Tramwaje Szczecińskie skorzystają z opcji zamówienia dodatkowych zestawów elementów do montażu dwóch tramwajów dwukierunkowych we własnych warsztatach. W przyszłym roku do dyspozycji pasażerów będą więc łącznie cztery takie składy.

Dostawcą nowych nadwozi, elementów, podzespołów, wyposażenia, części mechanicznych i elektrycznych niezbędnych do montażu dwóch tramwajów będzie firma Modertrans Poznań. W ubiegłym roku miasto zamówiło u tego wykonawcy dwa takie zestawy z możliwością rozszerzenia dostawy o dwa kolejne.

Dostawa części: 4-6 miesięcy, montaż: 2 miesiące

Przedstawiciele miasta od początku deklarowali, że zamierzają z niej skorzystać. Teraz spółka Tramwaje Szczecińskie oficjalnie poinformowała o tym dostawcę. Firma Modertrans Poznań będzie miała teraz 120 dni na dostarczenie kompletu do montażu pierwszej sztuki tramwaju dwukierunkowego oraz do 180 dni na dostarczenie kompletu do montażu drugiej sztuki tramwaju dwukierunkowego. Będzie to kosztować dodatkowe 11,7 mln zł (za dwa pierwsze składy miasto zapłaciło 12,5 mln zł).

– Tak jak w przypadku poprzednich tramwajów dwukierunkowych, dwa nowe, będą złożone przez pracowników Spółki Tramwaje Szczecińskie pod nadzorem Wykonawcy. Będzie to trwało około dwóch miesięcy dla każdego z nich – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.

Nie potrzebują pętli

Składane w Szczecinie tramwaje dwukierunkowe są przegubowe, wieloczłonowe i częściowo niskopodłogowe. Posiadają system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego oraz kabiny motorniczego, dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego w części niskopodłogowej, dwie platformy ułatwiające wjazd na wózkach inwalidzki (po jednej dla każdego kierunku jazdy), system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy), monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, a także gniazda USB do ładowania telefonu komórkowego.

Kabiny motorniczego znajdują na obu końcach składu, a drzwi zarówno z lewej, jak i prawej strony. Tramwaj dwukierunkowy jest cięższy i zapewnia mniej miejsc (196, w tym 46 siedzących) niż podobnej długości klasyczne tramwaje. Ale wady te rekompensuje jego największa zaleta. Nie potrzebuje pętli na końcu swojej trasy, wystarczy tzw. krańcówka (układ torów z rozjazdem). Zawracanie umożliwiają również specjalne nakładki, które można tymczasowo umieścić w niemal dowolnym miejscu na torowisku. To pozwoli na większą elastyczność w przypadku remontów czy awarii, gdy trasa ulega skróceniu.