Ponad 800 osób wzięło udział w tegorocznych obchodach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Szczecinie! Bezpłatne szkolenia, warsztaty i indywidualne konsultacje pozwoliły młodym ludziom zwiększyć wiedzę o zakładaniu i prowadzeniu własnej firmy, pobudzić ich kreatywność, rozwinąć umiejętność pracy w zespole oraz stworzyć kilka nowych projektów biznesowych. Koordynatorem inicjatywy był Technopark Pomerania.

7 dni, 20 partnerów, 40 wydarzeń i ponad 800 uczestników – tak w skrócie można podsumować regionalne obchody Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, międzynarodowej inicjatywy promującej i wspierającej przedsiębiorczość.

Wielu młodych kandydatów na przedsiębiorców wzięło udział w szkoleniach zorganizowanych przez Wyższą Szkołę Bankową, podczas których zdobywali wiedzę m.in. o zakładaniu i rozwijaniu własnej firmy, pozyskiwaniu funduszy na działalność biznesową czy kreowaniu własnego wizerunku. Gościem specjalnym był sportowiec Przemysław Saleta, który opowiadał o synergii w sporcie i biznesie.

Zainteresowanie wydarzeniami było bardzo duże, czasami przedłużaliśmy spotkania do późnych godzin wieczornych, ponieważ młodzi ludzie chcieli rozwijać swoją wiedzę biznesową, mieli bardzo wiele pytań i korzystali z tego, że mogą je zadać ekspertom. - wskazuje Katarzyna Meger-Dziechciarz z Wyższej Szkoły Bankowej.

Tłumy zainteresowanych biznesowym wykorzystaniem nowoczesnych technologii ICT pojawiły się także na spotkaniu Social Media Carrots - jedynym wydarzeniu w Polsce zorganizowanym wspólnie przez szczecińskie ekipy Geek Girls Carrots i Czwartkowe Spotkania Social Media – Dziewczyny z Geek Girls Carrots na swoich spotkaniach poruszają tematy związane z nowoczesnymi technologiami, skupiając się na kobietach i ich udziale w rynku. Podczas Czwartków Social Media przewijają się tematy związane z marketingiem, mediami społecznościowymi, akcjami reklamowymi i blogami. - wyjaśnia Kacper Skoczylas, współorganizator wydarzenia. W trakcie Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości organizatorom udało się połączyć tematy w taki sposób, aby każdy znalazł coś dla siebie. Wejściówki na spotkanie rozeszły się bardzo szybko.

Wiedzę z zakresu przedsiębiorczości zdobywali także szczecińscy naukowcy, którzy chcą rozpocząć działalność gospodarczą i wdrażać wyniki swoich badań do gospodarki. Podczas szkolenia zorganizowanego przez Technopark Pomerania i Regionalne Centrum Innowacji i Transferu Technologii poznali sposoby promowania nauki w Internecie oraz budowania oferty naukowej dla biznesu.

Bardzo ciekawe spotkanie. Szczególnie podobała mi się prezentacja, podczas której na konkretnym przykładzie omówiono proces komercjalizacji wynalazku szczecińskich naukowców z Akademii Morskiej. To był bardzo budujący przykład, który pokazał nam wszystkim, że można łączyć naukę z biznesem – mówi Agnieszka Konys z Wydziału Informatycznego ZUT.

Umiejętność pracy zespołowej i kreatywne myślenie rozwijali z kolei uczestnicy warsztatów Szczecin Green Jam. Przez 48 godzin młodzi ludzie podzieleni na 3 zespoły tworzyli nowe rozwiązania biznesowe, wśród których znalazły się: system zarządzający potrzebnymi i niepotrzebnymi przedmiotami, koncepcja wielokulturowego autobusu, która ostatecznie stała się podstawą dla gry społecznościowej i interaktywny pokój dziecięcy, dorastający razem z dzieckiem. Zdobyłem sporo merytorycznej wiedzy biznesowej i zawarłem wiele ciekawych znajomości – mówi Artur, jeden z uczestników warsztatów. Inna uczestniczka, Karolina, dodaje – Bardzo pobudziliśmy tu naszą kreatywność. Okazuje się, że nawet z pozoru najdziwniejszy pomysł na biznes można zrealizować!

W krzewienie idei przedsiębiorczości wśród młodych ludzi zaangażowali się także szczecińscy przedsiębiorcy, którym udało się osiągnąć biznesowy sukces. Jako ambasadorzy ŚTP w regionie, zachęcali młodzież do podejmowania własnej działalności.

Dla ludzi, którzy nie lubią być ‘uwiązani’, prowadzenie swojej działalności jest dobrym kierunkiem, chociaż jest to okupione wieloma kompromisami i wyrzeczeniami. Wierzę, że Szczecin będzie rósł w siłę jeżeli chodzi o przedsiębiorczość – mamy tu świetnych ludzi i klimat jest wyjątkowy – wskazuje Karolina Wierciak, współwłaścicielka Endorfiny oraz CEO Stoprocent - popularnych w marek odzieżowych. Ambasadorami ŚTP 2013 byli także: Arkadiusz Bujas – współwłaściciel StopanGo, Adam Łyczakowski – współzałożyciel firmy Freedomes, Arkadiusz Seńko – prezes firmy Red Sky i Krystian Stypuła – współzałożyciel Home.pl.

Obchody ŚTP 2013 w województwie zachodniopomorskim odbywały się pod hasłem: „Bez wąsa!”.
Chcieliśmy pokazać młodzieży, że biznes nie jest zarezerwowany tylko dla starszych panów z wąsem - dziś biznesowe sukcesy odnoszą również młode osoby z głowami pełnymi pomysłów – mówi Kamila Romanowicz z Technoparku Pomerania, który koordynował inicjatywę w regionie.

Zainteresowanie wydarzeniami odbywającymi się w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości było ogromne, co pokazuje, że w Szczecinie istnieje potrzeba organizowania takich spotkań.