We wtorek miasto rozpoczyna wydawanie zaświadczeń niezbędnych do zakupu węgla na preferencyjnych warunkach. Kto będzie dystrybuował surowiec? Tego jeszcze nie wiadomo. Miasto najchętniej zaprosiłoby do współpracy podmioty komercyjne, ale te wciąż mają wiele pytań i wątpliwości. Przede wszystkim chodzi o jakość surowca oraz ewentualne reklamacje. Magistrat nie ukrywa, że jeżeli nie uda się dojść do porozumienia z podmiotem komercyjnym, to trzeba będzie „szukać innego rozwiązania”.
Kolejne węglowe turbulencje? Miasto albo podmioty komercyjne. Trwają rozmowy, kto ostatecznie zajmie się dystrybucją węgla
Wczoraj odbyło się spotkanie samorządowców z wojewodami i przedstawicielami Ministerstwa Aktywów Państwowych.
– Od początku uczestniczyliśmy we wszystkich spotkaniach i wyrażaliśmy chęć pomocy mieszkańcom – mówi Łukasz Kolasa, rzecznik prezydenta Szczecina. – W życie weszły konkretne przepisy, jest podstawa prawna, żeby podejmować działania w zakresie dystrybucji węgla. Nie zmienia to jednak naszego krytycznego podejścia do zachowania rządu w tym temacie – dodaje.
Do wtorku gminy, które chciały kupić węgiel dla mieszkańców, musiały poinformować o tym w Biuletynie Informacji Publicznej. Szczeciński magistrat do środy chce przekazać, jakie podmioty będą odpowiedzialne za dystrybucję surowca. Jak mówi rzecznik prezydenta, Łukasz Kolasa: „rozmowy jeszcze trwają”. Co jeżeli nie będzie żadnego zainteresowanego?
– Miasto będzie robić wszystko, by mieszkańcom pomóc – mówi.
Kto i jak? Miasto instruuje w temacie węgla. Można już składać wnioski o zaświadczenia
Miasto w poniedziałek wysłało do mediów informację, że we wtorek (8 listopada) rozpocznie się wydawane zaświadczeń niezbędnych do zakupu węgla na preferencyjnych warunkach. Wniosek o zaświadczenie można złożyć osobiście w urzędzie miasta lub przesłać pocztą. Szczecinianie, którzy wcześniej złożyli wniosek o dodatek węglowy w Szczecińskim Centrum Świadczeń i został on pozytywnie rozpatrzony, otrzymają zaświadczenie uprawniające do zakupu węgla na preferencyjnych warunkach „od ręki”. Pozostałe osoby otrzymają taki dokument w terminie 14 dni.
Wzór wniosku do pobrania dostępny jest na stronie: https://eurzad.szczecin.pl/, a także w formie papierowej w miejscu przyjmowania wniosków. Informacje na temat wydawania zaświadczeń udzielane są również pod numerem tel.: 91 42 45 000.
Przypomnijmy, że zaświadczenie uprawnia do jednorazowego zakupu 1,5 tony węgla.
Radni o węglu: „Samorząd ratuje”
Temat węgla od wielu tygodni budzi wielkie emocje wśród mieszkańców miasta i samorządowców. Nie brakuje też zwrotów akcji. Dwa tygodnie temu w programie „Studio wSzczecinie.pl” radny Mirosław Żylik z klubu prezydenta Piotra Krzystka mówił o tym, że sprawa jest już niemal rozwiązana.
– Prezydent podjął decyzję, że w Szczecinie za dystrybucję węgla będzie odpowiedzialna firma, która zajmuje się dystrybucją węgla na co dzień, czyli Węglobud. Pieniądze się znajdą i sprawa będzie załatwiona. Nie trzeba będzie ZBiLKu angażować, placów szukać, będzie to rozwiązane – zapewniał.
W poniedziałkowej audycji Radia Plus o węglu mówił także radny Patryk Jaskulski z Koalicji Obywatelskiej.
– Na szybko należy zorganizować cały proces sprzedaży. Miasta i samorządy nigdy nie sprzedawały węgla, robiły to spółki Skarbu Państwa. Kolejny raz samorząd wyciąga pomocną rękę w obliczu nieudacznictwa rządu – mówił Jaskulski. – Trwają rozmowy między wojewodą a przedstawicielami miasta. Miasto do sprzedaży węgla ma zaangażować składy węglowe i po stronie miasta został cały proces administracyjny.
Kiedy węgiel może trafić do odbiorców? Tego jeszcze nie wiadomo. Nieoficjalnie mówi się, że proces weryfikacji wniosków i dystrybucji może potrwać jeszcze kilka tygodni.
Komentarze
0