Gdzie i kiedy?
Szczecin
Od: czwartek, 15 grudnia 2011, 00:00
Do: sobota, 17 grudnia 2011, 23:00
Za ile?
13. grudnia 1991 roku Anna Augustynowicz wyreżyserowała w szczecińskim Teatrze Współczesnym swój pierwszy spektakl – „Klątwę” Stanisława Wyspiańskiego. Wkrótce potem objęła stanowisko dyrektora artystycznego tej sceny. Przez 20 lat stworzyła w Szczecinie teatr rozpoznawalny w Polsce, cieszący się zainteresowaniem i uznaniem krytyki. Rozwinęła swój własny, niezwykle charakterystyczny i niepowtarzalny język interpretacji scenicznej.

Jako pierwsza sięgnęła po teksty młodych dramaturgów, poruszające ważne problemy społeczne. Maciej Nowak we wstępie do „Wątroba. Słownik polskiego teatru po 1997 roku” (Warszawa 2010) – uzasadniając tytuł tej publikacji, pisze: „Nie jest to […] wątroba przypadkowa. Pochodzi ze sztuki Wernera Szwaba „Zagłada ludu albo moja wątroba jest bez sensu”, wyreżyserowanej przez Annę Augustynowicz. […] To jedna z pierwszych inscenizacji nurtu obdarzonego wkrótce mianem „nowego teatru” […] Jej „Młoda śmierć” z roku 1996 otworzyła polski teatr na tematykę społeczną […] ”. Podkreślana często przez reżyserkę zarówno społeczna rola teatru, jak i jego zdolność do podejmowania dialogu z publicznością na tematy trudne, ale bliskie człowiekowi, przy zachowaniu wysokiego poziomu dyskusji - są charakterystyczne dla całej jej twórczości.

Świętując w Szczecinie dwudziestolecie pracy artystycznej Anny Augustynowicz, pragniemy zaprosić Państwa do rozmowy nie tylko o jej teatrze, ale i z jej teatrem. Podczas czterech dni jubileuszowych prezentacji zobaczymy wybrane spektakle zrealizowane przez reżyserkę na scenach szczecińskich, w kraju oraz dla Teatru Telewizji. Pokazom będą towarzyszyły panele dyskusyjne oraz konferencja naukowa z udziałem krytyków, teatrologów i twórców teatru, organizowana przez Uniwersytet Szczeciński, który wyda także monografię twórczości Anny Augustynowicz autorstwa prof. Roberta Cieślaka. Ponadto odbędzie się koncert muzyki Jacka Wierzchowskiego, artysty od lat komponującego dla Anny Augustynowicz, oraz wystawa zdjęć oddająca charakterystyczną estetykę jej przedstawień.

 Niech wszystkie te wydarzenia będą okazją do wspólnej refleksji nad fenomenem pracy Anny Augustynowicz. Niech będą prawdziwym świętem teatru. Zapraszamy do uczestnictwa!

 

Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

KALENDARIUM

15.12 czwartek

godz.10.00

Konferencja naukowa

miejsce: Uniwersytet Szczeciński

 

 

godz. 18.00

Teatr Telewizji - „Toksyny”

miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin

 

godz. 20.00

Teatr Telewizji - „Naczelny”

miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin

 

godz. 18.00 i 20.00

Teatr Lalek Pleciuga, Szczecin - „Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci?”

miejsce: Teatr Lalek Pleciuga, Sala Kameralna

 

 

16.12 piątek

godz.10.00

Konferencja naukowa

miejsce: Uniwersytet Szczeciński

 

godz. 13.00

Prezentacja książki „Teatr Anny Augustynowicz”

miejsce: Uniwersytet Szczeciński

 

godz. 17.00

Teatr Telewizji - „Febe, wróć”

miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin

 

godz. 19.00

Teatr Wybrzeże, Gdańsk - „Pieszo”

miejsce: Teatr Współczesny, Duża Scena

 

Wystawa

miejsce: Teatr Współczesny, foyer

 

godz. 20.45

Panel teatrologiczny

miejsce: Teatr Współczesny, Malarnia

 

 

17.12 sobota

godz.18.00

Panel krytyczny

miejsce: Teatr Współczesny, Malarnia

 

godz. 20.00

Och-Teatr, Warszawa - „W małym dworku””

miejsce: Teatr Współczesny, Duża Scena

 

 

18.12 niedziela

godz. 17.00

Koncert muzyki teatralnej Jacka Wierzchowskiego

miejsce: Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin

 

godz.19.00

Teatr Współczesny, Szczecin - „Migrena”

miejsce: Teatr Współczesny, Duża Scena

 

godz. 21.15

Panel artystyczny

miejsce: Teatr Współczesny, małe foyer

 

Uroczyste zakończenie projektu

SPEKTAKLE

 

 

Teatr Lalek Pleciuga, Szczecin

 

Aneta Wróbel

Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci?

 

reżyseria: Anna Augustynowicz

scenografia: Marek Braun

muzyka: Jacek Ostaszewski

 

Niezwykłe przedstawienie zrealizowane na podstawie sztuki osiemnastoletniej autorki. Widzowie - siedząc tyłem do aktorów, obserwują sceniczny świat w lustrze, widząc tym samym siebie nawzajem.I tak wszyscy muszą stanąć twarzą w twarz z problemami, których rozwiązanie pozostaje naszą indywidualną koniecznością. Bo chyba wszyscy potrzebujemy dziś „dwa razy więcej miłości”.

 

obsada: Mirosław Kucharski, Dariusz Kamiński, Krzysztof Tarasiuk, Janusz Słomiński, Zbigniew Wilczyński, Przemysław Żychowski, Zbigniew Niecikowski

 

prapremiera: luty 2000

spektakl trwa: 60 minut

 

 

 

Teatr Wybrzeże, Gdańsk

 

Sławomir Mrożek

Pieszo

 

reżyseria: Anna Augustynowicz

scenografia: Marek Braun

kostiumy: Wanda Kowalska

reżyseria świateł: Krzysztof Sendke

dźwięk: Jacek Wierzchowski

asystent reżysera: Dorota Androsz

 

Anty-POPIÓŁ I DIAMENT – tak nazwano ten dramat blisko 30 lat temu. Opublikowana przez Mrożka w 1980 roku sztuka opisuje w realistyczny, wręcz okrutny sposób, przełomowy moment w dziejach Polski - ostatnie chwile II wojny światowej i pierwsze dni w nowej, komunistycznej rzeczywistości. Jej bohaterowie idą - dosłownie, za posuwającym się frontem, i w przenośni, za "parowozem" historii, zderzając się z nową, powojenną rzeczywistością.

 

Anna Augustynowicz o spektaklu:

Mrożek pyta o przestrzeń, którą dziedziczymy "wchodząc w ojcowskie buty". O mentalność rozpiętą między Wschodem a Zachodem. O społeczeństwo skazane na przeszłość i wygnane w przyszłość. O bohatera dramatu pozbawionego czasu teraźniejszego. „Pieszo” pyta o porządek świata.

„Wszyscy grają tu znakomicie! Jako Superiusz intrygujący Mirosław Baka, zabawny, gdy na jednym oddechu sypie piętrowe przekleństwo. Dorota Kolak przyzwyczaiła nas, że co rola to perełka. Na szczególne wyróżnienie zasługuje Syn - Piotr Domalewski, śpiewający piosenki, które budują odrealniony nastrój przedstawienia.”

Grażyna Antoniewicz, „Dziennik Bałtycki”

„Anna Augustynowicz znacznie skróciła tę opowieść. Nadała jej wymiar uniwersalny i beckettowski ton.”                                              

Jan Bończa Szabłowski, „Rzeczpospolita”

 

 

obsada:

Dziewczyna:  Dorota Androsz

Superiusz: Mirosław Baka

Baba: Monika Chomicka-Szymaniak

Grajek: Piotr Chys

Syn: Piotr Domalewski

Nauczyciel: Grzegorz Falkowski

Ojciec: Grzegorz Gzyl

Pani: Dorota Kolak

Drab: Krystian Wieczorek/ Michał Kowalski

Porucznik Zieliński: Hubert Zduniak

 

premiera: 5 czerwca 2009

spektakl trwa: 75 minut

 

 

 

 

 

Och-Teatr Fundacja Krystyny Jandy na rzecz kultury, Warszawa  

 

Stanisław Ignacy Witkiewicz

W małym dworku

Sztuka w trzech aktach z 1921 r.

 

reżyseria: Anna Augustynowicz

scenografia: Marek Braun

kostiumy: Wanda Kowalska

światło: Krzysztof Sendke

producent wykonawczy: Magdalena Kłosińska

 

„W małym dworku” Witkacego to komedia z czterema trupami w tle, celna parodia teatru dziewiętnastowiecznego. Autor - w rzeczywistości kryzysu gospodarczego i moralnego - bawi się wątkiem „romantycznych” kochanków, „romantycznych” poetów, światem zjaw pomieszanym ze światem żywych. Pisze nowoczesny utwór dramatyczny, w którym świadomość gry jego bohaterów nie jest w stanie uchronić ich przed desperacką dążnością do samounicestwienia. Cztery trupy w finale ojciec – matka („król – królowa”) razem z potomstwem, dają początek „nowemu światu”. Poczucie „tragicznej winy” prędko znajduje ukojenie w pogrzebowym rytuale, a służący – żałobnicy zapraszają nowych „Państwa”  do nowego „dance macabre”.

 

obsada:

Ojciec – Diapanazy Nibek: Maciej Wierzbicki/Janusz Chabior

Jego córki

Zosia: Anna Smołowik

Amelka: Anna Moskal

Kuzyn – Jęzory Pasiukowski: Mariusz Drężek

Aneta Wasiewiczówna: Iza Kuna

Widmo Matki – Anastazji Nibek: Maria Seweryn

Kozdroń: Arkadiusz Janiczek

Józef Maszejko: Szymon Kuśmider

Kucharka – Urszula Stechło: Barbara Kurzaj

Chłopiec Kuchenny – Marceli Stęporek: Borys Jaźnicki

 

premiera: 17 czerwca 2011

 

 

 

 

 

 

Teatr Współczesny, Szczecin

 

Antonina Grzegorzewska

Migrena

 

reżyseria: Anna Augustynowicz

muzyka: Jacek Wierzchowski

scenografia: Marek Braun

kostiumy: Wanda Kowalska

reżyseria światła: Krzysztof Sendke

 

 

„Migrena” to dramat o kobietach i o macierzyństwie, inspirowany opowiadaniem norweskiej noblistki - Sigrid Undset, napisany przez Antoninę Grzegorzewską z myślą o reżyser Annie Augustynowicz. Mocny język i wyraziste obrazy spektaklu towarzyszą fabułę pełną emocji, miłości, okrucieństwa, instynktu, nieokiełznanego pożądania i kobiecej bezradności wobec męskiego świata. Funny porzuca swoje dziecko, by po jakimś czasie się o nie upomnieć. Nie jest ona jednak przykładną matką. Co stanie się z dzieckiem i obiema rodzinami?

 

Spektakl uznany został przez tygodnik „Przekrój” za jedno z 6 najlepszych przedstawień 2010 roku w Polsce.

 

obsada:

Helena: Anna Moskal (gościnnie)

Fanny: Małgorzata Klara

Johansen: Michał Lewandowski

Pani Erdahl: Ewa Sobiech

Żona Rzeźnika  Maria Dąbrowska

Rzeźnik: Grzegorz Młudzik

Świnia 1: Magdalena Myszkiewicz

Świnia 2: Anna Januszewska

Świnia 3: Joanna Matuszak

Berg: Adam Kuzycz-Berezowski

Klientka: Barbara Biel

Doktor: Wiesław Orłowski

 

prapremiera: 13 lutego 2010

spektakl trwa: 105 minut

 

 

 

 

SPEKTAKLE TEATRU TELEWIZJI

 

 

Krzysztof Bizio

Toksyny

 

reżyseria: Anna Augustynowicz

zdjęcia: Petro Aleksowski

scenografia: Marek Braun

kostiumy: Wiganna Papina

muzyka: Zbigniew Szmatłoch

dźwięk: Piotr Podgórski

montaż: Jarosław Robert Rybicki

charakteryzacja: Wiganna Papina

kierownictwo produkcji: Krystyna Oleszczuk, Anna Włodarczyk

producent: Maciej Grzywaczewski

produkcja: Telewizja Polska (Program 2 TVP S.A.)

 

 

 

Klaustrofobiczne wnętrze wielkiego, podziemnego garażu. Utrzymane w chłodnym kolorze błękitu, prawie bezludne, niemal sterylne. Porządek tego miejsca burzy nieco pryzma piasku z wetkniętą weń łopatą, być może pamiątka porzuconych przed zakończeniem prac wykończeniowych, jego pustkę zaś  - obecność samotnego, monologującego mężczyzny. Nie, to nie monolog. Starszy mężczyzna nie jest sam. Ma uważnego interlokutora -  cierpliwego, nieprzerywającego w pół słowa. Kiedy wreszcie zobaczymy owego idealnego słuchacza, rzekome świadectwo niechlujstwa budowlanych nabierze złowróżbnego wyglądu świeżej mogiły. Młody człowiek grzecznie słucha przemowy, bo nie może odejść.  Leży związany w bagażniku samochodu, a w oczy zagląda mu czarny wylot lufy pistoletu...

 

 

obsada: Sławomir Orzechowski (Mężczyzna starszy), Borys Szyc (Mężczyzna młodszy

w "o zabijaniu", "na zakończeniu"), Grzegorz Falkowski (Mężczyzna młodszy w "o kupowaniu"), Krzysztof Czeczot (Mężczyzna młodszy w "o samotności"), Wojciech Brzeziński (Mężczyzna młodszy w "o miłości)

 

premiera:12 października 2003

 

 

 

 

Stig Larsson

Naczelny

 

przekład: Mariusz Kalinowski

reżyseria: Anna Augustynowicz

zdjęcia: Tomasz Wert

scenografia, kostiumy: Marek Braun

muzyka: Jacek Ostaszewski

montaż: Sławomir Pultyn

charakteryzacja: Wiganna Papina

kierownictwo produkcji: Krystyna Naróg

producent: Maciej Grzywaczewski

produkcja: Telewizja Polska

 

Akcja sztuki toczy się w mieszkaniu Hansa i Anny, dwojga młodych ludzi, żyjących ze sobą w tzw. wolnym związku. Pewnego dnia niespodziewanie odwiedza ich Sven, dyrektor naczelny firmy, w której pracuje Hans. Stopniowo zachowanie gościa staje się coraz bardziej dziwne, wręcz prowokacyjne. Swoimi propozycjami, kierowanymi to do Anny, to do samego Hansa – boleśnie go upokarza. Wkrótce w mieszkaniu pojawia się Tage, brat Hansa, narkoman i bezrobotny z wyboru, żyjący z dnia na dzień. Gdy "Naczelny" niespodziewanie i w grubiański sposób relacjonuje, co zaszło przed jego przyjściem,  rozjuszony Tage wyjmuje nóż. Perwersyjna gra zainicjowana przez Svena zamienia się w groźny koszmar. [PAT]

 

obsada: Jan Nowicki (Sven), Mirosław Baka (Hans), Beata Zygarlicka (Anna), Anna Moskal (Lena), Arkadiusz Buszko (Tage)

 

premiera: 2 kwietnia 2000

 

 

 

 

Michael Gow

Febe, wróć

 

przekład: Małgorzata Semil

 

scenariusz i reżyseria: Anna Augustynowicz

zdjęcia: Tomasz Wert

scenografia: Marek Braun

kostiumy: Wanda Kowalska

muzyka: Jacek Wierzchowski

dźwięk: Piotr Podgórski

montaż: Milenia Fiedler

charakteryzacja: Wiganna Papina

kierownictwo produkcji: Renata Łukasiak

produkcja: Telewizja Polska - Agencja Filmowa (dla Programu 2)

 

 

Młoda, wykształcona, zamożna para. Oboje mówią sporo, ale słuchają niewiele. Chyba nie mają na to dość czasu. Są zbyt zajęci własnymi sprawami. Choć żyją razem pod jednym dachem, a czasem nawet współżyją ze sobą - gdy znajdą wolną chwilę i uzgodnią: tutaj czy na górze? Emocjonalną pustkę wypełni pewnego dnia tytułowa Febe, pies przyjaciółki pani domu, czyniąc niemałe zamieszanie w uporządkowanej codzienności bohaterów. Czy Febe zdoła odmienić pochłoniętych tylko swoimi sprawami egoistów, czy potrafi ich uczłowieczyć?

 

obsada: Dominika Ostałowska (Helen), Borys Szyc (Frazer)

 

premiera: 11 grudnia 2005

 

 

 

 

KONCERT

 

Muzyka w procesie powstawania spektaklu, jak i w samym przedstawieniu, jest poważnym partnerem – energią, która pomaga przetransponować fizyczność sceny w metafizykę. Służy budowaniu przestrzeni między ludźmi albo ją dekonstruuje. Kiedy przestrzeń przedstawienia staje się harmonią, nie postrzegamy muzyki jako elementu dodanego. Staje się tożsama z przestrzenią. (…).                      

 

Anna Augustynowicz dla czasopisma „Teatr”

 

Z okazji jubileuszu Jacek Wierzchowski, stały współpracownik Anny Augustynowicz, przygotował koncert, na który złożą się rozpisane na orkiestrę utwory skomponowane do jej spektakli -  w nowej aranżacji usłyszymy muzykę m.in. z: „Oskara i Pani Róży”, „Komicznej siły”, „Powrotu na pustynię”, „Migreny”. Koncert, przygotowany we współpracy z Łukaszem Górewiczem, wykonają: szczecińska Baltic Neopolis Orchestra, instrumentaliści Filharmonii Szczecińskiej oraz przyjaciele kompozytora.

 

 

 

 

WYSTAWA „Przestrzeń gry”

 

„Żeby słowo znalazło się na pierwszym planie, konieczna jest surowość przestrzeni gry. Chciałam wymazać niepotrzebne detale, zostawić tylko człowieka. (…) Nic nie ma. Zamarzył mi się "teatr bez teatru", bo dziś żyjemy w zbyt wielu teatrach rzeczywistości, otacza nas świat obrazów, wizualizowanych historii. Nasza wyobraźnia została zaśmiecona. Jeśli zatem próbujemy dotknąć sensu i celu gry, jaką ludzie fundują sobie na własne życzenie, to trzeba uwolnić scenę od nadmiaru obrazów. Tło powinno być czyste.”

 

Anna Augustynowicz w rozmowie z Łukaszem Drewniakiem ("Gra słowami gra w słowa", Dziennik nr 196)

 

 

Zapraszamy na wernisaż wystawy pt. „Przestrzeń gry”, prezentującej fotografie ze spektakli Anny Augustynowicz, zrealizowanych we współpracy ze scenografami: Markiem Braunem i Waldemarem Zawodzińskim, oraz kostiumologami:  Wandą Kowalską i Ryszardem Kają. Zgromadzone fotosy dokumentują przemiany estetyki, charakterystycznej dla przedstawień reżyserki. Wystawę będzie można oglądać do ………….  w ................    Potem zostanie przeniesiona do Galerii Prezydenckiej w Urzędzie Miasta Szczecin.

 

 

 

KONFERENCJA NAUKOWA „Teatr Anny Augustynowicz i jego konteksty”

 

Zakład Mediów i Komunikowania Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego zaprasza w dniach 15-16 grudnia 2011 do udziału w konferencji naukowej „Teatr Anny Augustynowicz i jego konteksty”. Spotkanie to, poświęcone twórczości teatralnej wybitnej reżyserki,  zaplanowaliśmy jako część obchodów 20. rocznicy jej pracy artystycznej w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Pragniemy, aby stała się ona okazją do badawczego spojrzenia na dwie twórcze dekady pracy Anny Augustynowicz.

 

Zaproszeni do udziału badacze teatru i dramatu przedstawią samodzielnie wybrane problemy badawcze. Dyskusja będzie toczyć się wokół kilku ogólnych wątków, takich jak estetyka sceny, wybory repertuarowe czy zespół aktorski, rozpatrywanych nie tylko przekrojowo, ale także w odniesieniu do wybranych realizacji. Punktem wspólnym pozostanie metoda twórcza Anny Augustynowicz, jej tożsamość reżyserska, rozpoznawalny język teatralny,  współtworzony przez aktorów, scenografów, kostiumologów, kompozytorów i reżysera światła, a także  w niemałym stopniu -  przez autorów dramatów oraz tłumaczy.

Liczymy, że podejmowane podczas konferencji zagadnienia złożą się na pełny obraz Teatru Anny Augustynowicz, a  zaprezentowane wypowiedzi przybiorą formę publikacji naukowej.

Opiekunem naukowym konferencji jest dr hab. prof. US Robert Cieślak, kierownik Zakładu Mediów i Komunikowania US. Komitet organizacyjny tworzą: mgr Katarzyna Sołtan, mgr Bartłomiej Florczak i mgr Paweł Gąsowski.

Szczegółowy program konferencji dostępny na stronie Teatru Współczesnego: www.wspolczesny.szczecin.pl

 

 

PANELE

 

W ramach projektu odbędą się trzy panele dyskusyjne: teatrologiczny, krytyczny

i artystyczny.  Zapraszamy rozmowy na temat teatru Anny Augustynowicz. Panele poprowadzi dr hab. prof. US Robert Cieślak

 

16.12 /piątek/ godz. 20.45

miejsce: Malarnia

 

„Monochromatyczny Teatr Idei”? Twórczość reżyserska Anny Augustynowicz

w perspektywie teatrologicznej

 

Do udziału w panelu zostali zaproszeni teatrolodzy:

Krystyna Duniec, Mirosława Kozłowska, Małgorzata Sugiera, Zenon Butkiewicz,

Jan Ciechowicz

 

 

17.12 /sobota/ godz. 18.00

miejsce: Malarnia

 

„Rytmy i miejsca” – Teatr Anny Augustynowicz w oczach krytyków

 

Do udziału w panelu zostali zaproszeni krytycy: Inga Iwasiów, Łukasz Drewniak,

Maciej Nowak, Artur Daniel Liskowacki, Jacek Sieradzki

 

18.12 /niedziela/ godz. 21.15

miejsce: Teatr Współczesny, małe foyer

 

„Spotkanie –praca-zabawa” – głos mają współtwórcy przedstawień

 

Do udziału w panelu zostali zaproszeni twórcy teatralni: Wanda Kowalska,

Beata Zygarlicka, Krzysztof Bizio, Marek Braun, Bogusław Kierc, Jacek Ostaszewski,

Jacek Wierzchowski, Waldemar Zawodziński

 

 

 

ORGANIZATOR

Teatr Współczesny w Szczecinie

 

 

PATRONAT HONOROWY

Prezydent Miasta Szczecin

Instytut Teatralny ?

Rektor PWST w Krakowie

Rektor AS w Szczecinie

Rektor Uniwersytetu Szczecińskiego

 

 

PATRONAT MEDIALNY

Kurier Szczeciński

Infoludek.pl

TVP Szczecin

Polskie Radio Szczecin

Ams

 

Dialog

Polityka

TVP Kultura

Bluszcz

 

PARTNERZY

Radisson

Ładoga

TVT monitory reklamowe

Akademia Sztuki

Teatr Lalek „Pleciuga”

Uniwersytet Szczeciński

 

 

Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Partner Strategiczny Miasto Szczecin