Porty Szczecin-Świnoujście, Gdańsk i Gdynia zamknęły ubiegły rok z wynikiem 133,2 mln obsłużonych ładunków. Operatorzy działający w zespole Szczecin-Świnoujście obsłużyli ponad 36,7 mln ton ładunków. Przez nabrzeża przewinęło się więcej węgla, rud metali, gazu LNG i paliw płynnych, a mniej – drobnicy i zboża.

 

W poniedziałek wiceministrowie infrastruktury Marek Gróbarczyk i Grzegorz Witkowski podsumowali ubiegłoroczny rok polskich portów. Wyniki wypracowane w zespole portów Szczecin-Świnoujście przedstawił wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych Daniel Stachiewicz.

W grudniu porty pracowały na rekord

Jak czytamy, dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście rok 2022 był rekordowy pod względem ilości obsłużonych ładunków. Osiągnęły wynik 36,8 mln ton – to o 11 procent więcej niż w 2021 roku.

– Co ciekawe, porty osiągnęły ten wynik już 30 listopada ubiegłego roku. W efekcie cały grudzień pracowały już na rekord – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista ds. komunikacji w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Rekord zbudowały przeładunki w grupie węgiel, których było więcej o blisko 51 procent w stosunku do 2021 roku. W obliczu kryzysu energetycznego i wprowadzonego embarga na dostawy węgla z Rosji, wielkość importu samego węgla energetycznego wzrosła o 235 procent. Tym samym przez porty Szczecin i Świnoujście sprowadzono ponad 3 mln ton czarnego surowca.

Większe przeładunki gazu LNG i rud metali

Największe wzrosty zanotowały także paliwa płynne, których obroty były wyższe o 42,5 procent. – Tutaj należy podkreślić znaczący wzrost importu LNG – zaznacza Monika Woźniak-Lewandowska. – Do końca roku w gazoporcie obsłużono 58 jednostek, podczas gdy w 2021 roku – 35. Przeładunki skroplonego gazu LNG w 2022 roku wzrosły z 2,7 milionów ton do 4,4 milionów ton.

O 11,4 procent wzrosły obroty w grupie rud metali, wśród których największy udział ma ruda żelaza (1,6 mln ton z ogólnej liczby 2,1 mln ton). O 11 procent wzrosły także obroty ładunków z segmentu „inne masowe”, w którym dominują nawozy, ale także surówka żelaza z Ukrainy, która trafia docelowo do Europy Zachodniej.

Spadek drobnicy i zbóż

Jak czytamy, porty zanotowały też „drobne spadki”.

– Obejmują one najważniejszą grupę towarową jaką jest drobnica, w tym drobnica promowa. Prowadzone prace inwestycyjne i remontowe w terminalu promowym w Świnoujściu spowodowały niewielki spadek przewozów o ponad dwa procent – informuje M. Woźniak-Lewandowska.

W portach Szczecin i Świnoujście o 7,6 procent spadły także przeładunki zboża. Ma to być częściowy efekt „odblokowania ukraińskich portów i eksportu płodów rolnych bezpośrednio z Ukrainy”.

– Zanotowano też znaczące obroty zbóż w tranzycie, głównie kukurydzy. Przeładunki kontenerów r/r zmniejszyły się o 8 procent – dodaje Monika Woźniak-Lewandowska.