W stulecie utworzenia pierwszego świeckiego internatowego uniwersytetu ludowego w odrodzonej po 123 latach niewoli Polsce organizatorzy zapraszają na 25 i 26 października 2024 r. na Międzynarodową Konferencję, na którą złożą się: sesje naukowe, debata seniorów uniwersytetów ludowych, dyskusja nad tradycjami, teraźniejszością i przyszłością uniwersytetów ludowych w Polsce i na świecie oraz okolicznościowa wystawa.
PROGRAM
Miejsce obrad:
Sala posiedzeń, Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, ul. Piłsudskiego 40, Szczecin (25.10.2024 r.)
Sala konferencyjna, Hotel Dana Business & Conference al. Wyzwolenia 50 Szczecin (26.10.2024 r.)
WSPÓŁORGANIZATORZY Zachodniopomorski Uniwersytet Ludowy w Mierzynie – organizator główny
Heimvolkshochschule Lubmin e.V.
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni
Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Szczecińskiego
Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych
25 PAŹDZIERNIKA 2024 R. (PIĄTEK)
9:00-10:00 – rejestracja uczestników konferencji
10:00 – otwarcie konferencji
Powitanie uczestników i wprowadzenie w problematykę konferencji
mgr Angelika Felska – Prezes ZUL, dr hab. prof. AMW Tomasz Maliszewski
Wystąpienia gości honorowych
Wystąpienia przedstawicieli współorganizatorów
(mgr Stephanie Jentzsch – dyr. HVHS Lubmin, dr hab. prof. AMW Jerzy Kojkoł – Dziekan WNHiS AMW, dr Paula Wiażewicz-Wójtowicz – Prodziekan WNS US, mgr Jakub Mincewicz – Prezes OSUL)
Koncert na dobry początek: Maria Radoszewska
10:45-12:00 – I SESJA PLENARNA: Uniwersytet ludowy a demokracja (moderatorki: prof. dr hab. Agnieszka Bron, prof. dr hab. Ewa Przybylska)
dr hab. prof. AMW Piotr Zamojski (Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni) – Poza niewolnictwo: uniwersytety ludowe i sprężanie rozumu
dr hab. prof. UAM Małgorzata Rosalska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) – Uniwersytet ludowy jako przestrzeń rozwijania postaw obywatelskich
dr hab. Dorota Gierszewski (Uniwersytet Jagielloński) – (Re)ewolucja edukacji obywatelskiej w ramach uniwersytetów ludowych
Dyskusja
12:00-12:15 – przerwa kawowa
12:15-13:30 – II SESJA PLENARNA: Uniwersytet ludowy w perspektywie międzynarodowej (moderatorki: dr Paula Wiażewicz-Wójtowicz, dr hab. Dorota Gierszewski)
prof. dr hab. Ewa Przybylska (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie) – Polsko-niemiecka współpraca uniwersytetów ludowych (i powszechnych). Casus IZZ DVV
prezes Angelika Felska (Zachodniopomorski Uniwersytet Ludowy w Mierzynie), dyr. Stephanie Jentzsch (Heimvolkshochschule Lubmin), Dwugłos w sprawie transgranicznej współpracy polskich i niemieckich uniwersytetów ludowych i korzyści z niej płynących
Rola Heimvolkshochschulen w budowaniu niemieckiego społeczeństwa obywatelskiego
Dyskusja
13:15-13:45 – SOLARZOWE INTERMEZZO (‘dyrygenci’: dr hab. prof. AMW Jerzy Kojkoł, dr Mirosława Bednarzak-Libera)
dr Mirosława Bednarzak-Libera (Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego) – Ignacy Solarz i jego spuścizna w zbiorach Archiwum Zakładu Historii Ruchu Ludowego
dr hab. prof. AMW Tomasz Maliszewski, prof. AMW – Ignacego Solarza pedagogiczne credo i jego współczesne odczytania
Uroczyste otwarcie wystawy z okazji 100-lecia powstania Uniwersytetu Ludowego w Szycach poświęcona jego twórcy pt. „Ignacy Solarz (1891-1940) – wybitny działacz społeczny, ludowiec, spółdzielca i pedagog” (przygotowanej w ramach współpracy Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie i Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW w Gdyni)
13:45-14:30 – obiad
14:30-16:10 – III SESJA PLENARNA: W kręgu edukacji obywatelskiej w społecznościach wiejskich, CZĘŚĆ A: Dawniej i dziś (moderatorka: dr hab. prof. US Irena Ramik-Mażewska, moderator: dr hab. prof. AMW Jerzy Kojkoł)
mgr Mariusz Mówka (Kaszubski Uniwersytet Ludowy w Wieżycy) – Obywatelskość. Edukacja obywatelska oparta na wartościach
dr hab. Elżbieta Magiera, prof. US – Wychowanie obywatelskie w Polsce w okresie międzywojennym
dr Agnieszka Zięba-Dąbrowska (Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie) – Działalność oświatowa, społeczno-wychowawcza oraz naukowa UL im. Władysława Orkana w Szycach na podstawie kroniki z lat 1924-1938
mgr Agnieszka Jekiełek (Związek Młodzieży Wiejskiej/Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie) – Zofia Solarz - prekursorka edukacji obywatelskiej w uniwersytetach ludowych
mgr Longin Graczyk (Fundacja Ari Ari/Instytut Antropologii i Etnologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu) – Wędrowny Uniwersytet Etnograficzny: małe muzea i ich rola w tworzeniu lokalnych wspólnot
Dyskusja
14:30-16:10 – III SESJA PLENARNA: W kręgu edukacji obywatelskiej w społecznościach wiejskich, CZĘŚĆ B: Poprzez uniwersytety ludowe (moderatorzy: mgr Jakub Mincewicz – prezes OSUL, dr hab. prof. AMW Piotr Zamojski)
mgr Antoni Dąbrowski (Fundacja Kultury Regionalnej Radostowa w Starachowicach) – Katolicki Uniwersytet Ludowy w Wąchocku - ewenement w historii polskich uniwersytetów ludowych
mgr Małgorzata Niemkiewicz (Caritas Archidiecezji Gdańskiej/ Morski Instytut Edukacyjny w Sopocie) – Mobilny Uniwersytet Ludowy – blaski i cienie
dr Agnieszka Pieniążek, prof. PANS, Lidia Widak (Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Przemyślu/Karpacki Uniwersytet Ludowy w Baligrodzie) – Rola organizacji pozarządowych w tworzeniu „nowych” uniwersytetów ludowych w Polsce
mgr Alicja Przepiórska-Ułaszewska, mgr Paweł Ułaszewski (Fundacja Via Salutis/ Uniwersytet Ludowy im. M. Radziwiłła „Memento Vitae” w Rytwianach) – 4Age UL jako miejsce adaptacji do starości i miejsce kształcenia kadr pracujących z osobami dorosłymi w wieku senioralnym
mgr Paulina Ruta (Uniwersytet Ludowy Kultury Fizycznej/Polskie Stowarzyszenie Nordic Walking/Złotoryja) – Wychowanie przez sport na przykładzie Uniwersytetu Ludowego Kultury Fizycznej czyli jakie znaczenie dla mieszkańców wsi ma kultura fizyczna
mgr Dagmara Szlandrowicz, mgr Barbara Sadowska (Związek Organizacji Sieć Współpracy Barka/Poznań) – Uniwersytet ludowy dla osób z doświadczeniem bezdomności i bezrobocia
mgr Wisława Koprowska (Nadbałtycki Uniwersytet Ludowy/ Stowarzyszenie Północnokaszubska Lokalna Grupa Rybacka/ Władysławowo) – Świadome obywatelstwo na kursie „Tożsamość Kulturowa Nordy” w Nadbałtyckim Uniwersytecie Ludowym we Władysławowie
Dyskusja
16:10-16:25 – przerwa kawowa
16:25-17:55 – IV SESJA PLENARNA: Debata Nestorów Polskich Uniwersytetów Ludowych (moderatorzy: dyr. Marek Byczkowski, dr hab. prof. AMW Tomasz Maliszewski)
Uczestnicy:
dyr. Marek Byczkowski – Kaszubski Uniwersytet Ludowy w Wieżycy
mgr Zbigniew Grochowiak – Uniwersytet Ludowy w Większycach
mgr Józef Kowalczyk – Uniwersytet Ludowy w Błotnicy Strzeleckiej
mgr Barbara Mincewicz oraz mgr Mirosław Mincewicz – Uniwersytet Ludowy w Radawnicy
mgr Teresa Sobestjańczuk i mgr Maria Zajączkowska-Korona – Uniwersytet Ludowy w Gardzienicach
mgr Ewa Smuk – Stratenwerth – Uniwersytet Ludowy w Grzybowie
mgr Elżbieta Gniazdowska – Towarzystwo Uniwersytetów Ludowych
17:55 – Koncert na zakończenie pierwszego dnia obrad: TULIA
19:30-24:00 – uroczysta kolacja
26 PAŹDZIERNIKA 2024 R. (SOBOTA)
9:00-10:45 – V SESJA PLENARNA: Uniwersytet ludowy w perspektywie międzynarodowej (moderatorki: dr Ingrid Ank, dr hab. prof. UAM Małgorzata Rosalska)
Trond Insteboe (Hardanger Folk High School/Norway), Folk High School - education for life
prof. dr hab. Agnieszka Bron, prof. dr hab. Małgorzata Malec-Rawiński (Stockholm University) – Balancing state support and own independence – A challenge for the Swedish Folk high schools
Edyta Małolepsza (Litorina Folkhögskola Karlskrona/Szwecja) – Rola i znaczenie uniwersytetów ludowych w kształtowaniu świadomości społecznej
mgr Levko Dovgan (West-Ukrainian Resource Center /ZURC/, Lwów) – „Proste twarze trudnej historii” – potencjał historii rodzinnych w lokalnej edukacji obywatelskiej
Lisbeth Trinskjær (Charman of the Association of High Schools in Denmark, Copenhagen) – The Danish folk high school's impact in the Danish society
10:45-11:00 – przerwa kawowa
11:00-12:15 – VI SESJA PLENARNA: Pedagogika grundtvigiańska w XXI wieku (prof. dr hab. Małgorzata Malec-Rawiński, mgr Ewa Smuk-Stratenwerth)
dr Ingrid Ank (Grundtvigsk Forum w Kopenhadze) – Spojrzenie Grundtviga na wolność, demokrację i edukację
Chwila interaktywnej edukacji z wykorzystaniem grundtvigiańskich kart do debat
prof. dr Johan Lovgren (University of South-Eastern Norway) – Edukacja nauczycieli uniwersytetów ludowych w krajach nordyckich
mgr Ewa Smuk-Stratenwerth (Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w Grzybowie) – Uniwersytety ludowe wobec wyzwań antropocenu
12:15-12:30 – obiad
12.30-12.45 – VII SESJA PLENARNA: Prezentacja dobrych praktyk uniwersytetów ludowych (moderatorki: mgr Angelika Felska, dr hab. prof. US Elżbieta Magiera)
mgr Elżbieta Gniazdowska (Towarzystwo Uniwersytetów Ludowych) – Rola Towarzystwa Uniwersytetów Ludowych w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego
mgr Jakub Mincewicz (Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych/Uniwersytet Ludowy w Radawnicy) – Wpływ uniwersytetów ludowych na rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Casus Uniwersytetu Ludowego w Radawnicy
dr Wacław Idziak, mgr Sulisława Borowska (Kaszubski Uniwersytet Ludowy w Wieżycy) – Uczenie się przez działanie w metodyce pracy uniwersytetów ludowych na przykładzie Kaszubskiego UL
mgr Dorota Pronobis (Nadgoplański Uniwersytet Ludowy w Kruszwicy) – Kilka przydatnych metod edukacji pozaformalnej dorosłych do zastosowania w uniwersytetach ludowych
mgr Małgorzata Kamczyc, mgr Stanisław Mazurek (Lubuski Uniwersytet Ludowy w Gorzowie Wielkopolskim) – Integracyjna rola muzyki w uniwersytecie ludowym
Dyskusja
14:15-14:30 – podsumowanie i zakończenie konferencji
Komentarze
0