Gdzie i kiedy?
Nowa siedziba Filharmonii Szczecińskiej przy ul. Małopolskiej
Od: czwartek, 4 września 2014, 22:00
Do: czwartek, 11 września 2014, 21:00
Za ile?
20 - 150 zł
5 września 2014 roku rozpocznie się wielkie święto muzyczne – wydarzenia inaugurujące działalność szczecińskiej Filharmonii w nowej siedzibie. Cykl koncertów ułożony został w taki sposób, aby tworzył swoistego rodzaju dzieło muzyczne - z mocnym akcentem na początku oraz popisowym finałem.

Tydzień inauguracyjny to osiem wyjątkowych i odmiennych w charakterze wydarzeń. Każde z nich jest unikatowe w swoim rodzaju i mistrzowskie w swojej klasie. Podczas tygodnia inauguracyjnego będą one tworzyć wyjątkowe dzieło muzyczne, w którym tempo, dynamika, ekspresja i środki wyrazu zmieniać się będą z każdym kolejnym muzycznym wydarzeniem.

Tydzień inauguracji będzie różnorodny w formie, a zarazem spójny w przekazie, który Filharmonia pragnie wyrazić wraz z początkiem nowego sezonu.

Jedność europejska a zarazem jej różnorodność oraz artystyczna odwaga to podstawowe idee, które w najkrótszy sposób definiują wszystkie wydarzenia tygodnia inauguracyjnego. Jest to zapowiedź artystycznych planów i szerokiego spectrum działań Filharmonii w nowym budynku. Nowe miejsce pozwoli nam otworzyć wieloletnią instytucję na nowe przestrzenie muzyczne z zachowaniem szacunku dla bogatej tradycji muzycznej miasta.

Pragniemy pokazać potencjał kulturowy Szczecina. Skomplikowana historia, niezwykle atrakcyjne położenie geograficzne oraz sprzyjające integracji czasy zobowiązują nas do prezentowania repertuaru ponadnarodowego. To najwłaściwszy moment, by melomani usłyszeli najznamienitszych artystów, występujących w przestrzeniach nowej ikony miasta.

Przez kolejne fragmenty „muzycznego dzieła” prowadzić będą artyści z całego świata, autorytety oraz muzyczne osobowości, a także – Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. 

Cykl koncertów inauguracyjnych odbędzie się pod hasłem: ƒorte. ƒortessimo. ƒilharmonia.

05.09.14 Maestoso. Kaspszyk. Symfonicznie. (maestoso - majestatycznie)
06.09.14 Vivo. Pasadena. Tanecznie. (vivo – żywo, szybko)
07.09.14 Scherzo. Fabryka Sztuki. Rodzinnie. (scherzo – lekko, żartobliwie)
08.09.14 Espressivo. Bem/Ostrowski Quintet. Jazzowo. (espressivo – wyraziście)
09.09.14 Virtuoso. 12 Cellisten. Kameralnie. (virtuoso – z wirtuozerią)
10.09.14 Rondo. Szczecin/Jimek/Klimek. Performatywnie. (rondo – forma z refrenem)
11.09.14 Tranquillo. Dudziński. Wizualnie. (tranquillo – spokojnie)
12.09.14 Finale. Steve Vai. Symfonicznie. (
finale – finał)

forte. ƒortessimo. ƒilharmonia.
Maestoso. Kaspszyk/Strusińska. Symfonicznie.
5 września 2014 r.
godz. 19:30

PROGRAM:
Krzysztof Penderecki – Fanfara (utwór dedykowany Filharmonii w Szczecinie)
Muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie

Marek Jasiński –  Symfonia „In principio”
Chór Akademicki im. profesora Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Chór Akademii Morskiej w Szczecinie
Chór Collegium Maiorum Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie
Janusz Lewandowski – baryton
Ewa Strusińska – dyrygent

Mieczysław Karłowicz –  poemat symfoniczny „Powracające fale”
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Jacek Kaspszyk - dyrygent

Ludwig van Beethoven –  IX symfonia d-moll op.125
State Choir Latvija
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Iwona Sobotka - sopran
Katarina Bradić - alt
Thomas Mohr - tenor
Stephan Klemm - bas
Jacek Kaspszyk - dyrygent

Prowadzący – Joanna Osińska, Roman Czejarek – dziennikarze związani ze Szczecinem

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie rozpocznie swoją działalność w nowej siedzibie mocnym uderzeniem. W ten sposób pragniemy uhonorować kilka ważnych dla Szczecina jubileuszy.

Przeprowadzka Filharmonii do nowej siedziby nastąpiła w wyjątkowym pod względem muzycznym roku. Dokładnie 130 lat temu w Szczecinie oddano do użytku przepiękny budynek Konzerthausu. Budynek nie przetrwał powojennych zmian, jednak mamy nadzieję, że ten, który stoi w jego miejscu będzie godnie kontynuował muzyczne tradycje miasta.

Uroczysty koncert nawiązywać będzie również do 60. rocznicy powołania instytucji Filharmonii w Szczecinie, nie zabraknie w nim więc motywów szczecińskich.

2014 to także Rok Wolności związany z 25. rocznicą obrad Okrągłego Stołu. Być może to właśnie ten jubileusz najwięcej powie o planach, aspiracjach i repertuarach w kolejnych sezonach artystycznych.

Natomiast 10-lecie członkostwa Polski w Unii Europejskiej to wspaniały moment, by zaprezentować szczecinianom europejskie i światowe wykonania muzyki klasycznej.

Chcieliśmy, by w ciągu całego tygodnia znalazły się echa wszystkich tych wydarzeń, a sam program prezentował piękną tradycję muzyczną miasta. Mamy nadzieję, że kolejne punkty programu oddadzą wyjątkowość tego tygodnia. Szczególny charakter koncertowi inaugurującemu z pewnością nada uroczysta fanfara skomponowana przez maestro Krzysztofa Pendereckiego i to ona rozpocznie działalność Filharmonii w nowej siedzibie.

Podczas wieczoru otwierającego nie mogło zabraknąć również szczecińskich twórców. Tuż po fanfarze zabrzmi utwór Marka Jasińskiego „In principio”. Symfonię wykona orkiestra symfoniczna wraz z Chórem Akademickim im. profesora Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie. Szczecińskich filharmoników poprowadzi ich I Dyrygent – Ewa Strusińska.

Poemat symfoniczny „Powracające fale” Mieczysława Karłowicza będzie miał symbolikę podwójną. Przedwcześnie zmarły kompozytor, którego dzieła stawiane są na równi z utworami Ryszarda Straussa, jest dla szczecińskiej Filharmonii nie tylko patronem, ale także inspiracją do tworzenia dzieł wyjątkowych. Tytuł utworu, „Powracające fale” może zatem stać się alegorią powrotu kultury muzycznej do swojego miejsca – po niemal 70 latach Filharmonia wraca do dawnych fundamentów.

Finałem wieczoru inaugurującego 61. sezon artystyczny Filharmonii będzie IX Symfonia Beethovena. Utwór ma bardzo bogatą historię wykonań w Szczecinie, zarówno przed, jak i po II wojnie światowej. Już rok po światowej premierze dzieła, za sprawą ówczesnego dyrektora muzycznego miasta – Carla Loewe, IX symfonia po raz pierwszy zabrzmiała w Szczecinie. Niejednokrotnie była też wykonywana w szczecińskim Konzerthausie. Nie ma lepszego utworu, by celebrować Rok Wolności, szczególnie, że wybrany został w plebiscycie przez samych szczecinian. Wolnościowy i uniwersalny charakter innowacyjnego dzieła niemieckiego kompozytora podkreśli międzynarodowa obsada artystyczna.

Zaproszeni wykonawcy to uznani w świecie artyści z bogatym dorobkiem artystycznym i fonograficznym. Wśród nich znaleźli się: Iwona Sobotka, Katarina Bradić, Thomas Mohr, Stephan Klemm, State Latvija Choir, czy czuwający nad wszystkim maestro Jacek Kaspszyk.

Jacek Kaspszyk na co dzień pracuje z najznamienitszymi zespołami orkiestrowymi i operowymi na świecie. Iwona Sobotka to sopranistka o niezwykłej barwie, która szturmem podbiła światowy rynek muzyki operowej. Popularności przysporzyła sobie m.in. nagraniem „Pieśni księżniczki z baśni” Szymanowskiego pod dyrekcją Sir Simona Rattle’a. Artystce towarzyszyć będzie uważany za jeden z najlepszych światowych zespołów, State Choir Latvija, oraz soliści: mezzosopran Katarina Bradić, tenor Thomas Mohr oraz bas Stephan Klemm, angażowani do głównych ról w tytułach Wagnera, Mozarta i Verdiego, będących wizytówką sztuki muzycznej w Europie. 

ƒorte. ƒortessimo. ƒilharmonia.
Vivo. Pasadena. Tanecznie.
6 września 2014 r.
godz. 19:00

Pasadena Roof Orchestra z Londynu

PROGRAM:
Program dedykowany Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie z okazji inauguracji nowej siedziby

Wiecznie żywa era swingu!

Koncert Pasadena Roof Orchestra jest wydarzeniem jedynym w swoim rodzaju. Składają się nań nie tylko doskonały poziom artystyczny jedenastu znakomitych muzyków, wspaniałe aranżacje i brawurowy sposób wykonania starych standardów, ale także poczucie humoru wokalisty, konferansjera, tancerza i lidera orkiestry, Duncana Gallowaya. Cały występ przeplatany jest typowo angielskim humorem: szalonym, lekko absurdalnym, ale zawsze w dobrym stylu. Do tego wszystkiego - nienaganne białe garnitury i stylowe fraki, czyli elegancja, szyk i gracja. Jednym słowem – rozrywka z klasą.

Historia zespołu: w 1969 roku, w apogeum popularności rocka, wielki fan muzyki orkiestrowej i tanecznej lat 20-tych i 30-tych, piekarz John Arthy dokonał w Manchesterze niezwykłego odkrycia. Na starym strychu odnalazł ponad 1000 zapomnianych aranżacji swingu i muzyki tanecznej z lat 1920 – 1940, w tym m.in. takie standardy jak „Puttin’ On The Ritz”, „Minnie The Moocher” czy „Home In Pasadena”.

Zainspirowany tym odkryciem John, sam będący muzykiem, założył z przyjaciółmi Pasadena Roof Orchestra. Pierwszy album został wydany jesienią 1974 r. Na początku 1975 r. Pasadena Roof Orchestra została zaprezentowana na światowych targach muzycznych MIDEM w Cannes. Od tego czasu zespół wystąpił między innymi w USA, Japonii, Hong Kongu, Malezji, Abu Dhabi, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Danii, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Polsce, Austrii, Szwajcarii, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Wydał ponad 40 płyt winylowych, singli, CD i DVD, wielokrotnie występował w radio i telewizji, nagrał muzykę m.in. do takich filmów jak „Just a Gigolo” (z Davidem Bowie i Marleną Dietrich w swojej ostatniej roli) oraz „Comedian Harmonists”. Wielkim sukcesem okazał się też koncert z gwiazdą pop – Robbie Williamsem. Muzycy współpracowali też w trasie koncertowej z Bryanem Ferrym. 

Pasadena Roof Orchestra gra swing i muzykę taneczną lat 20-tych i 30-tych, z ery big-bandów. Niczego nie zmienia, nic nie udziwnia, nie próbuje ulepszać, bo po co ulepszać dobre? Gra po prostu w starym, dobrym stylu. Ale to nie znaczy – niemodnie. Dla nas znaczy to: elegancko, z gracją i świeżym poczuciem humoru, pełną kulturą i szacunkiem do widza, bez taryfy ulgowej i bardzo profesjonalnie.

ƒorte. ƒortessimo. ƒilharmonia.
Scherzo. Fabryka Sztuki. Rodzinnie.
7 września 2014 r.
godz. 17:00

Koncert Familijny

Multimedialny program muzyczny skierowany do dzieci, młodzieży i dorosłych - Fabryka Sztuki

WYKONAWCY:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie
Profesor Marcin Sompoliński – dyrygent

PROGRAM:

Rodzinny koncert realizowany przez poznańską fundację „Fabryka Sztuki” będzie unikatowym, przygotowanym specjalnie na inaugurację widowiskiem dedykowanym zarówno dorosłym, jak i dzieciom i młodzieży. Niedzielne popołudnie wypełni muzyka wykonana co prawda przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie, lecz podzieloną na grupy znajdujące się w różnych pomieszczeniach nowej Filharmonii.

Dzięki transmisji video publiczność zgromadzona w Sali Słońce usłyszy i zobaczy to, co dzieje się równolegle w Sali Kameralnej i w innych zakątkach tajemniczego budynku. To multimedialne wydarzenie będzie utrzymane w konwencji „Speaking Concerts” - autorskiego projektu Fabryki Sztuki, podczas którego publiczność zyskuje możliwość szerszego poznania dzieła, a to za sprawą dyrygenta prowadzącego orkiestrę, który jest zarazem komentatorem i narratorem akcji.

W wielkim finale koncertu widzów czeka prawdziwy muzyczny rarytas: wszystkie zespoły występujące w koncercie zagrają wraz z historycznym już Chórem Politechniki Szczecińskiej. Będzie to możliwe za sprawą nagrania odtworzonego z materiałów archiwalnych, na którym widzowie zobaczą występ chóru pod przewodnictwem prof. Jana Szyrockiego. Grająca na głównej scenie orkiestra symfoniczna, zespoły kameralne widoczne na łączu video oraz śpiewający na nagraniu archiwalnym Chór Politechniki Szczecińskiej zagrają w finałowym chorale. Podczas koncertu Fabryki Sztuki Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie stanie się międzypokoleniowym mostem łączącym wieloletnią tradycję z nowatorskimi możliwościami przekazu.

ƒorte. ƒortessimo. ƒilharmonia.
Espressivo. Bem/Ostrowski Quintet. Jazzowo.
8 września 2014 r.
godz. 19:00

Koncert Jazzowy - „Just Szczecin”

WYKONAWCY:
Ewa Bem - wokal

Piotr Wojtasik - trąbka
Makoto Kuriya - fortepian
Essiet Okon Essiet – bas
Newman Taylor Baker – perkusja
Sylwester Ostrowski – saksofon

PROGRAM:

„Just Szczecin” to projekt artystyczny japońskiego pianisty Makoto Kuriya i polskiego saksofonisty Sylwestra Ostrowskiego. Artyści zaprosili do współpracy znakomitego polskiego trębacza Piotra Wojtasika oraz legendy amerykańskiego jazzu - kontrabasistę Essieta Okona Essieta i perkusistę Newmana Taylora Bakera. Grupa zagrała już bardzo ważny koncert w Polsce, występując w ramach Europejskich Targów Muzycznych „Co Jest Grane”, zorganizowanych przez Gazetę Wyborczą w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie w listopadzie 2013 r. Kuriya – Ostrowski Quintet ma za sobą również niezwykle udaną trasę koncertową po Japonii (wrzesień/październik 2013 r.), gdzie wystąpił m. in. w renomowanej Yamaha Ginza Hall. Zespół nagrał płytę w znakomitym Inning Studios w Tokio. W Polsce artyści wystąpili 6 kwietnia br. w Studiu im. Agnieszki Osieckiej w radiowej Trójce. W kolejną trasę koncertową po Japonii artyści planują udać się we wrześniu 2014 r.

Ewa Bem – „pierwsza dama polskiego jazzu” - w przypadku Ewy Bem trudno uciec od mało oryginalnego określenia, jest ono bowiem trafne nie tylko ze względu na umiejętności wokalne, ale i na nienaganne maniery estradowe.

Karierę artystyczną rozpoczęła w 1969 roku Grupie Bluesowej „Stodoła”. Jako solistka zadebiutowała w 1970 roku z kwartetem Zbigniewa Seiferta i śpiewała z różnymi zespołami. W 1972 roku zdobyła I nagrodę na konkursie wokalistów jazzowych w Lublinie. Jest obok Aleksandra Bema i Andrzeja Ibka współtwórczynią zespołu Bemibek. Ta, nietypowa w muzyce polskiej formacja - czująca się równie dobrze w jazzie i muzyce pop - śpiewała na festiwalu Jazz Jamboree '71, dokonała licznych nagrań dla Polskiego Radia, koncertowała w kraju i za granicą, zdobyła wiele nagród i wyróżnień na prestiżowych konkursach i festiwalach (m.in. nagrody Jazz nad Odrą '71, na festiwalu piosenki Opole '71, nagroda festiwalu wokalistów jazzowych Lublin '71). Po zmianach personalnych, grupa zmieniła nazwę na Bemibem. Zmieniła się także stylistyka zespołu, zmierzająca teraz coraz wyraźniej wokalistyką Ewy Bem do jazzu.

Piotr Wojtasik - trębacz i kompozytor. Nagrodzony najważniejszymi nagrodami w polskiej branży muzycznej („Fryderykiem”, „Jazzowym Oscarem”, „Mateuszem” i innymi). Wielokrotnie wygrywał również w dorocznych ankietach „Jazz Top” magazynu „Jazz Forum” jako najpopularniejszy polski trębacz jazzowy. Piotr Wojtasik nieprzerwanie od kilkunastu lat rozwija swoja karierę artystyczną, nagrywając i koncertując u boku największych światowych gwiazd jazzu jak: Billy Harper, Kenny Garrett, Gary Bartz, Dave Liebman, Victor Lewis, Billy Hart, Daniel Humier, Joachim Kuhn, Michel Donato i wielu innymi. Łącznie na swoim koncie ma nagranie ponad stu albumów muzycznych, z czego siedem pozycji stanowią jego autorskie krążki. Bieżący rok jest niezmiernie istotny dla artysty. Tytułem podsumowania ćwierćwiecza twórczości, Piotr Wojtasik przygotował wydanie kolejnych dwóch autorskich albumów: „Quartet” z perkusistą Johnym Betschem oraz „Old Land” z plejadą gwiazd takich, jak Billy Harper, Billy Hart, Kirk Lightsey i innych.

Makoto Kuriya - pianista jazzowy. Urodzony w Kobe, Japonia. Absolwent West Virginia University. Studiował również na Uniwersytecie w Pittsburghu, gdzie współpracował z Nathanem Davisem. Lata `80 w większości spędził w Stanach Zjednoczonych. Koncertował z zespołem Chucka Mangione, dwukrotnego zdobywcy prestiżowej nagrany „Grammy”. W roku 1990 wrócił do Japonii i nagrał kilka płyt, dzięki którym zdobył wiele nagród m.in. za ścieżkę dźwiękową do „Neo Genesis Evangelion”, który stał się światowym sukcesem. W roku 2002 ukończył ścieżkę dźwiękową do filmu animowanego „Nitaboh”. Współpracował z saksofonistą Masataka Hirano przy albumie „Jurassic”, uhonorowanego wieloma nagrodami. Herbie Hancock docenił talent Makoto, oklaskując jego koncert w ramach największego festiwalu jazzowego w Japonii „Tokyo Jazz”. Od 2008 roku Kuriya współpracuje z popowym artystą Ken Hirai, którego albumy sprzedają się w Japonii w milionach egzemplarzy. Nagrywał koncerty unplugged do MTV oraz współpracował ze znanym producentem Kenneth „Babyface” Edmonds. Występował m.in. na „TOKYO JAZZ” festiwal oraz „MONTREUX JAZZ FESTIVAL”. Wielokrotnie gościł w Europie odnosząc spektakularne sukcesy.

Essiet Okon Essiet - kontrabasista. Urodził się w Omaha w Nebrasce. W wieku 10 lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach. Później zmienił instrument na kontrabas. Kiedy był dzieckiem jego rodzina, pochodząca z Nigerii, bardzo często zmieniała miejsce zamieszkania. Ostatecznie osiedlili się w Portland w stanie Oregon, gdzie w wieku 14 lat rozpoczął studiowanie jazzu. W 1982 rozpoczął współpracę z Abdullahem Ibrahimem, koncertując po całym świecie. Dwa lata później dołączył do Arta Blaykleya i The Jazz Messengers i pozostał w grupie słynnego perkusisty do roku 1990. Koncertował i nagrywał z takimi muzykami jak Benny Golson, Johnny Griffin, James Moody, Freddie Hubbard, Bobby Hutcherson, Cedar Walton, Sam Rivers, George Adams, Pat Martino, Kenny Burrell, Jackie McLean, Frank Morgan, Kenny Barron, Louis Hayes, Ben Riley, Jimmy Cobb, Billy Higgins, Billy Hart, Art Farmer, Abby Lincoln, Dee Dee Bridgewater, Billy Cobham, Bennie Maupin, Al Foster, Eddie Henderson, Steve Turre, Jon Faddis, Bobby Watson, Victor Lewis, Kenny Garrett, Kenny Kirkland, Mulgrew Miller, Jeff “Tain” Watts, Mike Stern, Kevin Mahogany, Kurt Elling, Fort Apache Band, Danilo Perez, Claudia Acuna czy Geri Allen.

Newman Taylor Baker - perkusista. Swoje pierwsze „bębny” otrzymał, zanim skończył trzy lata. Dziś ma za sobą ponad 45 lat doświadczenia jako wykonawca, nauczyciel i kompozytor w Stanach Zjednoczonych, Europie, Azji czy Ameryce Południowej. Występował między innymi z takimi legendami jazzu jak: Joe Henderson, Kenny Baron, Henry Threadgill, Henry Grimes, Billy Harper, Billy Bang, James Moody, Rufus Thomas, Avodah Dance Ensemble, Mickey D. & Friends Dance, Leroy Jenkins oraz wieloma innymi. Regularnie prowadzi master class łącząc brzmienie perkusji z tańcem. Występował na płytach takich artystów jak: Billy Harper, Francesca Tanskley, Judi Silvano, Carl Grubbs i innych.

Sylwester Ostrowski - saksofonista jazzowy i animator kultury. Jako muzyk zdobył główną nagrodę w konkursie standardów jazzowych Siedlce 2002. Jako producent - Fryderyka 2007 za płytę Piotra Wojtasika „Circle”. Za działania na rzecz utworzenia Akademii Sztuki w Szczecinie w 2010 r. Bogdan Zdrojewski, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu odznaczenie „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Ma na swoim koncie dwa krążki: „When the groove is low” (2011) oraz „Don’t Explain” (2013). Obie płyty nagrał z amerykańskimi jazzmanami, znanymi między innymi ze współpracy z Billym Harperem – kontrabasistą Wayne Dockery i perkusistą Newman Taylor Baker. Laureat nagrody artystycznej Miasta Szczecina w roku 2012. Od dwóch lat prowadzi własny zespół ściśle współpracując z czołowym polskim trębaczem – Piotrem Wojtasikiem. 

ƒorte. ƒortessimo. ƒilharmonia.
Virtuoso. 12 Cellisten. Kameralnie.
9 września 2014 r. 

Sala Kameralna
godz. 19:00

Koncert inaugurujący Salę Kameralną

WYKONAWCY:
12 wiolonczelistów Filharmonii Berlińskiej - Die 12 Cellisten der Berliner Philharmoniker

PROGRAM:

Szczecin – Paryż Północy

Program dedykowany Filharmonii im. M. Karłowicza na inaugurację Sali Kameralnej w nowej siedzibie. Oparty zostanie na kompozycjach z płyty Fleur de Paris (2010), nawiązując do kultury muzyki popularnej w latach 30-tych. Przedwojenny szczeciński Konzerthaus był właśnie jednym z miejsc, gdzie taka muzyka była często wykonywana. Dodatkowo program nawiązuje do „paryskiego” odniesienia architektonicznego Szczecina. W innych kompozycjach, w tym hiszpańskich, podkreślony zostanie wspaniały projektu budynku Filharmonii, stworzony przez hiszpańskie studio architektoniczne.

12 Wiolonczelistów Filharmonii Berlińskiej. Są unikalni. To oczywiste, że każda orkiestra ma sekcję wiolonczelistów, ale nigdzie na świecie taka grupa instrumentów nie tworzy odrębnego zespołu, odnoszącego w dodatku prawdziwie światowe sukcesy. Są instytucją samą w sobie. Grają wspólnie ponad 30 lat i choć skład zespołu ulegał przez te lata zmianom, nadal są niezrównani. Jedyne w swoim rodzaju brzmienie „12 Berlińczyków” często naśladowano, nigdy jednak nie osiągając ich poziomu. Występować oni mogą tylko wówczas, gdy nie koncertuje cała orkiestra. Pomysł wyodrębnienia orkiestry składającej się z samych wiolonczelistów pochodzi jeszcze z czasów Pablo Casala, a już w roku 1915 wykonano „Hymn” Klengela - pierwszy utrzymany w tradycji romantycznej utwór napisany dla 12 wiolonczeli. W latach 70-tych pojawiły się kolejne kompozycje pisane specjalnie dla zespołu wiolonczelistów i to stało się impulsem do stworzenia zespołu zdolnego tego typu kompozycje i aranżacje prezentować szerokiej publiczności początkowo w Niemczech a już wkrótce, dzięki wyjątkowej wirtuozerii i urokowi takiego składu na całym świecie .

Tradycja orkiestry macierzystej to ostra selekcja: nowi członkowie przyjmowani są tylko wówczas, gdy jest na to zgoda wszystkich 130 członków całej orkiestry.

Rozbudowana rytmika, niezwykłe efekty dźwiękowe, subtelne pasaże solowe - wszystko to jednocześnie i bez udziału dyrygenta. 12 wiolonczelistów osiąga wyżyny perfekcji, epatując przy tym dużą dozą humoru i wysmakowaną brawurą, a grają przecież na bardzo drogich instrumentach pochodzących z siedemnastowiecznych i osiemnastowiecznych włoskich warsztatów. Blisko setka współczesnych kompozytorów stworzyła utwory specjalnie dla nich. Koncerty Die 12 Celisten der Berliner Philharmoniker oklaskuje publiczność Carnegie Hall, Imperial Palace in Tokio, goście Kanclerza Niemiec podczas oficjalnych wizyt państwowych. Jednak ze względu na zaangażowanie członków zespołu w intensywną działalność koncertową Orkiestry Filharmonii Berlińskiej, ich występy kameralne są rzadkością oczekiwaną przez cały muzyczny świat.

ƒorte. ƒortessimo. ƒilharmonia.
Rondo. Szczecin/Jimek/Klimek. Performatywnie.
10 września 2014 r.
Sala Symfoniczna, Sala Kameralna, foyer, hall
godz. 19:00

WYKONAWCY:
Muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie
Szczecińskie zespoły, wyłonione w drodze konkursu

PROGRAM:

Piotr Klimek – „Non Suicidal Self Injuries“ oraz „5 pieśni“
Jimek Radzimir Dębski – „Crux“

„Rondo” to całodniowy cykl koncertów szczecińskich artystów. Filharmonia oddaje całą przestrzeń nowej siedziby szczecińskim zespołom. Koncerty odbywać się będą zarówno w obu salach koncertowych, jak i w przestrzeniach wspólnych nowego gmachu. Nazwa wydarzenia – rondo - to nawiązanie do formy muzycznej, polegającej na cyklicznej budowie i powracających refrenach, ale także odwołanie do charakterystycznego elementu komunikacyjnego, wyróżniającego Szczecin na tle innych, polskich miast. To także odniesienie do formy wydarzenia, polegającego na wielokrotnym wykorzystaniu tych samych przestrzeni w konfrontacji z różną, muzyczną estetyką.

BLOK I / 10.00 - 11.00 Słowiki, Don Diri Don
BLOK II / 11.15 - 12.30 Podkultura, Gamelan, Bel Canto, Pau Pa Rau
BLOK III / 12.45 - 14.00 Kępisty Quartet, Hejnał, Cafe Rico, Musica Sedina
BLOK IV / 14.15 - 15.30 Ułani Kapitalizmu, Dynamic Piano Trio, State In Air, Pajestka - Kostecki
BLOK V / 15.45 - 17.00 Bloco Pomerania, Free Blues Band, Vigoroso
BLOK VI / 17.15 - 18.30 Hypnotic Jazz Quartet, Time To Express, Sweet Four

Zwieńczeniem tego dnia jest koncert z utworami dwóch, związanych ze Szczecinem, kompozytorów. Pierwszym z nich jest dr Piotr Klimek, stypendysta prestiżowego Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Hadze, absolwent kompozycji na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Na pierwszą część koncertu złożą się dwie kompozycje autorstwa Klimka: „Non Suicidal Self Injuries” oraz premierowa, napisana specjalnie na okoliczność otwarcia nowej siedziby Filharmonii „5 pieśni”, do tekstów poetyckich w pięciu różnych językach.

Wielkim finałem tego dnia jest koncert pochodzącego ze Szczecina, młodego kompozytora Radzimira Dębskiego - absolwenta kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Artysta od wielu lat komponuje muzykę do filmów fabularnych, seriali telewizyjnych, festiwali muzycznych, spotów reklamowych, spektakli teatralnych. Jednak szersza publiczność usłyszała o nim w kwietniu 2012 roku, po wygranej w konkursie na remix utworu Beyonce pt. „End of time”. Kompozytor pokonał 3000 uczestników, a jego remix znalazł się na EP-ce „"4. The Remix”, W ramach drugiej części koncertu kompozytor sam poprowadzi wykonanie swojego dzieła na orkiestrę symfoniczną i trzech perkusistów pt. „CRUX”. Tytuł utworu to słowo pochodzenia łacińskiego oznaczające sedno, istotę problemu czy punkt krytyczny, a charakterystyka dzieła to mieszanka języków muzycznych i technik wykonawczych. 

ƒorte. ƒortessimo. ƒilharmonia.
Tranquillo. Dudziński. Wizualnie.
11 września 2014 r.
Przestrzeń wystawiennicza
godz. 19:00

Wystawa prac Andrzeja Dudzińskiego

Andrzej Dudziński to jedno z najbardziej rozpoznawalnych polskich nazwisk na świecie z zakresu rysunku i malarstwa. Urodzony w 1945 r. w Sopocie, absolwent m.in. warszawskiej ASP (pracownia Henryka Tomaszewskiego). Publikował w takich tytułach jak „Newsweek”, „The New York Times”, „Playboy” i „The Rolling Stone”. Polscy czytelnicy kojarzą go m.in. jako autora ptaka Dudi, którego losy, oparte na kontestacji PRL-owskiej rzeczywistości, drukował kultowy tygodnik „Szpilki”.

Dudziński jest twórcą plakatów teatralnych i filmowych, scenografii teatralnych i czołówek filmowych; zajmuje się również fotografią. Swoje prace prezentował m.in. w Nowym Jorku, Tokio, Londynie, Genewie, Paryżu, Brukseli i Berlinie.

Podczas tygodnia inauguracyjnego Andrzej Dudziński zaprezentuje dyptyk swojego autorstwa, inspirowany ostatnim koncertem w starej siedzibie i dedykowany nowej szczecińskiej Filharmonii oraz otworzy wystawę wcześniejszych prac, dotąd nieprezentowanych w Szczecinie. 

ƒorte. ƒortessimo. ƒilharmonia.
Finale. Steve Vai. Symfonicznie
12 września 2014 r.
godz. 19:00

Steve Vai podczas ƒorte. ƒortessimo. ƒilharmonia

Głównym bohaterem popisowego finału wielkiego dzieła muzycznego „ƒorte. ƒortessimo. ƒilharmonia”, ułożonego specjalnie na potrzeby inauguracji Nowej Filharmonii, będzie Steve Vai – trzykrotny laureat nagrody Grammy.

Artysta gra już od ponad trzydziestu lat, a jego niezrównana wirtuozeria i mistrzostwo kompozycyjne nie mają swojego odpowiednika na całej światowej scenie muzycznej. Począwszy od elektryzującego debiutu „Flex-Able” z 1984 roku, aż po jego ostatni, wydany w 2012, studyjny album „The Story of Light”, Vai wciąż zaskakuje oryginalną twórczością.

Najważniejsza jest dla niego dźwiękowa innowacyjność. Wciąż poszukuje nowych artystycznych wyzwań, zarówno podczas pracy w studio, jak i w trakcie koncertów. Doskonale odnajduje się w dowolnej twórczej konfiguracji – występując solo, z klasycznym rockowym składem czy ze stuosobową orkiestrą symfoniczną.

Steve Vai nie ukrywał nigdy, że zawsze pociągał go rock konceptualny. Przykładem może być jego monumentalne przedsięwzięcie – koncertowe wydawnictwo „Alive in Ultra World”, będące zapisem utworów poświęconych 16 z 32 krajów, które Vai odwiedził podczas ogólnoświatowej trasy koncertowej w 2000 roku. Każda z tych kompozycji oddawała ducha danego narodu i zawierała fragmenty lokalnej muzyki. Utwór otwierający to dwupłytowe wydawnictwo był poświęcony Polsce.

Steve Vai to nie tylko wybitny muzyk – działa również jako filantrop. Jego fundacja „Make a Noise” sponsoruje instrumenty młodym muzykom, których nie stać na ich zakup we własnym zakresie. By zdobyć fundusze na ten cel, regularnie urządza aukcje sprzedaży swojego własnego muzycznego ekwipunku oraz – jako zapalony bartnik – sprzedaje miód wyprodukowany w swojej prywatnej pasiece.

WYKONAWCY:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie
Ewa Strusińska – dyrygent
Steve Vai z zespołem

PROGRAM: „Sound Theories“