Nowa pętla autobusowa przy stacji Szczecin Niebuszewo, wygodny dojazd do dworca Szczecin Dąbie od strony osiedla Słoneczne. Projektowaniem m.in. takich rozwiązań będzie się zajmować przez najbliższe 13 miesięcy Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A z Gdańska.

Miasto podpisało umowę z BPBK na zaprojektowanie 24 węzłów przesiadkowych w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestorem zastępczym jest Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które od 2011 r. koordynuje projekt SKM. Wartość kontraktu to 2,6 mln zł. Podpisy pod nim złożyli w czwartek: Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina i Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

- To projekt bardzo ciekawy i chętnie podejmujemy się jego realizacji. Jednocześnie trudny ze względu na to, że obejmuje ponad 20 stacji rozsianych po całym mieście. Każda jest inna i wymaga odmiennego podejścia, a czasu nie jest dużo – mówi prezes Jan Kosiedowski.

Wygodna przesiadka

Węzły przesiadkowe powstaną zarówno przy zmodernizowanej linii w kierunku Polic (m.in. przy przystankach kolejowych Pomorzany, Niebuszewo, Drzetowo czy Gocław), jak i na prawobrzeżu Szczecina (m.in. Dąbie, Trzebusz, Dunikowo, Załom).

- Naszą rolę, jako miasta, jest przygotowanie infrastruktury pozwalającej pasażerom wygodnie korzystać z pociągów SKM. Wokół przystanków zbudowanych przez PKP PLK przygotujemy parkingi, parkingi rowerowe, przystanki komunikacji miejskiej. W wielu miejscach zmieni się również układ drogowy – tłumaczy Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

Duże zmiany

Przykładem miejsca, które mocno się zmieni jest otoczenie stacji Szczecin Dąbie. Dziś dostęp do niej jest tylko od strony osiedla Dąbie. Osoby jadące ze Słonecznego muszą nadkładać drogi, pokonując przejazd kolejowy na Pomorskiej lub Wiosennej. To zmieni się, gdy w ramach projektowanych prac przebudowana zostanie ulica Jesienna, po drugiej stronie torów. Powstaną tam przystanki komunikacji miejskiej, duży parking i przejście podziemne prowadzące wprost na perony.

- Jest to jedyny projekt w Polsce tak kompleksowo podchodzący do transportu miejskiego w aglomeracji. Wszystko robimy za jednym zamachem i w 2022 r. będziemy mieli najnowocześniejszą komunikację miejską w kraju – podkreśla Roman Walaszkowski, dyrektor SSOM.

Poczekamy jeszcze ponad 3 lata

Pociągi SKM będą jeździć w kierunku Polic, Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Modernizacją linii kolejowych i samych przystanków kolejowych zajmie się PKP PLK. Przetarg na wykonanie tych prac wygrała spółka Trakcja PRKil SA.

Szczecińska Kolej Metropolitalna ma być gotowa w 2022 r. Łączna wartość całego przedsięwzięcia to 740 mln zł, z czego 512 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.