Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wybrało wykonawcę, który zaprojektuje 24 przystanki węzłowe w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Przetarg wygrało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska.

Zwycięska firma przygotuje projekt infrastruktury wokół planowanych przystanków kolejowych SKM na terenie Szczecina. Chodzi przede wszystkim o przystanki komunikacji miejskiej, parkingi samochodowe i rowerowe. Rozwiązania, które pozwolą komfortowo przesiadać się na pociągi.

Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska wyceniło prace projektowe na 2,6 mln zł. Zdecydowanie niżej niż konkurenci z Transprojektu Gdańskiego (w przetargu wpłynęły 2 oferty), których propozycja opiewała na 4,5 mln zł. SSOM na tę inwestycję zamierzał przeznaczyć maksymalnie 3,1 mln zł.

Po podpisaniu umowy zwycięskie biuro będzie miało 13 miesięcy na zaprojektowanie 24 przystanków węzłowych. Powstaną one głównie przy linii w kierunku Polic (m.in. przy przystankach kolejowych Pomorzany, Niebuszewo, Drzetowo czy Gocław), ale również na prawobrzeżu Szczecina (m.in. Dąbie, Trzebusz, Dunikowo, Załom).

- Większość z nich będzie połączeniem przystanku kolejowego, modernizowanego przez PKP PLK, z budowanym przez nas przystankiem komunikacji miejskiej oraz parkingiem rowerowym i samochodowym w modelu Park&Ride, Bike&Ride - tłumaczy Roman Walaszkowski, dyrektor biura SSOM. - W sumie na terenie Szczecina powstanie 630 nowych miejsc parkingowych dla rowerów i 1879 dla samochodów osobowych.

Już wcześniej PKP PLK wyłoniły wykonawcę modernizacji linii kolejowych i samych przystanków kolejowych. Linie ze Szczecina do Polic, Gryfina, Stargardu i Goleniowa wyremontuje spółka Trakcja PRKil SA. Szczecińska Kolej Metropolitalna ma być gotowa w 2022 r. Łączna wartość całego przedsięwzięcia to 740 mln zł, z czego 512 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.