W przyszłości pociągi mają się zatrzymywać pod wiaduktem w pobliżu pętli tramwajowej na Pomorzanach (u zbiegu al. Powstańców Wielkopolskich i ul. Budziszyńskiej). Budowa przystanku może być połączona z remontem konstrukcji wysłużonego obiektu, który planowany jest w najbliższych miesiącach, przy okazji przebudowy torowisk tramwajowych.

Na Pomorzanach mają powstać dwa przystanki kolejowe. Jeden z nich jest planowany w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, w pobliżu innego wiaduktu w ciągu al. Powstańców Wielkopolskich, niedaleko ul. Mieszka I (kiedyś był już w tym miejscu). Budowa drugiego, przy pętli tramwajowej, związana jest z koncepcją modernizacji linii kolejowej w kierunku granicy.

Po obu stronach wiaduktu zaplanowano schody i windy

Przystanek w pobliżu ul. Budziszyńskiej otrzyma nazwę Pomorzany Południowe. Znane są już główne założenia projektowe planowanej budowy.

– Dla pasażerów przewidziano wyspowy, dwukrawędziowy peron o odpowiedniej wysokości, aby wsiadanie i wysiadanie z pociągów było łatwe. Będzie wiata i ławki oraz oświetlenie. Orientację ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Przystanek zostanie dostosowany do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Z dwóch stron wiaduktu planowana jest budowa schodów oraz wind na peron. Dla osób niewidomych i niedowidzących będą ścieżki naprowadzające i wypukła faktura na antypoślizgowej nawierzchni peronu – informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Najwygodniejsza dla mieszkańców byłaby budowa przystanku połączona z modernizacją wiaduktu

Pod wiaduktem musi się zmieścić nie tylko nowy peron, ale też drugi tor prowadzący w kierunku granicy (obecnie jest jeden w stronę Niemiec i dwa w kierunku Dziewoklicza). Trzeba poszerzyć przestrzeń pod obiektem, dlatego rozważane jest odsuniecie przyczółka wiaduktu od strony szpitala. Trwają rozmowy między PKP PLK, Urzędem Miasta Szczecin, spółką Tramwaje Szczecińskie oraz Zarządem Dróg i Transportu Miejskiego, by takie roboty mogły się odbyć podczas już rozpoczętej przebudowy torowisk w stronę Pomorzan (po ul. Kolumba przyjdzie czas na al. Powstańców Wielkopolskich).

– Celem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest wypracowanie optymalnego rozwiązania, które wykluczy konieczność dwukrotnego wyłączenia w krótkich odstępach czasu ruchu na obiekcie, z powodu konieczności przeprowadzenia na nim prac – podkreśla Bartosz Pietrzykowski.

Ta konstrukcja ma już prawie 50 lat

Wiadukt od dawna czeka na remont. Już w 2019 roku przeprowadzano analizy, które miały określić jego stan i zakres niezbędnych prac do wykonania. To trzyprzęsłowa konstrukcja z 1974 r., oparta na dwóch rzędach słupów. Po obu stronach wygrodzono część chodników, w miejscach, pod którymi przebiegają kanały instalacyjne.