Wykonawca – firma Niwa Szczecin – przejął plac budowy dla zadania związanego z remontem mostu nad Kanałem Zielonym w ciągu ulicy Heyki. To jedyna droga prowadząca na Kępę Parnicką. Most od dawna jest w stanie przedawaryjnym, możliwy jest na nim wyłącznie ruch wahadłowy.

Na początku wykonawca zajmie się budową tymczasowego wodociągu, prace mają ruszyć w przyszłym tygodniu. W lutym planowane jest rozpoczęcie prac rozbiórkowych. Wszystkie roboty mają zająć ok. 10 miesięcy (300 dni), więc ich zakończenia można spodziewać się na początku listopada.

Remont po ponad 40 latach

Istniejąca konstrukcja Mostu Zielonego powstała w latach 1976-77, ale przy jej budowie wykorzystano dużo starsze elementy. Fundamenty i korpusy przyczółków wykonane były dla mostu powstałego w roku 1884, a filar i nadbudowy betonowe w czasie przebudowy mostu w 1934 r. Przedwojenna przeprawa została zniszczona w 1945 r. Nowe nadbudowy żelbetowe i grobla powstały w 1977 r. Teraz most jest w na tyle złym stanie, że wymieniony musi zostać jego ustrój nośny, z wykorzystaniem istniejących podpór.

– Na moście degradacji uległy prefabrykowane dźwigary, a korozji łożyska wałkowe. Na podstawie ekspertyzy stwierdzono, że miejscami obiekt został niedbale wykonany i zaprojektowany, co wpłynęło na jego małą trwałość. W 2019 roku, aby nie obniżać nośności do 20 ton, zapadła decyzja o zawężeniu i wprowadzenia ruchu jednym pasem – tłumaczy Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy ZDiTM.

Ruch wahadłowy będzie utrzymany

Częścią inwestycji będzie też budowa kanalizacji deszczowej, przebudowa oświetlenia, budowa kanalizacji deszczowej, przebudowa wodociągu, linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, a także demontaż nieczynnego gazociągu.

– Całość robót wykonywana będzie etapowo (połówkowo) przy utrzymaniu ruchu wahadłowego. Możliwe będzie okresowe wyłączenia mediów w związku z podłączaniem linii i rurociągów tymczasowych / obejściowych – informuje Hanna Pieczyńska.

Remont mostu będzie kosztował 5,4 mln zł.