Jej budowa została podzielona na trzy etapy realizacyjne. Przyjmowanie ofert na odcinek Police – Goleniów, czyli ten najtrudniejszy, obejmujący budowę tunelu pod Odrą, jeszcze trwa.
Kołbaskowo – Dołuje
GDDKiA zamierzała wydać na odcinek Kołbaskowo – Dołuje maksymalnie 525 mln zł. Tymczasem najniższa z 10 ofert, złożona przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia, opiewa na 671 mln zł.
Wyżej wyceniły swoją pracę: China Harbour Engineering – 732 mln zł, Porr – 776 mln zł, Mirbud – 783 mln zł, NDI – 810 mln zł, Budimex – 856 mln zł, Aldesa Construcciones z główną siedzibę w Madrycie – 861 mln zł, Polaqua – 881 mln zł, Mostostal Warszawa – 882 mln zł, Strabag – 1,029 mld zł.
Dołuje – Police
W przypadku odcinka Dołuje – Police znów najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 528 mln zł. Tym razem mieści się ona w zakładanym budżecie, który ustalono na poziomie 541 mln zł.
Pozostałe osiem propozycji przekracza już ten pułap: NDI – 694 mln zł, Porr – 716 mln zł, Budimex 732 mln zł, Polaqua – 735 mln zł, China Harbour Einginnering – 764 mln zł, Mirbud – 793 mln zł, Aldesa Construcciones – 837 mln zł, Mostostal Warszawa – 842 mln zł.
– Oferty będą teraz weryfikowane i oceniane, by wybrać najkorzystniejszą dla każdego z odcinków. W ciągu najbliższych kilku tygodni powinniśmy też poznać oferty dla ostatniego odcinka Police – Goleniów – informuje Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Cała obwodnica w 2033 roku, ale jej duży fragment znacznie wcześniej
Oznacza to, że najprawdopodobniej do pierwszego odcinka trzeba będzie dołożyć więcej pieniędzy. Trzeba też poczekać na ewentualne odwołania uczestników przetargów i rezultaty standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Podpisanie umów ze zwycięzcami postępowań planowane jest w IV kwartale tego roku.
– Wybrane w przetargach podmioty będą miały za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego tu zakończenie prac planowane jest na przełomie 2028 i 2029 r. – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk.
Znacznie więcej czasu zaplanowano na budowę tunelu pod Odrą i całego odcinka Police – Goleniów. Tutaj efektów końcowych można spodziewać się w 2033 roku.
Zachodnie obejście pozwoli nie tylko wyprowadzić z miasta tranzytowy ruch w kierunku Polic, ale też zapewni krótszą drogę nad morze dla mieszkańców lewobrzeżnego Szczecina, odciążając połączone odcinki S3 i A6. Wraz z budową zachodniej obwodnicy Szczecina konieczne będzie przygotowanie sieci dróg dojazdowych, np. obwodnic Mierzyna i Polic.
Komentarze