Królewna na blokowisku
Już 22 września odbędzie się prapremiera „Maleńkiego Królestwa królewny Aurelki”. To realizacja stworzona w koprodukcji z Teatrem Baj w Warszawie (najstarszym teatrem lalek w Polsce, świętującym aktualnie swoje 90-lecie). Scenariusz to dzieło Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, na podstawie jej książki pod tym samym tytułem (w 2009 r. wygrała Konkurs na Najlepszą Książkę Dziecięcą, organizowany przez Empik).
– To czytelniczy hit, więc przeniesienie go na scenę było dla mnie wyzwaniem, bo oczekiwania dzieci na pewno są duże. Początek tej historii umieściłam w blokowisku, a jest to opowieść o dziewczynce, która marzy o byciu królewną i niespodziewanie się nią staje. Pojawi się w niej m.in. smok, który uwielbia krówki... – mówi Ewa Piotrowska, która jest dyrektorem Teatru Baj i reżyserką tego spektaklu.
Na scenie wystąpią trzej szczecińscy aktorzy i dwoje warszawskich (Malwina Czekaj w tytułowej roli).
Trasa po dziesięciu miastach
W październiku w ramach akcji „Teatr Polska” Pleciuga zaprezentuje w dziesięciu polskich miastach przedstawienie „Kim jestem” Ireneusza Maciejewskiego. Od 2 do 28 października spektakl ten zostanie pokazany m.in. w Wejherowie, Tczewie, Gostyniu – czyli w takich miejscowościach, które nie posiadają zawodowych teatrów.
Dwa wznowienia popularnych tytułów
2 października wznowione zostanie przedstawienie „Bajka o szczęściu” Izabeli Degórskiej (w sali kameralnej).
– Prapremiera tego spektaklu nastąpiła w 2002 r., jeszcze w naszej siedzibie przy ulicy Kaszubskiej i chcemy je przypomnieć teraz – mówi Zbigniew Niecikowski, dyrektor „Pleciugi” i reżyser tej inscenizacji. To ciepła i mądra opowieść o tym, że człowiek jest bardzo samotny, kiedy otacza się przedmiotami zamiast ludźmi (dla dzieci od lat 4).
Drugi tytuł powracający w tym roku, to przedstawienie „Bałwan i inni” Dariusza Kamińskiego. Do repertuaru teatr wprowadzi je w grudniu w okresie przedświątecznym. To historia Królika, który rozpoczyna wędrówkę w poszukiwaniu Pleciugi, by usłyszeć od niej bajkę. W interaktywnym przedstawieniu widzimy takie postacie jak Krasnoludki, Wilk czy Wszystkowiedźma (inscenizacja dla dzieci od 3 lat).
Sceniczny testament
Dużym wydarzeniem będzie na pewno lutowa premiera „Królewny na ziarnku grochu” w reżyserii Vladisa Pavloskisa. Scenografię do tego spektaklu opartego na baśni Andersena przygotował, nieżyjący już, wybitny łotewski twórca – Pavils Šenhofs.
– Poniekąd będzie to jego sceniczny testament – mówi Niecikowski. – Wcześniej w "Pleciudze" jego scenografię widzieliśmy w "Kopciuszku" i "Kubusiu i jego Panu".
Nowa propozycja dla dorosłych
W marcu na scenie dla dorosłych planowany jest spektakl o roboczym tytule „Piosenki z dreszczykiem”. Przygotuje go trójka realizatorów poprzedniej, musicalowej formy, którą pokazała „Pleciuga”, czyli „Disco macabre”. To Piotr Rowicki (scenariusz), Arkadiusz Buszko (reżyseria, choreografia) oraz Tomasz Lewandowski (muzyka, aranżacja i przygotowanie wokalne). Premiera około 28 marca 2019 roku.
Karmelkowy dzień dziecka
Przygody wiejskiego pieska, który bardzo chce być potrzebny w gospodarstwie, to treść majowej premiery, która nastąpi tuż przed Dniem Dziecka. Czworonogi bohater jest główną postacią spektaklu „Karmelek” – według scenariusza Marty Guśniowskiej, nagrodzonego na ubiegłorocznym Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Inscenizację reżyseruje Janusz Ryl-Krystianowski, a premiera będzie połączona z programem cyklicznego wydarzenia o nazwie Teatralny Ty-Dzień Dziecka, o którym na pewno będziemy jeszcze informowali.
Komentarze
0