Zakończenie wszystkich prac związanych z przygotowaniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej jest zapowiadane na połowę 2026 roku. Jest jednak szansa, że połączenie do Polic zostanie uruchomione pół roku wcześniej. ­– Dążymy do tego, żeby zrealizować roboty zasadnicze do końca 2025 roku – mówi Maciej Korzeniewski, zastępca dyrektora Regionu Zachodniego PKP PLK.

Wtedy gotowe mają być przebudowane tory i perony. Wokół nowej infrastruktury trzeba będzie prowadzić jeszcze roboty wykończeniowe, ale nie powinny być one przeszkodą dla uruchomienia ruchu kolejowego. Podobnie jak zdobywanie niezbędnych dokumentów.

– Potem jest półroczny okres na uzyskanie dopuszczeń do eksploatacji wydawanych przez Urząd Transportu Kolejowego. Proces ich uzyskiwania nie blokuje nam jednak udostępnienia linii dla przewozów – tłumaczy Maciej Korzeniewski.

Do Niebuszewa wcześniej niż do Polic? Mało prawdopodobne

Pojawiły się pytania, czy nie ma możliwości wcześniejszego przygotowania krótszego fragmentu linii – do przystanku Niebuszewo. Okazuje się jednak, że byłoby to trudne.

– Drugie półrocze przyszłego roku będzie od strony techniczno-eksploatacyjnej najbardziej czasochłonnym i skomplikowanym etapem prac. Będziemy wtedy przebudowywać głowicę wyjazdową ze stacji Szczecin Główny, co oznacza w tym miejscu duże ograniczenia. To spowoduje, że uruchomienie wcześniejszych przewozów do Niebuszewa będzie raczej niemożliwe. Chcemy oddać przewoźnikowi w pełni przygotowaną infrastrukturę, żeby nie trzeba było ograniczać ruchu ze względu na wciąż prowadzone roboty – wyjaśnia zastępca dyrektora Regionu Zachodniego PKP PLK.

Co dzieje się na placu budowy?

W tej chwili prace torowe prowadzone są na niemal wszystkich odcinkach linii między Pomorzanami a Policami. Powstają nowe perony przystanków: Szczecin Pomorzany, Szczecin Cmentarz Centralny, Szczecin Turzyn, Szczecin Żelechowa, Szczecin Drzetowo, Szczecin Golęcino, Szczecin Skolwin oraz Police. Na Niebuszewie ruszyła budowa przejść podziemnych.

– Na ten moment nie ma większych problemów. Jakieś problemy na budowie zawsze są, ale rozwiązujemy je na bieżąco – podkreśla Maciej Korzeniewski.

To daje nadzieję, że przy przebudowie linii do Polic nie pojawią się kolejne opóźnienia. Przypomnijmy, że według pierwotnych założeń cały projekt Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej miał być zrealizowany do 2022 roku.