Gdzie i kiedy?
piątek, 16 lutego 2018, 19:00
Za ile?
200 - 280 zł
Częściej niż w Polsce można ją usłyszeć w Metropolitan Opera, Operze Garnier lub operze wiedeńskiej. Verdiowskie „Sempre libera” z Traviaty ćwiczyła w wieku lat pięciu. Gwiazda pierwszej wielkości, polska sopranistka i diva operowa – Aleksandra Kurzak. Jednak tego wieczoru to nie koniec fajerwerków – wszak 65-lecie orkiestry Filharmonii w Szczecinie to okazja wyjątkowa – tego wieczoru usłyszymy śpiewaka uważanego za spadkobiercę Luciano Pavarottiego. Panie i Panowie! Roberto Alagna –francuski tenor, a prywatnie… mąż pani Aleksandry.
ARTYŚCI:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Aleksandra Kurzak - sopran
Roberto Alagna - tenor
Rune Bergmann - dyrygent

UTWORY:
  • Georges Bizet - Carmen, Prelude
  • Georges Bizet - Carmen, Parle moi de ma mère
  • Giacomo Meyerbeer - L'Africane, Prelude
  • Giacomo Meyerbeer - L'Africane, Pays merveilleux
  • Giuseppe Verdi - La Traviata, E strano! E strano!... Sempre libera
  • Giuseppe Verdi - Aida, Marsz triumfalny
  • Giuseppe Verdi - Otello, Gia nella notte
  • Giacomo Puccini - Tosca, Mario, Mario…
  • Giuseppe Verdi - I vespri siciliani, Uwertura
  • Giuseppe Verdi - I vespri siciliani, Merce dilette amiche
  • Francesco Cilea - Adriana Lecouvreur, L’anima ho stanca
  • Giacomo Puccini - Madama Butterfly, Intermezzo
  • Giacomo Puccini - Madama Butterfly, Vogliate mi bene
Aleksandra Kurzak pochodzi z muzycznej rodziny. Jest córką śpiewaczki Jolanty Żmurko i waltornisty Ryszarda Kurzaka. W 2000 roku ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalny Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a następnie Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Później była nauka w Internationales Opernstudio przy hamburskiej Operze. Niedawno w pewnym sensie powróciła do rodzimej uczelni, w której zdobyła tytuł doktora sztuki (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu).

Zdobyła wiele nagród, m.in. I nagrodę i nagrody specjalne na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Paradoksalnie jednak najważniejszym konkursem był ten, na którym nie zdobyła nic. Otóż w wokalnych zawodach im. Placido Domingo w Los Angeles pani Aleksandra nie doszła nawet do finału. Jednak jej występ na tyle utkwił w pamięci dyrektora Covent Garden, że wkrótce pojawiły się propozycje. Mimo wielu występów w MET, La Scali i wielu innych renomowanych salach to właśnie z teatrem w Covent Garden jest związana najbardziej.

Francuski tenor Roberto Alagna urodził się w rodzinie sycylijskich emigrantów. Jako nastolatek zarabiał śpiewaniem na ulicy oraz okazjonalnymi występami w paryskich kabaretach. W tych latach jego wynagrodzeniem były… napiwki, a uniwersytetem płyty z nagraniami słynnych tenorów. Został odkryty przez Gabriela Dussurgeta, współzałożyciela Aix-en-Provence Festival. Alagna zwyciężył w międzynarodowym konkursie im. Luciano Pavarottiego i wkrótce umożliwiono artyście profesjonalny debiut w roli Alfreda w „Traviacie” Giuseppe Verdiego. Potem była La Scala, Covent Garden i Metropolitan Opera.

Wspólna historia Roberta i Aleksandry przypomina bajkę. Po raz pierwszy spotkali się na scenie w operze „Napój miłosny” Donizettiego. To właśnie jeden z tych momentów, kiedy świat przedstawiony w operze zadziwiająco zbliża się do świata realnego. Dziś mają córeczkę Malenię, szczęśliwe życie prywatne, a to zawodowe – zaplanowane na parę lat wprzód.