Cztery spektakle zupełnie nowe oraz dwa wznowienia. To propozycje Teatru Lalek „Pleciuga” na najbliższe miesiące. Są wśród nich głównie przedstawienia dla dzieci, ale jest także coś dla dorosłej widowni...

Królewna na blokowisku

Już 22 września odbędzie się prapremiera „Maleńkiego Królestwa królewny Aurelki”. To realizacja stworzona w koprodukcji z Teatrem Baj w Warszawie (najstarszym teatrem lalek w Polsce, świętującym aktualnie swoje 90-lecie). Scenariusz to dzieło Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, na podstawie jej książki pod tym samym tytułem (w 2009 r. wygrała Konkurs na Najlepszą Książkę Dziecięcą, organizowany przez Empik).

– To czytelniczy hit, więc przeniesienie go na scenę było dla mnie wyzwaniem, bo oczekiwania dzieci na pewno są duże. Początek tej historii umieściłam w blokowisku, a jest to opowieść o dziewczynce, która marzy o byciu królewną i niespodziewanie się nią staje. Pojawi się w niej m.in. smok, który uwielbia krówki... – mówi Ewa Piotrowska, która jest dyrektorem Teatru Baj i reżyserką tego spektaklu.

Na scenie wystąpią trzej szczecińscy aktorzy i dwoje warszawskich (Malwina Czekaj w tytułowej roli).

Trasa po dziesięciu miastach

W październiku w ramach akcji „Teatr Polska” Pleciuga zaprezentuje w dziesięciu polskich miastach przedstawienie „Kim jestem” Ireneusza Maciejewskiego. Od 2 do 28 października spektakl ten zostanie pokazany m.in. w Wejherowie, Tczewie, Gostyniu – czyli w takich miejscowościach, które nie posiadają zawodowych teatrów.

Dwa wznowienia popularnych tytułów

2 października wznowione zostanie przedstawienie „Bajka o szczęściu” Izabeli Degórskiej (w sali kameralnej).

– Prapremiera tego spektaklu nastąpiła w 2002 r., jeszcze w naszej siedzibie przy ulicy Kaszubskiej i chcemy je przypomnieć teraz – mówi Zbigniew Niecikowski, dyrektor „Pleciugi” i reżyser tej inscenizacji. To ciepła i mądra opowieść o tym, że człowiek jest bardzo samotny, kiedy otacza się przedmiotami zamiast ludźmi (dla dzieci od lat 4).

Drugi tytuł powracający w tym roku, to przedstawienie „Bałwan i inni” Dariusza Kamińskiego. Do repertuaru teatr wprowadzi je w grudniu w okresie przedświątecznym. To historia Królika, który rozpoczyna wędrówkę w poszukiwaniu Pleciugi, by usłyszeć od niej bajkę. W interaktywnym przedstawieniu widzimy takie postacie jak Krasnoludki, Wilk czy Wszystkowiedźma (inscenizacja dla dzieci od 3 lat).

Sceniczny testament

Dużym wydarzeniem będzie na pewno lutowa premiera „Królewny na ziarnku grochu” w reżyserii Vladisa Pavloskisa. Scenografię do tego spektaklu opartego na baśni Andersena przygotował, nieżyjący już, wybitny łotewski twórca – Pavils Šenhofs.

– Poniekąd będzie to jego sceniczny testament – mówi Niecikowski. – Wcześniej w "Pleciudze" jego scenografię widzieliśmy w "Kopciuszku" i "Kubusiu i jego Panu".

Nowa propozycja dla dorosłych

W marcu na scenie dla dorosłych planowany jest spektakl o roboczym tytule „Piosenki z dreszczykiem”. Przygotuje go trójka realizatorów poprzedniej, musicalowej formy, którą pokazała „Pleciuga”, czyli „Disco macabre”. To Piotr Rowicki (scenariusz), Arkadiusz Buszko (reżyseria, choreografia) oraz Tomasz Lewandowski (muzyka, aranżacja i przygotowanie wokalne). Premiera około 28 marca 2019 roku.

Karmelkowy dzień dziecka

Przygody wiejskiego pieska, który bardzo chce być potrzebny w gospodarstwie, to treść majowej premiery, która nastąpi tuż przed Dniem Dziecka. Czworonogi bohater jest główną postacią spektaklu „Karmelek” – według scenariusza Marty Guśniowskiej, nagrodzonego na ubiegłorocznym Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Inscenizację reżyseruje Janusz Ryl-Krystianowski, a premiera będzie połączona z programem cyklicznego wydarzenia o nazwie Teatralny Ty-Dzień Dziecka, o którym na pewno będziemy jeszcze informowali.