Pierwsza była „bursztynowa”, niedawno przyjechała „europejska”. a teraz przyszedł czas na uhonorowanie idei WOŚP i festiwalu Pol’and’Rock. Na Pomorzu Zachodnim mamy na razie dziewięć pociągów hybrydowych zakupionych przez samorząd województwa, a w najbliższym czasie pojawią się jeszcze trzy kolejne.

Najnowszą hybrydę można było w sobotę po raz pierwszy zobaczyć na dworcu głównym w Szczecinie. Stanęła przy peronie pierwszym o godz. 14.15.

– Co za piękny wjazd pociągu, który przypomina o najpiękniejszym festiwalu świata. Widzimy na nim przepięknego orła, który swoimi kolorami mówi, że potrafimy się świetnie bawić i być ze sobą razem –komentował Jurek Owsiak.

„Do końca świata i o jeden dzień dłużej”

Inicjator Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy sam zaprojektował malunek, składający się z barw i symboli nawiązujących do Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jest też napis „Tu gra najpiękniejszy festiwal świata”, przypominający, że to właśnie na Pomorzu Zachodnim odbywa się festiwal Pol’and’Rock.

– Nasze regionalne pociągi od wielu lat woziły uczestników festiwalu, najpierw do Kostrzyna, a teraz właśnie na Pol’and’Rock na Pomorzu Zachodnim. Mam nadzieję, że będzie z tym tak, jak mówi Jurek Owsiak – do końca świata i o jeden dzień dłużej – podkreślał marszałek Olgierd Geblewicz.

Od bursztynowej hybrydy po barwy WOŚP

Samorząd województwa, z pomocą środków unijnych, od wielu lat inwestuje w regionalny tabor. Od 2010 roku Województwo Zachodniopomorskie na zakup nowych pojazdów szynowych przeznaczyło ponad 1,2 mld zł (brutto). W ostatnich miesiącach postawiono na pociągi z napędem hybrydowym – elektrycznym i spalinowym, zamawiane w nowosądeckim Newagu.

– Na Pomorzu Zachodnim mamy nie tylko najnowocześniejszą flotę pojazdów regionalnych w Polsce, z czego jesteśmy bardzo dumni, ale mamy również najbardziej kolorową flotę. Są u nas już pojazdy w barwach bursztynu, ekologii, czy Pogoni – przypominał marszałek Olgierd Geblewicz.

Pociągi dwunapędowe są na Pomorzu Zachodnim potrzebne, gdyż nie wszystkie trasy są w pełni zelektryfikowane. Hybrydy pozwalają na bardziej ekologiczne przejazdy w relacjach Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin i Szczecin – Szczecinek.

Każdy taki pociąg to 300 ton dwutlenku węgla mniej

Pociąg w festiwalowych barwach dopełnił hybrydową flotę. Województwo Zachodniopomorskie ma już 12 dwunapędowych pojazdów. Łącznie Województwo Zachodniopomorskie zapłaciło za nowe pojazdy 293 mln zł. Zakup dofinansowany jest przez Unię Europejską.

– Pociągi to absolutnie nasz priorytet. Nasza przyszłość, która pozwoli zrealizować strategiczny cel neutralności klimatycznej w UE do 2050 roku. Pociągi hybrydowe emitują mniej gazów cieplarnianych. Dzięki temu oszczędzamy około 300 ton dwutlenku węgla i to tylko na jednym składzie – mówił Jacek Wasik, dyrektor Przedstawicielstwa Regionalnego Komisji Europejskiej z siedzibą we Wrocławiu.

Parametry nowych pociągów

W każdej z hybryd przygotowano 150 miejsc siedzących i przestrzeń do przewozu 10 rowerów. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator i rampy ładunkowe dla wózków.

Maksymalna prędkość nowych pociągów to 160 km/h przy wykorzystaniu sieci trakcyjnej i 120 km/h przy użyciu silnika diesla.