideę... Tecjnika: animacja rysunkowa.

Łagodna (1985), Piotr Dumała

Obsypana nagrodami, wydrapana na niezliczonej ilości gipsowych płytek, adaptacja opowiadania Fiodora Dostojewskiego o młodej kobiecie zdominowanej i zastraszonej przez swojego starego męża. Technika: animacja kombinowana

Opera nr 23 (1985), Bogdan Nowicki

Żart filmowy na temat współczesnej rock-opery: seks, przemoc, wiedźmy na gitarach i... Superman! Technika: animacja rysunkowa.

Wyścig (1989), Marek Serafiński

„Gotowi? Start!" Przedstawiciele polskiego społeczeństwa dogasającej właśnie epoki komunizmu rozpoczynają wyścig, który zdaje się nie mieć końca. Nagrody w Huesca i Lipsku. TECHNIKA: animacja kombinowana.

 

25.04 (czwartek) godz. 19.30

Otwarcie festiwalu Konkurs 1„Studyjny"

Afternoon (2012), Izabela Plucińska, Clay Traces 

Noise (2011), Kijek / Adamski / SFP - Studio Munka

Ballada o bezimiennym Joe (2011), Mateusz Heldwein, FUMI Studio

Był sobie król (2011), Tytus Majerski, Kolektyw Film

Distance (2012), Marcin Wojciechowski, SFP - Studio Munka/Fundacja Anima-Art

Dobro, piękno i prawda (2011), Balbina Bruszewska, Fundacja Filmowa Se-ma-for

Dróżnik (2012), Piotr Szczepanowicz, SFP - Studio Munka / No Label

Hotel Mirage (2011), Joanna Polak, Joanna Polak

Dr charakter przedstawia II (2011), Piotr Dumała, M.Serafiński Studio

Drwal (2011), Paweł Dębski, FUMI Studio

 

26.04 (piątek) godz. 17.30

Wielkie miniatury, czyli 55. lat studia miniatur filmowych w Warszawie, część 2

W programie:

Szkoła (1958), Walerian Borowczyk

Wyróżniona w Oberhausen groteska na temat musztry wojskowej, mechanizującej człowieka i pozbawiającej go cech indywidualnych, wykonana z ok. 400 zdjęć techniką animowanych fotogramów. Technika: animacja kombinowana.

Labirynt (1961), Jan Lenica

Obsypany nagrodami, jeden z kamieni milowych XX-wiecznej animacji. Pewien człowiek przybywa do tajemniczego miasta zamieszkałego przez fantastyczne istoty. Technika: animacja wycinankowa/kombinowana.

Neonowa fraszka (1959), Witold Giersz

Roztańczona opowieść o nocnym życiu... neonów. Technika: animacja rysunkowa.

Materia (1962), Kazimierz Urbański

Film Kazimierza Urbańskiego, jednego z najbardziej znaczących twórców w polskiej animacji, ilustrowany muzyką Andrzeja Markowskiego, prekursora wykorzystania muzyki konkretnej i elektronicznej w filmach eksperymentalnych. Sekwencje pozornie abstrakcyjnych kompozycji wykonanych przez artystę przy pomocy wełny. Technika: animacja obiektów.

Skrzydła (1965), Leonard Pulchny

Skromny urzędnik bankowy marzy, by mógł szybować w przestworzach niczym ptak. "Złota Muszla" w kategorii krótkiego metrażu na MFF w San Sebastian. Technika: animacja rysunkowa.

Droga (1971), Mirosław Kijowicz

Człowiek na rozdrożu. To, którą drogę wybierze, zdecyduje o całym jego życiu... Kolejne arcydzieło minimalizmu głównego przedstawiciela tzw. nurtu filozoficzno-refleksyjnego w polskiej animacji. Nagrody w Oberhausen, Mannheim i Barcelonie. Technika: animacja wycinankowa.

Kaskader (1972), Witold Giersz Ciężkie jest życie filmowego kaskadera, zwłaszcza, gdy niezadowolony ze sceny reżyser żąda dubli... Dyplom Honorowy na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie za "wyborny dowcip i lapidarność formy". Technika: animacja rysunkowa.

Bankiet (1976), Zofia Oraczewska

Krwawa satyra na społeczeństwo konsumpcyjne. Goście przybyli na wystawny bankiet, nie spodziewają się, że będzie to ich ostatni posiłek w życiu... Nagrody w Chicago i Melbourne. Technika: animacja wycinankowa.

Na każde wezwanie (1976), Leszek Komorowski

Stróż prawa musi być w gotowości na każde wezwanie. Powinien też wiedzieć, jak na nie reagować... Brawurowa parodia amerykańskiego kina gangsterskiego. I Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Animacji "Cinanimaffa" w Espinho. Technika: animacja rysunkowa.

Szychta (1988), Jerzy Kalina

Ironiczna impresja na temat banknotów PRL-u. Grand Prix "Złoty Lajkonik" na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

Jontek (1983), Wiesław Zięba

Żart filmowy inspirowany operą HALKA Stanisława Moniuszki i Włodzimierza Wolskiego. Technika: animacja rysunkowa.

Franz Kafka (1991), Piotr Dumała Kilka lat z życia wielkiego pisarza, wydrapane na niezliczonej ilości gipsowych płytek. Główne nagrody w Hiroszimie i Zagrzebiu. Technika: animacja kombinowana.

Ocena (1979), Leszek Komorowski

Niezwykle aktualny żart filmowy na temat różnorakich taktyk „product placement" („lokowania produktu"), i wszechobecnej reklamy. „Brązowy Lajkonik" na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. Technika: animacja rysunkowa.

 

26.04 (piątek) godz. 19.30

Konkurs 2 „Studyjny"

Snępowina (2011), Marta Pajek, Fundacja Filmowa Se-ma-for

Lucky day forever (2011), Alek Wasilewski, Studio Miniatur Filmowych

Papierowe pudło (2011), Zbigniew Czapla, Zbigniew Czapla

Pieska odyseja 2006 (2012), Maciej Majewski, M.Serafiński Studio

The game (2011), Marcin Janiec, Badi Badi/Studio Spot

Trip (2012), Sławek Shuty, Fundacja „Korporacja Ha!art"

Underlife (2011), Jarosław Konopka, SFP - Studio Munka/Se-Ma-For

Tajemnica góry Malakka (2012), Jakub Wroński, Fumi Studio

 

27.04 (sobota) godz. 17.30

Miniatury w pierwszej dekadzie XXI wieku, czyli 55. lat studia miniatur filmowych w Warszawie

Przełom roku 1989 oznaczał dla Studia Miniatur Filmowych - tak samo jak dla całej polskiej kinematografii - gruntowne zmiany na każdym szczeblu. Z państwowego przedsiębiorstwa, „Miniatury" stopniowo przekształcały się w Spółkę. Choć lata 90-te były dla polskiej kinematografii dekadą ciężką, znaczoną przyswajaniem nowych reguł gry zwanej kapitalizmem, SMF radziło sobie w tym czasie wyjątkowo dobrze. W latach 1995-1996 SMF, jako jedyne Studio spoza krajów Unii Europejskiej (wraz z innymi studiami z Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii i Belgii) uczestniczyło w realizacji wysoko ocenionego serialu Billy the cat. Z kolei w latach 1996-1998 Studio współrealizowało serię Troubles (Ink-Tank/CTW). Filmów autorskich dla dorosłych powstało w tym czasie niewiele (WAL Roberta Turło, FRANZ KAFKA Piotra dumały, OBRAZY. BEZSENNIE Ewy Ziobrowskiej, NARODZINY Marka Serafińskiego).

Miniatury w pierwszej dekadzie XXI WIEKU to przegląd wybranych filmów zrealizowanych po kolejnym przełomie, ale tym razem Milenijnym. Druga dekada funkcjonowania w nowych realiach przyniosła zarówno ciekawe debiuty (Elżbieta Wąsik, Hanna Margolis, Aleksander Wasilewski), jak i wielkie powroty (Jan Lenica, Andrzej Barański). MINIATURY W PIERWSZEJ DEKADZIE XXI WIEKU stanowią wyjątkowe i intrygujące uzupełnienie przeglądu WIELKIE MINIATURY.

W programie:

Love gamestation (2001), Paweł Borowski

Pełna absurdalnego humoru historia dotycząca relacji damsko-męskich we współczesnym świecie. Bohater wikła się w związek z Barbie. Jak się później okazuje jest to związek toksyczny. Srebrna Kreska za "szczególne walory plastyczne" na OFAFA w Krakowie. Technika: animacja rysunkowa.

Wyspa R.O. (2001), Jan Lenica

Wielki powrót Jana Lenicy, jednego z najważniejszych twórców w historii światowej animacji, będący zarazem jego ostatnią artystyczną wypowiedzią. Projekt filmu powstał jeszcze na początku l. 60-tych XX wieku. Kosmiczny podróżnik (Piotr Dumała), rozbija się swym statkiem na obcej i tajemniczej planecie... „Złota Kreska" na Ogólnopolskim Festiwalu Autorskich Filmów Animowanych w Krakowie. TECHNIKA: animacja kombinowana.

Uwaga! złe psy (2001), Maciej Majewski

Cztery dni z życia trzech „ochroniarzy" (Juras, Tajger i Rychu), pracujących w agencji ochrony "Złe psy". Dyplom Macieja Majewskiego w PWSFTviT w Łodzi. Technika: animacja rysunkowa.

Ślub krawca (2001), Elżbieta Wąsik

Poetycka historia podróży Krawca i jego przyszłej żony do ślubu. Chociaż siedzą obok siebie, każde z nich żyje w swoim świecie... Technika: animacja malarska na szkle.

Wawrzuniak, 360 ST. (2006), Andrzej Barański

Animowana adaptacja opowiadania Krzysztofa Jaworskiego, dokonana przez cenionego reżysera filmów fabularnych, Andrzeja Barańskiego, i wykorzystująca akwarele i gwasze Edwarda Dwurnika. Pomiędzy wielkim blokami osiedla mieszkaniowego stoi niepozorna budka w której mieści się maleńki sklepik spożywczy zwany warzywniakiem. W pobliżu jest śmietnik, trzepak, i jeszcze jeden stały element pejzażu: grupka mężczyzn - niezawodnych klientów warzywniaka - raczących się piwem. Można ich oglądać od świtu do nocy. Do warzywniaka prowadzą wszystkie osiedlowe ścieżki, cały czas coś się dzieje i natychmiast staje się tematem ożywionych komentarzy piwnego towarzystwa. Piwo za piwem i upływa cały dzień. Bywa, że pod koniec dnia, pod kimś mocno zmęczonym, nagle ugną się nogi, i zmieniając pozycję na horyzontalną, straci on niepowtarzalną szansę wzięcia udziału w odbywającej się w pobliskim hipermarkecie Wielkiej Promocji Przeterminowanego Piwa Puszkowego. Nagroda w kategorii filmów animowanych na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym "Era Nowe Horyzonty" we Wrocławiu.

Titanic world (2008), Hanna Margolis

Fabuła filmu „Titanic World" w pewnym stopniu nawiązuje do katastrofy statku Titanic, jednak jego akcja rozgrywa się w mieście. Bohaterami filmu są kobieta, mężczyzna i ich małoletni syn. Każdy z bohaterów zdaje się być w innym świecie, każdy jest pochłonięty kontaktem z jakimś elektronicznym urządzeniem - telewizorem albo komputerem. Jednak w wyniku splotu wydarzeń, jakim jest katastrofa w mieście, członkowie rodziny zbliżają się do siebie i są zmuszeni do spędzenia czasu wspólnie. Film w przejmujący sposób pokazuje jak łatwo zapomnieć o najważniejszych w życiu sprawach i dać się omamić wirtualnej rzeczywistości.

Lucky day forever (2011), Aleksander Wasilewski

Prol 514 marzy o zwycięstwie w Wielkiej Loterii, w której główną nagrodą jest awans do elitarnej społeczności Białych, gdzie wszyscy są piękni, młodzi i szczęśliwi, a życie płynie na wiecznej beztroskiej zabawie. Pewnego dnia jego marzenie się spełnia. Czy jednak to była rzecz, której naprawdę pragnął? Czy świat Białych rzeczywiście jest tak doskonały, jak mówiły mu reklamy i media?

 

27.04 (sobota) godz. 19.30

Konkurs 4 „Off" + „Wideoklip"

Bajka o Jasiu i Małgosi (2012), Daniel Zagórski

Chwila muzyki (2012), Jacek Gonciarz

Kwadratacja (2012), Michał Mróz

Polowanie (2012), Agnieszka Konarska

Potencjalne problemy dozorcy Mariana (2012), Tomasz Pawlak

Resurrection (2011), Wojciech Sankiewicz / Ferajna Filmowa KaPok

Sówka Imprezówka - Muchomor (2011), Mariusz Szulc / DFP

Śpiący umysł (2012), Mariusz Wirski / Grupa Filmowa MWM

Tancerka (2012), Anna Olech

Zabawa w chowanego (2011), Jan Rychter

Zdrowie i trzeźwość (2011), Zofia Gramz

Kategoria: "Wideoklip"

Chowam się (2013), Wojciech Retz / STOWARZYSZENIE NA GÓRZE

Dead End (2012), Sebastian Kwidziński & Marcin Roszczyniała, Studio BM

Good days are gone (2012), Honorata Martin

Jeszcze ten jeden raz (2013), Sebastian Kwidziński & Marcin Roszczyniała, Studio BM

Nie ma to jak w kinie (2011), Urszula Palusińska

Już kąpiesz się nie dla mnie (2011), Małgorzata Wojtkowiak, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Katachi (2013), Kijek/Adamski, AB Film Production dla P-Vine Inc. (Polska/Japonia)

Kto się zani (2012), Małgorzata Wojtkowiak, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Sponge ideas (2011), Katarzyna Nalewajka & Paulina Szewczyk, Fundacja Filmowa Se-ma-for

Pożegnanie małego wojownika (2011), Zuzanna Szyszak

Still life (2012), Wojciech Hoffmann

 

28.04 (niedziela) godz. 17.30

„Wszyscy jesteśmy ulepieni z tej samej plasteliny" - Przegląd filmów Moniki Kuczynieckiej

„Co dwie głowy, to nie jedna" - Przegląd filmów duetu Kijek/Adamski

Monika Kuczyniecka, niekwestionowana „władczyni plasteliny", znana przede wszystkim z realizacji niezwykle pomysłowych i nagradzanych teledysków plastelinowych dla takich zespołów jak Czesław Śpiewa, Dagadana, Voo Voo, Bajzel. W 2009 została uznana przez STOPKLATKĘ i telewizję KINO POLSKA „OFF-owym Odkryciem Roku". Za swoje realizacje była nagradzana na wielu festiwalach w kraju (w sumie 19 nagród), zaś na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym BRASIL STOP MOTION 2012 w Recife, otrzymała nagrodę specjalną za dotychczasowe osiągnięcia w dziedzinie animacji „stop motion". Obecnie realizuje 17-minutową adaptację jednej z baśni Andersena dla Centrum Nauki Kopernik, oraz współpracuje z Movements Factory nad projektem „Święto Wiosny". Gdyby Plastuś wciąż pisał swój pamiętnik, z pewnością wspomniałby tam o Monice Kuczynieckie Katarzyna Kijek i Przemysław Adamski (podpisujący swoje prace: Kijek/Adamski), najbardziej kreatywny duet w polskiej animacji (współcześnie i w ogóle), nagradzany w kraju i za granicą (m.in. na najważniejszym festiwalu animacji na świecie we francuskim Annecy), znany przede wszystkim z realizacji niezwykle innowacyjnych, precyzyjnych w wykonaniu i zaskakujących techniczną pomysłowością teledysków i filmów eksperymentalnych (np. "In statu nascendi", będący luźną interpretacją poematu Czesława Miłosza pt. „Stwarzanie świata"). Realizacja filmu z użyciem kilometra włóczki, czterech latarek i lampy Living Colors (Tomasz Stańko Quintet „Grand Central"), albo wyłącznie przy użyciu niszczarki do papieru, drukarki i aparatu fotograficznego (Oi Va Voi "Everytime"), nie stanowi dla nich problemu. W przeszłości związani z zasłużoną inicjatywą Filmowe Podlasie Atakuje!

W programie:

Bajzel „Zabawki" (2011), Monika Kuczyniecka,3'37"

"Tadzik kładzie panele" (2006), Monika Kuczyniecka, 1'03" Dagadana

„Wszystkie mają po chłopoku" (2011), Monika Kuczyniecka, 4'02"

"Dlaczego Chińczycy mają skośne oczy" (2006), Monika Kuczyniecka, 1'44"

FOX feat. m.bunio.s „Belly of the Beast" (2010), Monika Kuczyniecka, Mateusz Pleskacz, Jacek Nastał, 2'58" 

„Tramwaj" (2007), Monika Kuczyniecka, 8'38"

VOO VOO "Bang! Bang!" (2006), Monika Kuczyniecka, 2'09"

"Renifer Bezkostny" (2008-2009), Monika Kuczyniecka, 13'14"

Czesław Śpiewa „Ucieczka" (2009), Monika Kuczyniecka, 3'28"

"In statu nascendi" (2011), Kijek/Adamski, 3'07"

Pink Freud "Dziwny jest ten kraj" (2007), Kijek/Adamski, 3'22"

The Myself Collective "See"(2008), Kijek/Adamski, 3'24"

Oi Va Voi "Everytime" (2009), Kijek/Adamski, 3'17" Tomasz Stańko Quintet "Grand Central" (2010), Kijek/Adamski, 2'

Brodka "W pięciu smakach" (2010), Kijek/Adamski, 3'37"

We Cut Corners "Pirate's Life" (2011), Kijek/Adamski, 2'27"

Röyksopp "Coming Home" (2011), Kijek/Adamski, 5'05"

"Noise" (2011), Kijek/Adamski, 6'37"

Pezet x Jimek "Nie muszę wracać" (2012), Kijek/Adamski, 3'53"

Shugo Tokumaru "Katachi" (2013), Kijek/Adamski, 3'04"

 

28.04 (niedziela)godz. 19.30

Konkurs 3 „Szkolny"

Bez tutułu (2012), Paulina Wyrt, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Co się dzieje, gdy dzieci nie chcą jeść zupy (2011), Paweł Prewencki, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

PAC! (2012), Alicja Błaszczyńska, PWSFTviT w Łodzi

Macica (2012), Anna Kosińska, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

H2O (2012), Magdalena Tokar, Wydział Sztuki Uniwersytetu Ostrawskiego

Chwast (2012), Magdalena Pilecka, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych

Tremolo non troppo (2012), Lucyna Kolendo, Remo Rauscher, ASP w Gdańsku (Polska/Austria)

Historia o miłości (2012), Karolina Specht, PWSFTviT w Łodzi

Motion colour (2012), Martyna Merkel, ASP we Wrocławiu

Laboratorium (2012), Mateusz Dunaj, WA UMCS w Lublinie

Loading (2011), Zofia Mikołajczak, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Turuntaj, koniec i początek (2011), Natalia Brożyńska, PWSFTviT w Łodzi

Przynęta (2012), Marta Magnuska, PWSFTviT w Łodzi

Kigo (2013), Izumi Yoshida, PWSFTviT w Łodzi

Polowanie (2012), Zuzanna Dąbrowska, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Stoliczku nakryj się 2 (2012), Tymon Albrzykowski, PWSFTviT w Łodzi

Telegram (2012), Grażyna Małkiewicz, ASP we Wrocławiu

Ping-pong (2012), Natalia Krawczuk, PWSFTviT w Łodzi

Wachlarz (2012), Kamila Grzybowska-Sosnowska, ASP w Krakowie

Bear me (2012), Kasia Wilk, Filmakademie Baden-Wurttenberg