Do Tramwajów Szczecińskich ma trafić z budżetu miasta blisko 11 milionów złotych na remont charakterystycznych żółtych Tatr. – Zmiany będą zarówno techniczne, jak i wizualne. Wpłyną na poprawę komfortu podróżowania – mówi Wojciech Jachim, rzecznik prasowy tej miejskiej spółki.

Jeżdżące po Szczecinie Tatry zostały wyprodukowane w Pradze. Większość w latach 80., pozostałe na początku lat 90. Później jeździły po Berlinie, skąd w latach 2006-14 sprowadził je Szczecin. Sukcesywnie przechodzą prace modernizacyjne, teraz czas na ich kolejny etap.

Zmiany od siedzeń po układ napędowy

Najszerzej zakrojona modernizacja obejmie 4 tramwaje przegubowe, czyli Tatry Kt4Dt. Motorniczowie zyskają nowe dotykowe panele operatorskie i fotele. Nastąpi wymiana siedzeń w przedziale pasażerskim. Tramwaje będą przemalowane na kolory kojarzące się z marką Floating Garden.

Układ napędowy pojazdów zostanie zmieniony na falownikowy, z wymianą na nowe asynchroniczne silniki trakcyjne. Remont przejdą wózki napędowe. Zamontowane zostaną nowe przetwornice, odbieraki prądu i akumulatory.

Mają być dłuższe składy i mniej awarii

Dodatkowo, cztery przegubowe Tatry zostaną przystosowane do jazdy w składach dwuwagonowych. Każda ma 33 miejsca siedzące i 66 stojących, więc połączone ze sobą będą mogły zabrać 198 osób, co przyda się w godzinach szczytu na najbardziej obleganych liniach.

Częścią planowanych prac będzie też remont kapitalny 12 wózków krótszych wagonów Tatr T6A2. – Ma to na celu zniwelowanie ryzyka poważnych uszkodzeń i w konsekwencji wyłączenia pojazdów z eksploatacji – podkreśla Wojciech Jachim.

Finansowanie z pożyczki

Projekt zmian budżetowych zakłada, że spółka Tramwaje Szczecińskie otrzyma na opisywane prace remontowe 10,9 mln zł. Nowe zadania będzie można sfinansować między innymi dzięki 351 mln zł z planowanej długoterminowej pożyczki, „wspierającej zieloną transformację miast”, w Banku Gospodarstwa Krajowego. Włodarze miasta podkreślają, że zostanie zaciągnięta na bardzo dobrych warunkach.

„Podstawowymi zaletami pożyczki, w porównaniu z ofertą banków komercyjnych, jest możliwość refinansowania wydatków poniesionych po 01.02.2020 r., długi okres spłaty zobowiązania, możliwa karencja w spłacie kapitału, brak kosztów obsługi długu, możliwość umorzenia 5% kwoty pożyczki” – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały w tej sprawie.