NiOL zaprezentował projekt zmiany systemu parkingowego w Szczecinie. Najważniejsze założenia? Więcej ulic zostanie objętych Strefą Płatnego Parkowania, znikną abonamenty roczne, a pozostałe opłaty za parkowanie będą wyższe, planowanych jest więcej parkingów i parkingowców. Mieszkańcy mogą zaopiniować proponowane zmiany podczas startujących właśnie konsultacji społecznych.

– Od roku 2012 liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie wzrosła z 238 tys. do ponad 300 tys. Badania zapełnienia strefy wykonane pod koniec 2018 roku wskazują, że na wielu ulicach SPP i tuż za jej granicami zapełnienie miejsc postojowych w godzinach największej kumulacji przekracza 100 proc. (co wynika z faktu, że kierowcy parkują także w miejscach niedozwolonych). Przeciętne dzienne napełnienie strefy wynosi 92,9% (w godzinie maksymalnej – 97,1%), a powinno oscylować ok. 70-80 proc – tłumaczy potrzebę zmian Wojciech Jachim, rzecznik prasowy NiOL.

Trzy warianty powiększenia strefy

Dziś w strefie są 6 853 miejsca. Zaprezentowano trzy warianty jej powiększenia. Wschodni zakłada, że dołożony zostanie obszar wyznaczany ulicami: Piotra Skargi – Wyzwolenia – Malczewskiego – Parkowa – Kapitańska – Odra (ok. 1300 nowych, płatnych miejsc).

Wariant zachodni oznacza przesunięcie granic na ulice: Piotra Skargi – Wawrzyniaka – Bohaterów Warszawy – Sikorskiego – Ku Słońcu – Piastów (ok. 2 700 miejsc).

Wariant południowy oznacza przyłączenie do strefy prostokąta wyznaczonego ulicami: Łokietka – Piastów – Narutowicza – Potulicka oraz okolic szpitala na Pomorzanach (Piastów - Szpitalna – Połabska – Starkiewicza). To łącznie ok. 900 miejsc.

Dużo droższe parkowanie w SPP

Znacząco zmienić się mają opłaty za parkowanie. Za pierwszą godzinę zapłacimy w strefie A 3,60 zł (zamiast 2,80 zł), a w strefie B – 2,80 zł (zamiast 1,60 zł.). Zlikwidowane zostaną abonamenty roczne. Miesięczne będą natomiast ponad dwukrotnie droższe i przeznaczone tylko dla osób i firm, które w Szczecinie płacą podatki. Nowością będzie możliwość wykupienia abonamentu na dowolną liczbę dni roboczych, przy stawkach: 34,60 za jeden dzień (strefa A) i 26,80 zł za jeden dzień (strefa B).

– Stawki opłat jednorazowych czy abonamentów nie były podnoszone od roku 2012. Proponowane są wyraźnie wyższe od obecnych, ale na tle innych dużych miast nie wyróżniają się wysokością. Np. w Gdańsku abonament 30-dniowy kosztuje 500 zł, proponowana stawka dla strefy A w Szczecinie 300 zł dla osób fizycznych i 400 zł dla firm – mówi Jachim.

Więcej parkingów i parkingowców

Ważnym elementem nowego systemu mają być prakingi i parkingowce. Około 900 nowych miejsc powstanie na parkingach P&R przy 17 stacjach SKM. Podziemny parkingowiec pod kwartałem u zbiegu ulic Bohaterów Getta Warszawskiego i Wojska Polskiego zapewni ok. 200 miejsc. Planowany parkingowiec na pl. Zawiszy to nie mniej niż 200 miejsc, a pod Trasą Zamkową przewidziano łącznie ponad 300 miejsc.

Planowane są też nowe płatne parkingi niestrzeżone na wzór tego działającego już na pl. Orła Białego. Miałyby powstać przy Jasnych Błoniach (na ul. Szymanowskiego i Ogińskiego), przy Dworcu Głównym (ul. Czarneckiego) i pod Trasą Zamkową, zapewniając w sumie ok. 340 miejsc. Preferencje do zatrzymywania się tam mieliby okoliczni mieszkańcy. Pozostali kierowcy płaciliby więcej niż w SPP. Efektem ma być zwiększenie rotacji samochodów i uporządkowanie parkowania w danym rejonie.

Docelowe, system parkowania w Szczecinie ma odzwiercieflać wyznaczone właśnie trzy strefy komunikacyjne. Stare Miasto i Łasztownia to Strefa Strategicznej Interwencji, gdzie priorytetowo traktowani będą piesi i komunikacja publiczna, a ruch samochodowy stopniowo wygaszany.

Obszar wyznaczony przez linię kolejową na północ to strefa SKM z z przywilejami dla komunikacji publicznej i pojazdów elektrycznych. W przyszłości ma wyznaczać też Strefę Płatnego Parkowania. Teren poza linią SKM to Strefa Zewnętrzna. Bez ograniczeń w ruchu, z parkingami buforowymi na jej granicy, pozwalającymi przesiąść się do komunikacji publicznej.

Miesiąc konsultacji społecznych

Projekt nowego systemu parkowania będzie teraz poddany konsultacjom społecznym. Swoją opinię mieszkańcy mogą już teraz wyrazić na stronie konsultuj.szczecin.pl, gdzie umieszczono prezentację dotyczącą planowanych zmian i formularz konsultacyjny z pytaniami.

Formularz w wersji papierowej jest dostępny w przedsionku przed salą Sesyjną Urzędu Miasta (lewe skrzydło, dawna siedziba Filharmonii im. M. Karłowicza), przy placu Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin oraz przy wejściu do Filii Urzędu na Prawobrzeżu Miasta, ul. Rydla 39-40, 70-783 Szczecin. W tych samych miejscach stoją urny na wypełnione formularze. Możne je też wysłać na adres email: parkowanie@niol.szczecin.pl.

W planie konsultacji jest także spotkanie z mieszkańcami za pośrednictwem w formie wideokonferencji (22 lipca 2020, o godz. 17.00). Konsultacje potrwają do 13 sierpnia. Ich rezultatem będzie projekt uchwały zmieniającej system parkowania. Później zajmą się nim radni.