Obecnie pociągi przejeżdżają nad Regalicą po dużo niższym moście z zabytkowym zwodzonym przęsłem, którego mechanizm czasem zawodzi. Stwarza to problemy zarówno dla ruchu kolejowego, jak i żeglugi śródlądowej. Stąd konieczność budowy wyższej przeprawy. Prace zleciły Wody Polskie i PKP PLK. Wykonawcą jest firma Budimex.
– Bardzo się cieszymy, że możemy realizować tak ważną i długo wyczekiwaną inwestycję. Budowa nowego mostu na Regalicy pozwoli na wyeliminowanie kolizji ruchu pociągów z ruchem taboru pływającego na międzynarodowej drodze wodnej śródlądowej. Zwiększy się także przepustowość linii kolejowej nr 273 i bezpieczeństwo przeciwpowodziowe. Jednocześnie jest to bardzo ważna inwestycja dla naszej firmy jako generalnego wykonawcy. Łączy ona zakres mostowy i kolejowy, ale jednocześnie służy żegludze śródlądowej – mówi Cezary Łysenko, dyrektor budownictwa infrastrukturalnego Budimex SA.
Nowy most ma być gotowy w grudniu 2023 roku
Wartość kontraktu to 282 mln zł. Inwestycja finansowana jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu państwa. Prace trwają od kilku miesięcy, widać już pierwsze elementy konstrukcyjne nowego mostu. Powstaje on tuż obok starej przeprawy.
– Mieszkańcy Szczecina już teraz mogą obserwować jak wartko toczą się prace przy przebudowie mostu. Skalę inwestycji widać podczas podróży pociągami, ale i stojąc np. na Moście Gryfitów. Tempo prac zwiastuje, że przeprawa będzie gotowa w grudniu 2023 roku. To jedno z najważniejszych zadań infrastrukturalnych realizowanych przez Wody Polskie w naszym kraju, likwidujemy wąskie gardło, które utrudnia zarówno żeglugę, jak i akcje zabezpieczające mieszkańców przed powodzią. Po przebudowie prowadzić będziemy mogli akcję lodołamania bez żadnych komplikacji, zakłóceń i blokad determinowanych technicznymi uwarunkowaniami mostu nad Regalicą. Będzie to przeprawa nowoczesna, komfortowa i bezpieczna – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.
Obok zostanie zabytkowe przęsło
Na starym moście jest tylko jeden tor. Nowa przeprawa będzie składać się dwóch stalowych, trójprzęsłowych konstrukcji kratownicowych, dla każdego z torów z osobna, posadowionych na wspólnych przyczółkach i filarach. Konstrukcja będzie wyniesiona 6,2 m powyżej poziomu wysokiej wody.
Stary most zostanie rozebrany. Pozostanie tylko wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło wraz z bezpośrednim otoczeniem.
Nowy peron, przejście podziemne i 12 kilometrów torów
Inwestycja wiąże się z przebudową układu torowego, również na pobliskiej stacji Szczecin Podjuchy. Łącznie zbudowanych zostanie ok. 12 km nowych torów i 25 nowych rozjazdów. Wykonany zostanie nowoczesny, elektroniczny system sterowania ruchem kolejowym, zastępujący obecne urządzenia mechaniczne. Zaprojektowano nowy budynek nastawni i nowy wiadukt kolejowy nad ul. Szklaną.
Zmieni się również infrastruktura dla pasażerów. Na stacji Szczecin Podjuchy zaplanowano nowy, dwukrawędziowy peron o długości 400 metrów. Nie będzie już trzeba przechodzić przez tory. Powstanie bowiem przejście podziemne z windami.
Komentarze
0