Libretto stworzone przez zdobywcę Oscara, kompozytor z nominacją do Oscara, który mówi: „Myślę o swoich kameralnych operach jak o bombach neutronowych – małe, ale z potężną siła rażenia”. Już w najbliższą niedzielę, 13 grudnia, na stronie www.opera.szczecin.pl oraz kanale Opery na Zamku w serwisie YouTube będzie można obejrzeć polską prapremierę „Procesu” Opery na Zamku w Szczecinie.

Muzykę w „Procesie” P. Glassa charakteryzuje ogromne napięcie, uzyskane powtórzeniami, rytmami wzbudzającymi poczucie strachu i absurdu. Polska prapremiera odbyła się w styczniu 2019 w Operze na Zamku w Szczecinie. „Proces” otrzymał nominację w XIV Teatralnych Nagrodach Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii „najlepszy spektakl”, a reżyserka – Pia Partum – nominację dla „najlepszego reżysera”.

To opera kameralna do libretta Christophera Hamptona świetnie wykorzystująca metaforę samotności i słabości człowieka, które na kartkach powieści Franza Kafki są bardzo uwidocznione. Co jeszcze stanowi o trudności w kreowaniu roli Józefa K.?

– Przede wszystkim jest to bardzo duża partia do zaśpiewania, śpiewak opuszcza scenę na krótko. Do tego potrzebuję wytrzymałości i dobrej techniki śpiewania. Emocjonalnie odtwórcy głównej roli potrzeba wiele siły, aby opanować ten wieczór. Moja strategia polega na tym, aby pozwolić sobie całkowicie się w to zanurzyć, poddać się muzyce i odpowiednim sytuacjom. Na przykład staram się uważnie słuchać moich kolegów na scenie, aby później we właściwy sposób się zachować – mówi Christan Oldenburg, odtwórca roli.

Premierowa prezentacja online opery „Proces” Philipa Glassa już w najbliższą niedzielę, 13 grudnia, o godzinie 20:00 na stronie www.opera.szczecin.pl oraz na kanale Opery na Zamku na YouTube.

A już 19 i 20 grudnia Opera na Zamku zaprasza na transmisję „Traviaty” Giuseppe Verdiego (bilety w cenie 10 zł). Od 24 grudnia do 6 stycznia dostępny będzie koncert kolęd „Cicha noc” Macieja Małeckiego na chór i kameralną orkiestrę smyczkową. Już teraz na operowym kanele na YouTube dostępne są nagrania opery „Guru” Laurenta Petitgirarda oraz baletów „Pieśń o ziemi” Romana Palestra i „Na kwaterunku” Stanisława Moniuszki.