W biegnącym pod dnem Świny tunelu trwają prace porządkowe przed rozpoczęcie wylewania asfaltu na nawierzchnię drogową. Przejazd nową trasą ma być możliwy w maju.
Tunel połączył wyspy Wolin i Uznam. Dzięki temu nie będzie już konieczności przeprawiania się do centrum Świnoujścia i dzielnicy uzdrowiskowej na pokładzie promów.
To najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Fragment wydrążony przez maszynę TBM ma dokładnie 1483,80 metrów. Do tego trzeba doliczyć drogi dojazdowe po obu stronach – łącznie wychodzi ponad 3 km.
Budowlańcy przygotowują się teraz do wylewki asfaltu. Testy przejdą instalacje: przeciwpożarowa, teletechniczna i elektryczna, które montowane są w specjalnych nawach technicznych pod powierzchnią płyty jezdnej.
Budowa tunelu rozpoczęła się 3 lata temu. Wykonawcą prac jest konsorcjum Gülermak – PORR. Inwestycję zleciła Gmina Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym jest GDDKiA Szczecin.
Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł. Dofinansowania ze środków Unii Europejskiej to prawie 776 mln zł (85%). Reszta pieniędzy pochodzi z budżetu Świnoujścia.
Komentarze
0