Kampanie społeczne, jak sama nazwa wskazuje, mają zwrócić uwagę społeczeństwa na dany problem. Zdarzają się jednak dziwne kampanie, niezbyt wysublimowane, budzące w nas uczucie zażenowania. Często jednak nie wiemy co tak naprawdę miały nam one przekazać, a tym bardziej na jaki problem społeczny miały zwrócić uwagę.
Na pierwszy ogień rzucam więc prawdziwą perełkę kampanii społecznych. Obecność gwiazdy Rodziny Zastępczej o hebanowej skórze, naszej polskiej, trochę szwedzkiej aktorki, była niespodzianką. Ola Szwed, bo o niej mowa, występuje u boku równie ciekawego celebryty - Krzysia Ibisza. Co prawda, to Krzysiu pierwszy pokazuje swoje nieskalane myślą oblicze na tle baloników. Jednak po Krzysiu można się wiele spodziewać i rytmiczne śpiewanie przez niego refrenu Pomaganie jest trendi, wcale mnie nie zdziwiło. Zapewne jednak nikt nie znał drugiego oblicza Oli, czyli jej zapędów do infantylnych igraszek z muzyką. Wszyscy jednak wolimy Fasolki.
PETA po swoim szlagierze pod dźwięcznym tytułem Twoja mamusia zabija zwierzęta postanowiła przedstawić warzywa w nieco innym wymiarze. Właściwie to wymyśliła nowe zastosowanie dla nich, nie polegające na samej ich konsumpcji. Ten nietuzinkowy spot ma zachęcić do porzucenia mięsa na rzecz seksi warzyw. A może pakiet - warzywo i kobitka w bikini? Cel jednak osiągnięty, filmik cieszy się dużą popularnością wśród mężczyzn.
Filmik PETA zobacz tu
O tym spocie powiedziane zostało już chyba wszystko. Od szerokiego omówienia nieczystych zamiarów głównego bohatera, po nieszczęsny skok przez Wisłę. My jednak uważamy, że nie ważne jak piszą, ważne by nazwiska nie przekręcali. A w tym przypadku ciężko przekręcić nazwę stolicy kraju, który jest gospodarzem Euro 2012.
Reklama gówna niejako zaskoczyła mnie. Polska młodzież rządzi w koszulkach HWDP. Zastanawia mnie tylko czemu główna bohaterka przedstawiona jest z piwem. Co w ten sposób chciano wyrazić? Młode kobiety traktują ławkę jak pub? Silne kobiety piją piwo? Nie, dziś piwo traktowane jest przez kobiety jak kiedyś puszka szpinaku przez Papaja. Dzięki niemu mogą się przeciwstawić niegrzecznym właścicielom czworonogów. Jeśli więc będą trzymać piwo w ręku i powiedzą gówno, świat jest ich. Bez wątpienia, brawo Opole.
Na zakończenie przykład bardzo dobrego spotu. Jak zachęcić kobiety do regularnego kontrolowania swoich piersi? Trzeba zrobić filmik z przystojnymi chłopakami, którzy edukują niewiasty jak dbać o ten osobliwy atrybut kobiecości. Naiwny był ten, który myślał, że reklamy z podtekstem seksualnym działają tylko na facetów. W przeciwieństwie do filmiku PETA, ten cieszy się szczególną popularnością wśród kobiet.
Oceniając więc naszą kampanię, możemy używać słusznych argumentów o złym doborze ambasadorów. Z dziecinną wręcz łatwością możemy też stwierdzić, że nie jest ona hitem YouTube. Zastanówmy się jednak przez chwilę. Nasza akcja społeczna jest neutralna. Nigdzie nie zarzucono nam, że promujemy biegających gwałcicieli, albo zmieniamy rzeczy aseksualne w seksualne. Twórcy na szczęście nie pokusili się o stworzenie piosenki o Szczecinie, którą śpiewaliby celebryci przebrani np. za Gryfa.
Nasza kampania jest bezbarwna, wolna od kontrowersji, prosta i bezpłciowa, jest jednak lepsza od kampanii kompromitacji. Twórcy filmiku o ambasadorach mają więc wiele powodów do skromności.
Komentarze
2