Do końca 2015 roku linia szczecińskiego szybkiego tramwaju ma kończyć swoją trasę na ulicy Turkusowej. W sumie przebudowa szczecińskich torowisk pochłonie ok. 170 mln zł, a budowa SST ok. 230 mln zł.
Niegdyś w tym miejscu stał słynny grzybek – miejsce spotkań szczecinian. Dziś – nie pod grzybkiem, ale nowo powstałym biurowcem z dziennikarzami spotkali się prezydent Szczecina, Piotr Krzystek i Prezes Tramwajów Szczecińskich, Krystian Wawrzyniak.
Przebudowa Bramy Portowej jest jednym z wielu etapów modernizacji torowisk. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszone postępowanie przetargowe na remont zajezdni Pogodno.
Modernizacja zajezdni Pogodno jest najważniejsza ze względu na formułę w jakiej zostanie przeprowadzona w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Rok 2013 będzie na przygotowanie dokumentacji projektowej, natomiast 2014 na modernizację. - mówi Krystian Wawrzyniak.
Na przyszły rok jest także zaplanowane kolejne postępowanie dotyczące następnych etapów modernizacji torowiska. W planach jest wyremontowanie Alei Piastów – remont będzie obejmował trzy etapy – od pl. Szarych Szeregów do ul. Jagiellońskiej, od Jagiellońskiej do pl. Kościuszki i od pl. Kościuszki do ronda Szyrockiego. Zaplanowana jest również modernizacja ul. Wawrzyniaka, a także rozjazdu na ul. Bohaterów Warszawy i ul. Jagiellońskiej. Na rok 2014 przewidziana została przebudowa torowisk, która obejmie najdłuższy odcinek - przez ul. Gdańską, ul. Energetyków do Basenu Górniczego. Ostatni remont oprócz naprawy torowiska obejmie także przebudowę Basenu Górniczego i przystosowanie go dla osób niepełnosprawnych. Cała trasa dla linii prawobrzeżnych będzie przygotowana dla tramwajów niskopodłogowych. Obecnie trwa procedura związana z zakupem 22 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. Trwa ocena oferty, którą złożyła jako jedyna do przetargu bydgoska Pesa. Wartość przetargu to ok. 150 milionów złotych. Pierwsze sześć tramwajów dotrze do Szczecina do wiosny 2013, kolejnych 16 pomiędzy październikiem 2013 a marcem 2014.
Swojego remontu oczekuje również torowisko na ulicy Potulickiej, nie wiadomo jednak czy uda się uzyskać fundusze na modernizację tego obszaru.
Jest to jeden z ważniejszych projektów inwestycyjnych Szczecina, będziemy próbowali go umieścić w budżecie przyszłego roku. I jest na to szansa, tym bardziej, że prowadzimy rozmowy z Panem Marszałkiem. Są perspektywy na pozyskanie dofinansowania unijnego, ponieważ są pewne oszczędności z innych projektów drogowych. - tłumaczy prezydent Krzystek. Wartość tej inwestycji to ok. 40 mln zł
Koszt przebudowy torowisk jest szacowany na ok. 170 mln zł, koszt modernizacji zajezdni Pogodno to ok. 78 mln. Ogłoszony został również przetarg na realizację projektu Szczeciński Szybki Tramwaj. Jednym z elementów inwestycji będzie także przesunięcie budynku mieszkalnego przy ul. Batalionów Chłopskich 61 [ czytaj też: Szybki Tramwaj bez dotacji unijnej? ]. Budowa SST zostanie zrealizowana z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej. W przypadku braku dofinansowania unijnego przetarg zostanie unieważniony. Koszt realizacji projektu SST to ok. 230 mln zł.
Komentarze
2