W Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie trwa dwudniowy 8. Międzynarodowy Kongres Morski. To największe i najważniejsze wydarzenie gospodarki morskiej w Polsce, które gromadzi kilkuset uczestników z kraju i zagranicy. – Porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu to okna na świat, które w dobie covidu i spadku gospodarczego, naprawdę doskonale sobie poradziły – podkreślił w trakcie ceremonii otwarcia Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Spotkanie ekspertów z branży morskiej potrwa dwa dni. W trakcie wydarzenia przeprowadzone zostaną debaty plenarne w blokach tematycznych: porty i żegluga; edukacja, rozwój i innowacje; ekologia; bezpieczeństwo; prawo i finanse. Łącznie wystąpi 90 prelegentów, których wysłucha kilkuset uczestników.

„Dziedzina istotna dla kraju”

Marszałek Sejmu Elżbieta Witek w liście do uczestników 8. Międzynarodowego Kongresu Morskiego podkreśliła, że „obecność Polski na morzu miała i wciąż ma znaczenie prestiżowe i strategiczne”. „Międzynarodowy Kongres Morski to bardzo ważna i potrzebna inicjatywa dotycząca dziedziny, która od zawsze była dla naszego kraju istotna. Może nawet bardziej niż wynikałoby to z czystego rachunki gospodarczego”, usłyszeli zebrani w złotej sali szczecińskiej filharmonii.

List do uczestników wydarzenia napisał również premier Mateusz Morawiecki. „Wierzę, że dzisiejsze debaty i rozmowy istotnie przyczynią się do poszerzenia horyzontów rozwoju agendy morskiej i śródlądowej. Pewne jest, że wkraczamy w dobę wielkich wyzwań, zarówno cywilizacyjnych, jak i technologicznych. W takich momentach, doniosłych i przełomowych, warto sobie przypomnieć dorobek tych, którzy o los polskiego wybrzeża troszczyli się wiele lat przed nami”, przeczytał, w imieniu premiera Morawieckiego, wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.

Rozwój polskich portów i rekord przeładowanych towarów

Pierwszego dnia zaproszeni eksperci, przedsiębiorcy oraz menedżerowie dyskutowali m.in. o rozwoju portów jako wyzwaniu transportowej przyszłości oraz o transporcie intermodalnym jako kluczu gospodarczej integracji międzynarodowej i instrumencie TEN-T w obszarze krajów Trójmorza.

– Mieliśmy ogromne obawy, jednak zeszły rok pokazał, że magiczna liczba 100 milionów ton przeładowanych towarów została pokonana. Chociaż ten covidowy czas był trudny, to porty polskie w ramach ceł i danin przyniosły ponad 30 miliardów do budżetu państwa. Te liczby wskazują, jaką drogą powinniśmy podążać – podkreślił Marek Gróbarczyk.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury dodał, że przygotowywane są rozwiązania prawne, które „umożliwią portom inwestowanie poza granicami kraju”.

– Myślę, że te akty prawne zachęcą zarządy (portów - red.) do podejmowania bardzo ambitnych wyzwań, ale i bezwzględnie koniecznych do tego, aby pokonać kolejną barierę i wejść na kolejny poziom – dodał.

Promy 3+1

W kuluarach 8. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, Marek Gróbarczyk poinformował, że miliard złotych zostanie przeznaczonych na budowę promów pasażerskich dla polskich armatorów.