Wcześniej szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnął przetargi na siedem innych odcinków S10 między Szczecinem a Piłą. W poniedziałek podpisano z firmą Budimex umowę na realizację ostatniego fragmentu, który stanie się jednocześnie nowym wjazdem do miasta od strony Stargardu.
Samochody zamiast przez osiedla pojadą przez las
Omawiany odcinek połączy dwa nowe węzły: Płonia i Zdunowo. Zacznie się węzłem Kijewo i stacją paliw przy ul. Szosa Stargardzka. Nad rzeką Płonia zostanie wybudowany nowy most, zaplanowano też dwa wiadukty i trzy przejścia dla zwierząt, w tym dwa górne dla zwierząt dużych.
– Powstanie droga umożliwiająca wjazd do Szczecina w komfortowych warunkach, omijająca tereny zabudowane, prowadząca bezpośrednio do węzła Kijewo. Ominie szereg sygnalizacji świetlnych i przejść dla pieszych, które spowalniają ruch – mówił wiceminister Marchewka.
– To niezwykle ważny odcinek dla mieszkańców prawobrzeża. Ma ogromne znaczenie dla codziennego funkcjonowania na osiedlach Płonia i Zdunowo. Pozwoli na uspokojenie ruchu w miejscach, które do tej pory cierpiały ze względu na ciągły przejazd samochodów ciężarowych – dodał Marcin Biskupski, zastępca prezydenta Szczecina.
Nową drogę wytyczono przez las i tereny obszaru Natura 2000. Wcześniej szczecińscy radni zgodzili się na odstępstwa od ochrony przyrody, by mogła powstać nowa infrastruktura.
Sześć z ośmiu odcinków wykona jedna firma
Budimex będzie miał 10 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej. Po uzyskaniu decyzji ZRiD, kolejne 22 miesięcy mają zająć prace budowlane, ale z wyłączeniem okresów zimowych. To oznacza, że kontakt o wartości 204 mln zł powinien zostać zrealizowany do końca 2028 roku.
Wtedy mają być gotowe wszystkie fragmenty S10 między Szczecinem a Piłą. Sześć z nich zbuduje Budimex (Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, Stargard – Suchań, Cybowo – Łowicz Wałeckie, Łowicz Wałecki – Piecnik, Piecnik – Wałcz, Wałcz – Piła), a dwa konsorcjum Kobylarnia i Mirbud (Suchań – Recz, Rech – Cybowo). Łącznie to 113 kilometrów dróg, których budowa pochłonie 4,4 mld zł.
Godzinę szybciej do Warszawy
Tyle w regionie szczecińskim. Jak wygląda sytuacja na pozostałych odcinkach w kierunku Warszawy? – Jesteśmy, wraz z oddziałem w Bydgoszczy na najbardziej zaawansowanym etapie prac. Oddział w Poznaniu jest w takcie wydawania decyzji środowiskowej. Najtrudniejsze zadanie jest przed Warszawą. Tan dokumentacja jest opracowywana od nowa, dopiero zostanie wybrany wariant przebiegu drogi – mówił Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Cała droga ekspresowa S10 będzie miała 404 km długości. Na razie w eksploatacji jest 60 km, w realizacji 170 km, a w przygotowaniu 174 km.
– Nowa trasa pozwoli dojechać ze Szczecina do Warszawy o godzinę szybciej niż teraz poprzez S3 i A2 – tłumaczył dyrektor Lendner.
Komentarze
28