Od 1 marca na ulicach Szczecina znów będzie można wypożyczać rowery miejskie. Będą to zupełnie nowe jednoślady IV generacji, które nie potrzebują specjalnych stacji dokujących. Przygotowano nowy cennik korzystania z usług (m.in. 6 groszy za minutę jazdy, bez istniejących wcześniej darmowych 20 minut). Każdy użytkownik musi zarejestrować się w aplikacji Roovee.

Rowery miejskie wrócą na ulice Szczecina po ponad rocznej przerwie (stare jednoślady wycofano pod koniec listopada 2020 r.). Operator BikeS, miejska spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne, wybrała w 2021 r. wykonawcę, który odpowiadał za budowę nowego systemu. Tego zadania, o wartości 5,4 mln zł, podjęło się Konsorcjum Orange Polska S.A i Roovee S.A.

Nowe rowery i nowe strefy postoju

Jego zadaniem było m.in. dostarczenie 800 nowych rowerów (600 jest już w Szczecinie, kolejny 200 ma dotrzeć w pierwszej połowie lutego). Czym różnią się od starych jednośladów? Nowy BikeS waży 18,9 kg, ma siedem biegów (wcześniej były trzy) i 26-calowe koła na piastach Shimano. Charakterystyczna jest aluminiowa rama o prostokątnym kształcie. Rower wyposażono w kosz przedni o nośności 5 kg.

Każdy rower posiada autonomiczne locki i GPS. To sprawia, że nie potrzebne są już stacje dokujące. Można więc zostawić go w dowolnym miejscu. Aczkolwiek warto będzie zrobić to w jednej z 99 stref postoju, gdyż wówczas nie będzie się to wiązać z dodatkowymi opłatami. Pozostawienie roweru poza strefą postoju, ale w obszarze funkcjonowania systemu, kosztuje 10 zł. Zwrot jednośladu poza obszarem funkcjonowania (czyli poza obszarem wyznaczonym po obrysie najbardziej wysuniętych stref postoju) będzie wiązał się z dodatkową opłatą w wysokości aż 200 zł.

Bonus dla osób wprowadzających „porządek” w systemie

– Jest również bonus dla użytkowników. Jeżeli ktoś przyprowadzi rower do strefy postoju z miejsca poza nią, otrzyma bonus w wysokości 5 zł – tłumaczy Wojciech Jachim, rzecznik prasowy NiOL. – Idea tych zaporowych 10 zł za zwrot poza strefami i możliwość wzmocnienia konta o 5 zł, służy temu, żeby rowery nie zalegały w różnych dziwnych miejscach, tylko znajdowały się w strefach postoju.

Takich stref będzie docelowo 99, czyli więcej niż wcześniej stacji dokujących. Tworzyć będą je po prostu stojaki, przy których będzie można zostawić rower. W większości staną one w tych samych miejscach, w których kiedyś były stacje dokujące. Są dwa wyjątki. Nie będzie strefy w miejscu stacji przy ul. Duńskiej (było niewielu chętnych, by wjechać tam pod stromą górkę) i przy Wrzesińskiej-Goleniowskiej w Dąbiu (mała frekwencja). A jakie będą nowe lokalizacje?

Nowe strefy postoju dostępne od 1 marca:

1. Chobolańska – SP 16

2. Mieszka I – Ornament

3. Sowińskiego – Kusocińskiego

4. Nabrzeże Celne

5. Trasa Zamkowa

6. Dubois – Parkowa

7. Jarogniewa

8. Łękno

9. Traugutta - Mickiewicza

10. Netto Arena

 

Nowe strefy postoju, które zostaną udostępnione po zakończeniu prac budowlano-drogowych:

1. Rondo Sibiraków

2. Majdańskiego – Arkońska

3. Dworzec Niebuszewo

4. Fabryka Wody

 

– Nowe strefy postoju to wynik konsultacji, które odbyły się wiosną 2021 roku z udziałem radnych, dziennikarzy i ekspertów komunikacji rowerowej. Operator BikeS, spółka NiOL, po przeanalizowaniu kilkudziesięciu propozycji zdecydował się na stworzenie dodatkowych czternastu stref postoju – informuje Wojciech Jachim.

Rowery tylko dla użytkowników aplikacji

Korzystać z nowego BikeS będą mogły tylko osoby zarejestrowane w aplikacji Roovee. Dotyczy to również użytkowników zarejestrowanych wcześniej w systemie Nextbike, teraz muszą zrobić to ponownie w nowej aplikacji. Można ją już bezpłatnie pobrać z Google Play, App Store i App Gallery.

Aplikacja umożliwia m.in.: rejestrację, wniesienie opłaty startowej (20 zł), doładowanie konta (przed każdym wypożyczeniem musi być na koncie minimum 10 zł), zakup abonamentu, lokalizację stref postoju i dostępnych rowerów, rezerwację roweru, a przede wszystkim wypożyczenie roweru poprzez zeskanowanie kodu QR z elektronicznej blokady.

Koniec z darmową jazdą na krótkich odcinkach

Wcześniej 20-minutowa przejażdżka szczecińskim rowerem miejskim była bezpłatna. Teraz zrezygnowano z tego rozwiązania. Minuta jazdy kosztować będzie 6 groszy. Osoby często korzystające z miejskich jednośladów będą mogły wykupić abonament: miesięczny (18 zł) lub kwartalny (45 zł). Każdego dnia przysługiwać im będzie w jego ramach godzina jazdy. Jeśli przekroczą ten czas, też zapłacą 6 groszy za każdą kolejną minutę.

– Nową opcję będzie możliwość zarezerwowania roweru. Wystarczy znaleźć go na mapce w aplikacji, kliknąć i mamy 10 minut, żeby do niego dojść. Będzie też możliwość przerwania podróży, aby np. wejść na chwilę do sklepu, a później kontynuować jazdę – mówi Wojciech Jachim.