PKP Polskie Linie Kolejowe domykają umowy na modernizację trasy do Poznania i szykują się do przebudowy odcinka do Świnoujścia. Kilka dni temu spółka podpisała umowę na przebudowę odcinka Choszczno – Stargard. Jednocześnie trwa przetarg na przygotowanie studium wykonalności remontu trasy Świnoujście – Szczecin Dąbie – Szczecin Podjuchy.

Umowę na modernizację trasy między Choszcznem a Stargardem PKP PLK podpisały przed tygodniem. Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm Trakcja PRKiI S.A. (Lider) i SCHWEERBAU GmbH & Co. KG Bauunternehmen, „SBM” Sp. z o.o. sp.k. Za blisko 400 ml zł zmodernizowane zostaną stacje i przystanki w miejscowościach: Ziemomyśl, Dolice, Morzyca, Kolin, Strzebielewo, Witkowo, wymienionych będzie 62 km torów i sieci trakcyjnej, przebudowanych 9 przejazdów kolejowych, wyremontowanych 19 mostów i wiaduktów.

2-miliardowa inwestycja podzielona na kilka części

To kolejna umowa na realizację prac na odcinku Słonice – Szczecin. Wcześniej podpisano z tym samym wykonawcą kontrakt na fragment Stargard – Szczecin Dąbie oraz z firmą Colas Rail na odcinek Słonice – Choszczno. Od pewnego czasu trwają prace na trasie Poznań –Wronki. Kończą się procedury przetargowe na trzy odcinki między Wronkami a Słonicami.

Gdy zmodernizowane zostaną wszystkie te fragmenty, gotowa będzie cała trasa Szczecin – Poznań. Pociągi będą mogły rozwijać na niej prędkość 160 km/h. Czas przejazdu zostanie skrócony do 1h50 min.

Całkowita wartość projektu „Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” wynosi około 2,1 mld PLN. Kwota dofinansowania przez Unię Europejską z instrumentu finansowego „Łącząc Europę” to około 1,8 mld PLN.

W dalszej przyszłości szybciej też do Świnoujścia

Modernizacja planowana jest również na odcinku Szczecin – Świnoujście. Tutaj jednak PKP PLK jest dopiero na początku drogi. Szuka wykonawcy studium wykonalności, które będzie podstawą do prac projektowych w nowej perspektywie unijnej.

W ramach inwestycji planowana jest m.in. przebudowa stacji i przystanków: Szczecin Podjuchy, Kliniska, Białuń, Rokita, Wysoka Kamieńska, Recław, Warnowo, Szczecin Dąbie Osiedle, Szczecin Załom czy też Łoźnica i Ładzin. Wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania, zamontowany będzie nowoczesny system ERTMS/ETCS. Efektem ma być skrócenie czasu przejazdu, a także zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości linii.