„Wprowadzimy do parku ruch samochodowy, a przecież to miejsce, które ma służyć odpoczynkowi od zgiełku miasta” – zwraca uwagę Marcin Chruślinski. „Postulujemy o tę drogę, ponieważ jest nam potrzebna” – argumentuje zastępca prezydenta miasta Michał Przepiera.
Spis Treści

Projekt przedłużenia ul. Cyfrowej jest gotowy i uzyskał wszystkie wymagane pozwolenia. To 625-metrowy odcinek, który ma zostać poprowadzony przez park im. Jacka Karpińskiego. Inwestycja miała zostać zrealizowana już kilka lat temu, była nawet wpisana do budżetu, ale w wyniku braku pieniędzy została wycofana z realizacji. 

Na tapet powróciła za sprawą grupy przeciwnych mieszkańców i zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Bolinko-Niemierzyńska 4”. Przedłużenie w postaci dwóch pasów ruchu, chodnika i drogi rowerowej ma ułatwić dojazd do Technoparku Pomerania z ulicy Krasińskiego. Obecnie wjazd możliwy jest z ulicy Niemierzyńskiej, która jak zwracają mieszkańcy, nie jest przeciążona. Problemem jest jednak parkowanie.

Ciąg pieszo-rowerowy i park linearny zamiast drogi z dwoma pasami ruchu

– To, co mnie przeraziło podczas wizji lokalnej ulicy Cyfrowej i jej planowanego przedłużenia, to samochód na samochodzie, zaparkowane także na chodnikach. To wygląda tak, jakby ktoś chciał dojechać prosto pod drzwi – relacjonuje pani Grażyna, mieszkanka osiedla. Wraz z kilkoma innymi mieszkańcami wzięła udział w Komisji ds. Budownictwa i Architektury poświęconej sprawie zorganizowanej przez przewodniczącego Andrzeja Radziwinowicza.

– Wprowadzimy do parku ruch samochodowy, a przecież to miejsce, które ma służyć odpoczynkowi od zgiełku miasta. W ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej została już przeprowadzona duża wycinka – zwraca uwagę Marcin Chruśliński, który apeluje o zmianę przedłużenia ulicy Cyfrowej na ciąg pieszo-rowerowy. Społecznik proponuje również powstanie parku linearnego wzdłuż torów kolejowych.

– Takie linearne tereny zieleni są bardzo istotne ze względu na przewietrzanie i ochładzanie miasta. Służą jako korytarz ekologiczny dla zwierząt. Podczas wieczornych spacerów z psem spotykam tutaj jeże, lisy, wiewiórki, a przed zgodą na odstrzał również dziki – argumentuje.

Apel o kładkę nad torami

Mieszkańcy osiedla od lat apelują również o wybudowanie kładki nad torami kolejowymi, w miejscu gdzie prowadzi wydeptana ścieżka (połączenie ul. Chopina z ul. Cyfrową). W 2022 roku ówczesny radny osiedlowy Andrzej Radziwinowicz utworzył petycję, w której apelował o podjęcie rozmów miasta z PKP PLK.

– Jeśli mówimy o tym, czego chcą mieszkańcy, to chcą kładki. Pod moją petycją podpisało się blisko 400 mieszkańców. To bardzo palący problem. To dzikie przejście działa od 40 lat – podkreśla obecny radny miejski.

– To przejście jest bardzo często wykorzystywane. A jeżeli zostanie uruchomiona SKM-ka, to będzie bardzo niebezpieczne. Obecnie to najkrótsza droga. A obejście naokoło, zgodnie z układem ulic, to dodatkowe 15 minut – dodaje Marcin Chruśliński.

Wydeptany przez mieszkańców skrót przez tory/fot. Andrzej Radziwinowicz

„Park nie będzie rozjeżdżany”

Jak tłumaczy zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera, wraz z przedłużeniem ulicy Cyfrowej przebudowane zostanie także kolizyjne skrzyżowanie ulic Krasińskiego i Orzeszkowej.

– Postulujemy o tę drogę, ponieważ jest nam potrzebna. Nie będzie na niej prowadzony ruch tranzytowy, a dojazdowy do obiektów. Głównym celem będzie Technopark, który już teraz ma problemy, mimo że jest parking podziemny i cały ciąg ulicy Niemierzyńskiej – argumentuje.

Jak dodaje, w planach jest rozbudowa i rozwijanie działalności Technoparku Pomerania. Budowlana inwestycja nie jest jednak ujęta w najbliższym czasie.

W kolizji z przedłużeniem ulicy Cyfrowej jest 9 drzew. Cztery z nich znajdują się bezpośrednio na projektowanej drodze.

– Zostaną albo przesadzone, albo wycięte. Pozostałe pięć możemy przesadzić lub spróbować pozostawić. Możemy zastosować zwężenia na drodze, takie odbicia od nich oraz mniejszą liczbę miejsc parkingowych. Wówczas w kolizji będą 4 drzewa – przedstawia Michał Przepiera.

Jak zapewnia zastępca prezydenta Szczecina, teren parku będzie zabezpieczony przed rozjeżdżaniem za pomocą betonowych opasek. – Nikt nie będzie ryzykował, a jeśli ktoś spróbuje, to będzie jego pierwszy i ostatni wjazd – zaznacza.

„Kładka jest do zrobienia, ale…”

Jeśli chodzi o kładkę, to miasto ma w planach jej zrealizowanie równolegle z przedłużeniem ulicy Cyfrowej. Potrzebna jest jednak zgoda PKP PLK i wypracowanie wspólnej koncepcji. Na dzisiaj nie wiadomo jednak, w którym dokładnie miejscu powstanie, choć najbardziej oczywistym wydaje się to, w którym mieszkańcy wydeptali skrót.

– Ten temat żyje już chyba 10 lat. Tereny powoli się zabudowują, mieszkańców jest coraz więcej, więc i pieszych przechodzących przez tory. Jeżeli mamy stworzyć bezpieczne przejście, to będziemy musieli je opłotkować na całej długości od Technoparku do ulicy Krasińskiego. Jak wybudujemy kilkadziesiąt schodów i zejście na dół, to mieszkańcy i tak wybiorą najkrótszą i najłatwiejszą drogę, nie zwracając uwagi na bezpieczeństwo – zwraca uwagę radny Jan Posłuszny.

„To inwestycja, o którą zabiegam od lat” czy…

Co o projekcie przedłużenia ulicy Cyfrowej myślą pozostali radni miejscy?

– To inwestycja, o którą zabiegam od 10 lat. Miała pozytywną opinię Rady Osiedla Niebuszewo-Bolinko. Gdyby było finansowanie, to inwestycja powstałaby już 5 lat temu. Bardzo się cieszę, że są wszystkie zgody na jej budowę. Ta droga jest bardzo potrzebna, tak samo jak miejsca parkingowe – argumentowała była pracowniczka Technoparku Pomerania, radna Jolanta Balicka.

„Zaprosimy ruch, którego teraz tam nie ma”

O zasadności inwestycji nie byli przekonani radni Marek Duklanowski oraz Przemysław Słowik.

– Czy my naprawdę mamy taką potrzebę? Ta inwestycja budzi pewne kontrowersje – zastanawia się radny PiS,

– Osobiście nie widzę potrzeby budowy tej drogi. Jeśli wybudujemy tam dwupasmową jezdnię, to sami zaprosimy ruch, którego teraz tam nie ma – argumentuje radny KO. – Jestem za tym, aby był tam ruch pieszo-rowerowy, a nie samochodowy. Rozbudowanie infrastruktury pod coś, co może nie nastąpić (planowana rozbudowa Technoparku – red.), nie jest według mnie czymś przemyślanym.

„Chcemy do tej inwestycji powrócić”

– Rozumiem perspektywę miasta, że trochę pieniędzy zostało wydanych na ten projekt, ale niezmiennie apeluję, aby zrezygnować z tej ulicy. To jest park. Czy wystarczającym argumentem jest to, że ludzie dojeżdżający do Technoparku będą mieć krótszą drogę niż przez Niemierzyńską? – pyta Marcin Chrusliński.

– Chcemy do tej inwestycji powrócić. Z racji tego, że mamy demokrację, to jeszcze raz pochylamy się nad tym tematem. Nie sądzę jednak, aby projekt został wyrzucony do kosza, a ktoś wyda kolejne pieniądze na nowy projekt i zrobi tylko ciąg pieszy. Jest wydany ZRiD (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – red.) i jesteśmy na prawie – mówi Michał Przepiera.

Obecnie przedłużenie ulicy Cyfrowej nie jest ujęte w budżecie miasta na 2025 rok.