Za budowę najbardziej wyczekiwanego fragmentu Zachodniej Obwodnicy Szczecina z tunelem pod Odrą (Police – Goleniów) trzeba będzie zapłacić co najmniej 4,9 miliarda złotych.

Najniższą ofertę przetargową złożyła firma CCS Claims Consulting Samson Zbigniew Szymczak z Bydgoszczy - 4,9 mld zł. Nie zadeklarowała jednak wydłużenia okresu gwarancji jakości, co stanowi 40 procent całej oceny i znacząco zmniejsza jej szanse.

Na takie zobowiązanie zdecydowali się wszyscy pozostali oferenci. Konsorcjum firm NDI (Warszawa), Doğuş İnşaat ve Ticare (Turcja) i Dogus Construction (Warszawa) wyceniło swoją pracę na 5,3 mld zł.

Konsorcjum firm PORR SA (Warszawa), PORR Bau GmbH (Austria) i Gülemark (Warszawa) zaproponowało 5,5 mld zł.

Oferta konsorcjum firm Budimex (Warszawa) i Ferrovial Construction Limited (Wielka Brytania) opiewa na 5,8 mld zł.

Zdecydowanie najdroższe byłyby usługi oferowane przez konsorcjum firm Mirbud (Skierniewice) i Samsung C&T Corporation (Korea Południowa), które pochłonęłyby 8,5 mld zł.

Trzeba będzie dołożyć większe pieniądze. „Oferty będą teraz weryfikowane i oceniane”

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierzała wydać maksymalnie 4,8 mld zł, więc do każdej z propozycji musi dołożyć dodatkowe pieniądze.

– Oferty będą teraz weryfikowane i oceniane, by wybrać najkorzystniejszą – zapowiada Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA. – Termin zakończenia procedur jest uzależniony również od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Postępowania przetargowe będą także podlegały standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Finałem będzie podpisanie umowy, które jest planowane w IV kwartale tego roku.

Zwycięzca przetargu opracuje projekty wykonawcze i wybuduje nową drogą, której najtrudniejszym elementem będzie 5-kilometrowy tunel pod Odrą. Odcinek Police – Goleniów powinien być gotowy w 2033 roku.

Kołbaskowo – Dołuje

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została podzielona na trzy etapy realizacyjne. W maju poznaliśmy oferty na dwa pozostałe.

GDDKiA zamierzała wydać na odcinek Kołbaskowo – Dołuje maksymalnie 525 mln zł. Tymczasem najniższa z 10 ofert, złożona przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia, opiewa na 671 mln zł.

Wyżej wyceniły swoją pracę: China Harbour Engineering – 732 mln zł, Porr – 776 mln zł, Mirbud – 783 mln zł, NDI – 810 mln zł, Budimex – 856 mln zł, Aldesa Construcciones z główną siedzibę w Madrycie – 861 mln zł, Polaqua – 881 mln zł, Mostostal Warszawa – 882 mln zł, Strabag – 1,029 mld zł.

Dołuje – Police

W przypadku odcinka Dołuje – Police znów najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 528 mln zł. Tym razem mieści się ona w zakładanym budżecie, który ustalono na poziomie 541 mln zł.

Pozostałe osiem propozycji przekracza już ten pułap: NDI – 694 mln zł, Porr – 716 mln zł, Budimex 732 mln zł, Polaqua – 735 mln zł, China Harbour Einginnering – 764 mln zł, Mirbud – 793 mln zł, Aldesa Construcciones – 837 mln zł, Mostostal Warszawa – 842 mln zł.

Żaden z przetargów nie został jeszcze rozstrzygnięty. Odcinek Kołbaskowo – Police ma być gotowy na przełomie 2028 i 2029 roku.