Trwa rozbudowa infrastruktury nabrzeży Basenu Kaszubskiego (na wysokości pętli Basen Górniczy). Inwestycja o wartości 223 mln zł pozwoli przyjmować większe statki we wschodniej części szczecińskiego portu.

Przebudowa jest konieczna, by dostosować infrastrukturę do nowych możliwości, które przyniesie pogłębienie do 12,5 metra toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Dlatego w ubiegłym roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA rozpoczął realizację dwóch olbrzymich inwestycji: w rejonie basenu Dębickiego za elewatorem „Ewa” (koszt - 343 mln zł) i w okolicy wspomnianego Basenu Kaszubskiego.

W przypadku tego drugiego zadania postęp rzeczowy prac wynosi 30 proc., a finansowy – 23,5 proc. O szczegółach poinformowano podczas konferencji zwołanej przez ZMPSiŚ.

– Od momentu wkroczenia na teren budowy, pod koniec ub. roku prace rozpoczęły się jednocześnie na kilku frontach robót przewidzianych do realizacji w pierwszym etapie. Te obejmują przebudowę Nabrzeża Chorzowskiego i Gliwickiego Uskok, prace związane z zalądowieniem Basenu Noteckiego i budową nowego Nabrzeża Zamykającego, budowę nowego Nabrzeża Dąbrowieckiego wraz z przystanią dalbową, obudowę narożników Wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka oraz częściowe prace czerpalne przy nabrzeżach Basenu Kaszubskiego do głębokości 12,5 m. W tym etapie zmodernizowanych zostanie ok. 400 metrów nabrzeży i tyle samo powstanie nowych – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ.

Na placu budowy wykorzystano już ponad 3 tys. ton ścianek szczelnych (100 proc. potrzeb) oraz 400 rur (70 proc. potrzeb). Prace potrwają do III kwartału 2023 r. Uzupełnieniem robót portowych jest przebudowa układów kolejowych i drogowych oraz modernizacja sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych i teletechnicznych.

Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, generalnym wykonawcą Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o., a nadzór nad projektem pełni SMCE Europe Sp. z o.o.