Rewolucja
Tytułowe sformułowanie, najlepiej oddaje charakter zmian i modyfikacji, wprowadzonych przez Pakiet Mobilności. Odnosi się to również do obszaru wynagrodzeń kierowców zawodowych, co w praktyce przekłada się na ewolucję sposobu liczenia, dotychczas realizowanych tras przewozowych.
Podstawowym kryterium, według którego następują dalsze kalkulacje, jest rodzaj i miejsce wykonywanej aktualnie aktywności transportowej. Oznacza to, że wynagrodzenie kierowcy jest uzależnione od bieżącego zlecenia, co dodatkowo utrudnia cały proces.
Warto zaznaczyć, że każda z kategorii cechuje się odmiennymi przepisami i zaleceniami, odnośnie prawidłowej formy rozrachunku. Właśnie dlatego wyróżnia się transport realizowany na terenie kraju, a także kabotaż, tranzyt, cross-trade (przerzut) oraz międzynarodowy transport dwustronny.
Co z delegacjami?
To przepisy porządkujące sposób wynagradzania pracowników delegowanych są źródłem wielu kontrowersji. Pakiet Mobilności zakłada bowiem, że tacy kierowcy powinni otrzymywać minimalne wynagrodzenie zagraniczne, adekwatne do państwa wykonywania działalności transportowej.
![]()
Projekt nie dotyczy jednak wszystkich klas przemieszczania, więc wielokrotne manipulacje i kombinacje podczas realizacji zamówienia, mogą generować dodatkowy zamęt. Firmy wykonujące przewóz bilateralny lub tranzytowy, nie uruchamiają metody rozliczania wynagrodzenia względem specyfiki poszczególnego kraju i nie spełniają warunków delegowania, ponieważ realizują podróż służbową.
Kierowcy, którzy są w trakcie transportu kabotażowego lub cross-trade, przestają funkcjonować w statusie podróży służbowej i podlegają pod unijną interpretację delegowania oraz stawek minimalnych zagranicznych lokalizacji. Honorarium takiego kierowcy jest podporządkowane pod wariant wykonywanej czynności. Co więcej, porównanie pracowników o identycznym stażu przejechanych kilometrów, może przynieść bardzo odmienne rezultaty.
Znajomość przepisów
Taka strategia wynagradzania kierowców wymusza znajomość kilku kluczowych źródeł informacji. Pierwszym z nich jest oczywiście Pakiet Mobilności oraz wszelkie regulacje unijne, które są z nim związane.
Kolejnym przykładem jest Ustawa o czasie pracy kierowców, wraz z aktualnymi nowelizacjami oraz wszelkimi regulacjami. Ostatnią formą pozyskiwania niezbędnej wiedzy jest prawo pracy państwa, na którego terenie realizowany jest właśnie proces logistyczny.
![]()
Oznacza to, że każde przedsiębiorstwo transportowe powinno rzetelnie przeanalizować adekwatne pozycje prawa pracy. Tylko takie rozwiązanie zapewni właściwe i bezproblemowe rozliczanie zatrudnionych pracowników.
Dowiedz się o aktualnych zmianach związanych z pakietem mobilności na ocrk.pl!
Komentarze
3