Szczecińska spółka BTH HOLD pozyskała łącznie ponad 2,2 mln zł na prowadzenie prac badawczych nad innowacyjną metodą laserowego łączenie blach trudnospawalnych oraz wytwarzaniem prefabrykowanych rur stalowych dla jednostek pływających. – Dzięki funduszom unijnym, które wywalczyliśmy w Brukseli, firmy z branży stoczniowej mogą dzisiaj rozwijać się znacznie lepiej, podnosząc swoją konkurencyjność i zmieniając naszą zachodniopomorską rzeczywistość gospodarczą – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.

Spółka BTH HOLD produkuje konstrukcje stalowe przeznaczone na rynek offshore, dla przemysłu lądowego, budownictwa oraz konstrukcje mostowe. W branży stoczniowej działa już prawie 30 lat. Dalszy rozwój firmy umożliwić mają dwa projekty badawcze. Pierwszy kosztować będzie 2,8 mln zł, z czego 1,5 mln zł dofinansowania pozyskano z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.

Innowacyjna metoda laserowa

– Chcemy sprawdzić łączenie metodą laserową blach trudnospawalnych, blach typu hardox i blach czarnych, czy faktycznie takie połączenia grubych blach będą tam samo wytrzymałe jak w przypadku klasycznych spoin – tłumaczy Marcin Bieliński z BTH HOLD. – Jest to projekt nowatorski, dlatego, że metodą laserową zwykle spawa się cienkie blachy, 2-3 milimetry. W przemyśle stoczniowym, gdzie stosuje się blachy grubsze, powyżej 5 milimetrów, nie spotkaliśmy się jeszcze, żeby jakakolwiek firma stosowała taką metodę. Jeżeli w ciągu dwóch lat nasze badania przyniosą pozytywne wyniki, osiągniemy zakładane cele, wtedy firma będzie mogła się pochwalić nowym produktem, który na pewno przyciągnie nowych klientów.

Firma działa w Szczecińskim Parku Przemysłowym (teren dawnej Stoczni Szczecińskiej). Na potrzeby prac badawczych powstanie tam swego rodzaju laboratorium do testowania stali typu duplex i różnych gatunków stali trudnościeralnych. Pomoże to w przyszłości w produkcji m.in. najwyższej jakości zbiorników i konstrukcji do przewozu chemikaliów (np. paliw) czy też produktów spożywczych – soków, owoców, win.

Pełna prefabrykacja nowoczesnych rur stalowych

Drugi dofinansowany projekt dotyczy budowy hali i zakupu niezbędnych maszyn (m.in. suwnicy, obrotnicy, spawarek, wiertarek) na terenie portu przy ul. Hryniewieckiego. Powstawać mają tam nowoczesne prefabrykowane rury stalowe dla jednostek pływających oraz jednostek typu offshore. Wartość zadania 2 mln zł, a unijne dofinansowanie 716 tys. zł.

– Nowoczesna infrastruktura pozwoli firmie wprowadzić produkty w pełnej prefabrykacji. Będą to rurociągi, instalowane zarówno na małych, jak i dużych jednostkach. Wszystko będziemy mogli przygotować w ściśle kontrolowanym reżimie technologicznym, a później przewieźć i złożyć na miejscu, u inwestora – wyjaśnia Marcin Bieliński. – Konkurs stoczniowy idealnie wpasuje się w politykę produkcyjną firmy.

„Gigantyczny potencjał Pomorza Zachodniego”

Firmy z branży stoczniowej dopiero od niedawna mogą starać się o pozyskanie unijnych dofinansowań w ramach RPO. O uruchomienie takich środków zabiegali samorządowcy z Pomorza Zachodniego.

– Małe i średnie przedsiębiorstwa z branży stoczniowej to wciąż gigantyczny potencjał Pomorza Zachodniego – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – To firmy, które bardzo elastycznie podchodzą do realizowanych zadań, są w stanie być innowacyjne, dostosowywać się do nowoczesnych wyzwań zmieniającego się rynku, podążać za trendami. Wiemy, że mogą realizować coraz to bardziej śmiałe produkty. Dzięki funduszom unijnym, które wywalczyliśmy w Brukseli, dzisiaj mogą rozwijać się znacznie lepiej, podnosząc swoją konkurencyjność i zmieniając naszą zachodniopomorską rzeczywistość gospodarczą.