Za 4 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyremontuje zwodzony most kolejowy na Regalicy. W tym czasie pociągi jadące ze Szczecina w kierunku m.in. Gryfina, Kostrzyna i Chojny pojadą trasą okrężną przez Szczecin Dąbie. Czas przejazdu wydłuży się o 20 minut.

Ruszył remont jedynego w Polsce zwodzonego mostu kolejowego na rzece Regalica w Szczecinie Podjuchach, przez który codziennie przejeżdża około 50 pociągów. Wyremontowane zostanie zwodzone przęsło i mechanizm jego obsługi. Prace obejmą też system sterowania. Ponadto wyremontowany będzie rezerwowy system zasilania elektrycznego, który podniesie niezawodność funkcjonowania przęsła. Będzie czynne nie tylko w wyznaczonych godzinach, jak dotychczas, lecz całą dobę. Prace potrwają do końca lipca br.

Pociągi jadą dłużej

Na czas remontu, pociągi zatrzymujące się na stacji Szczecin Podjuchy oraz jadące ze stacji Szczecin Główny w kierunku m.in. stacji Gryfino, Chojna, Kostrzyn pojadą drogą okrężną przez Szczecin Dąbie. Czas przejazdu wydłuży się o około 20 minut. Jak informuje Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK, zmiany zostały ujęte w obowiązującym rozkładzie jazdy pociągów, a pasażerowie na stacjach i w pociągach są na bieżąco są informowani o zmianach.

Remont mostu wymaga również ograniczenia żeglugi, jednak na czas regat od 10 do 17 czerwca ruch zostanie przywrócony. W pozostałym okresie kursowanie statków będzie możliwe wg ustalonego harmonogramu.

Unikat na skalę europejską i gwiazda filmowa, która miała szansę na Oscara

Most na Regalicy składa się z pięciu przęseł. Jedno z nich jest przęsłem zwodzonym (podnoszonym). Całkowita długość mostu to 261,80 m. Przęsło zwodzone ma długość 17,35 m, szerokość 5 m i waży 163 ton. Jest podnoszone lub opuszczane w czasie 120 do 240 sekund. W ciągu doby przęsło zwodzone jest podnoszone i opuszczane średnio 10 – 16 razy dla przepuszczania jednostek żeglugi śródlądowej. Szczeciński most zwodzony to także jedyny zwodzony most kolejowy w Europie, którego sterowanie jest mechaniczno-ręczne. I chociaż nad mostem odnaleźć można sieć trakcyjną, w rzeczywistości pociągi przejeżdżają po nim bez prądu. Most jest używany od 1936 roku.

- Były dwa takie mosty. W czasie działań wojennych, w 1945 roku zostały całkowicie uszkodzone. Wszystko leżało na dnie Regalicy. Około 1946 roku Polacy wyciągnęli wszystkie części z dna rzeki i rozpoczęli odbudowę. Jednak części wystarczyło tylko na jeden most - mówi Stefan Golisz, Naczelnik Sekcji Eksploatacji Szczecin Port Centralny.

Jak wyglądała odbudowa po wojnie? Jak w ogóle działa szczeciński most i za co miał szansę na Oscara? Tego wszystkiego można się dowiedzieć z filmu.