„Najprawdopodobniej wrócimy do tego, żeby Most Długi był zwodzony. Nie trzyma klasy żeglowności dla barek, więc żeby go nie podnosić, to musimy go zwodzić” – mówił Piotr Krzystek w programie „Studio wSzczecinie.pl”.

Prezydent tłumaczył jednocześnie, że to bardzo złożona kwestia. Najpierw planowana jest bowiem budowa Mostu Kłodnego. Alternatywy dla kierowców, żeby nie sparaliżować ruchu między centrum a prawobrzeżem. Tyle tylko, że wciąż nie ma konkretów jeśli chodzi o finansowanie budowy, ani tym bardziej jej harmonogramu.

– Cały czas zabiegamy o środki finansowe na budowę Mostu Kłodnego. Prace potrwają pewnie około 4 lat od momentu rozstrzygnięcia przetargu – mówił prezydent Krzystek. – Ten most pozwoliłby nam odciążyć Most Długi. Wyremontować go, doprowadzić do porządku I wykorzystywać również jako taką atrakcję ze zwodzeniem.

Zwodzenie miałoby jednak przede wszystkim charakter praktyczny. Most Kłodny będzie miał minimalny prześwit o wysokości 5,25 metra, a Most Długi ma 3,40 metra. Zwodzenie pozwoli na ruch większych barek.

– Inwestycja na pewno nie na tę kadencję. W tej chwili jesteśmy w modernizacji nitki wyjazdowej Trasy Zamkowej, bo taka była potrzeba – podsumował prezydent.

Współczesny Most Długi zbudowano 1959 r. według projektu Henryka Żółtawskiego. Zastąpił zniszczoną w 1945 r. konstrukcję zwodzonego Mostu Hanzy. Pierwszy duży remont nowej przeprawy przeprowadzono w 1981 roku. Kolejny odbył się w 2000 roku. Usunięto wtedy mechanizmy zwodzonych przęseł (i tak niewykorzystywanych), usztywniono je i zablokowano.