Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to bezpłatna aplikacja ułatwiająca umówienie teleporady z lekarzem czy zapisanie się do nowej placówki, zapewniająca dostęp do wszystkich elementów projektu E-Zdrowie wdrażanego przez Ministerstwo Zdrowia. To rozwiązania eliminujące konieczność osobistych wizyt w przychodniach, co jest szczególnie ważne w czasie pandemii koronawirusa. Wdrażane są one przez najnowocześniejsze przychodnie, takie jak działająca w Zachodniopomorskiem sieć przychodni podstawowej opieki zdrowotnej Balticmed.

Pandemia COVID-19 na naszych oczach zmienia świat. Rzeczywistość, którą znaliśmy i była nam bliska, staje się powoli tylko wspomnieniem. Izolacja i wszechobecne ograniczenia związane z minimalizowaniem transmisji wirusa SARS-Cov-2 uwypukliły znaczenie rozwiązań umożliwiających kontakt pośredni. Już od dawna mieliśmy możliwość dokonywania opłat za rachunki, uczestnictwa w kursach czy realizacji zakupów bez opuszczania miejsca zamieszkania. Jednak obecnie na pierwszy plan wysuwają się kwestia zdrowia naszego i naszych bliskich. Coraz istotniejsze stają się dostępne rozwiązania, które mogą ułatwić kontakt ze służbą zdrowia bez konieczności wizyt w placówkach medycznych.

Co zrobić, żeby zostać e-pacjentem?

Wystarczy założyć Internetowe Konto Pacjent (IKP), żeby uzyskać pełny dostęp wszystkich elementów projektu E-Zdrowie wdrażanego przez Ministerstwo Zdrowia. W chwili obecnej już blisko 2 miliony osób zdecydowało się skorzystać z tego rozwiązania

IKP to bezpłatna aplikacja stworzona dla pacjentów znajdująca się na stronie pacjent.gov.pl Posiadanie aktywnego IKP umożliwia nam w łatwy sposób zorganizowanie wielu spraw związanych z kwestiami zdrowotnymi bez konieczności wychodzenia z domu. Jest to szczególnie istotne w okresie pandemii, ale również przydatne w życiu codziennym. Wdrożone rozwiązania skutecznie eliminują konieczność osobistych wizyty w przychodniach.

Niekiedy wystarczy odbyć rozmowę telefoniczną - tzw. teleporadę - z lekarzem w swojej przychodni medycyny rodzinnej i w rezultacie otrzymać zalecenia oraz receptę poprzez SMS lub e-mail. W tak prosty sposób każdy z nas może się przyczynić do akcji #zostanwdomu, a dzięki temu zminimalizowania transmisji koronawirusa.

Oczywiście e-wizyta nie jest w stanie zastąpić całkowicie badanie lekarskiego i lekarz po zebraniu wywiadu może nie otrzymać wystarczającej ilości informacji do postawienia diagnozy, w takiej sytuacji zaprosi nas na osobistą wizytę w celu dokładnego ustalenia przyczyny zgłaszanych dolegliwości.

Założenie Internetowego Konta Pacjenta zajmuje tylko chwilę. Trzeba mieć aktywny Profil Zaufany, który można założyć w Internecie (np. wykorzystując bankowość internetową) lub w urzędzie.

Co zyskamy dzięki IKP?

1. Możliwość skorzystania z e-recepty, e-skierowania

2. Informację o zaleconym leczeniu i dawkowaniu leków;

3. Informację o wysokości refundacji kupionych lekarstw i innych produktów medycznych oraz o świadczeniach wykorzystanych w ramach finansowania z Narodowego Funduszu Zdrowia;

4. Możliwość składania oświadczeń – np. upoważniającego osobę do odbioru dokumentacji medycznej;

5. Informację o miejscach, w których możesz się leczyć – szpitalach, poradniach specjalistycznych, przychodniach POZ

6. Możliwość złożenia przez internet deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej

Czym jest profil zaufany?

Jest to inaczej podpis elektroniczny. Dzięki niemu możesz potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Może przydać się w różnych sytuacjach. Na przykład przy zakładaniu działalności gospodarczej, weryfikacji ilości punktów karnych, czy składaniu deklaracji PIT, a nawet składania wniosku o 500+.

W jaki sposób go założyć?

1.Przez internet – wystarczy odwiedzić stronę https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage, gdzie dostaniemy kilka możliwości na stworzenie swojego profile.

Jedną z nich jest zalogowanie się przez bankowość interntową. Wystarczy, że posiadamy konto w jednym z 10 dostepnych do wyboru banków. Po zalogowaniu I stworzeniu profilu, bank potwierdzi Twoją tożsamość, a profil zaufany stanie się aktywny.



2. W urzędzie - najpierw musimy zarejestrować się na stronie pz.gov.pl. Później wybierz się do punktu potwierdzającego. Może nim być Urząd Gminy, Urząd Skarbowy lub Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia. Konieczne jest zweryfikowanie swojego profilu w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. W przeciwnym przypadku musimy potwierdzić procedurę – z tej opcji jednak powinniśmy na czas pandemii zrezygnować ze względu na ryzyko zakażenia SARS-Cov-2 przy każdym nieuzasadnionym kontakcie osobistym.

Mając już aktywny Profil Zaufany będziemy mogli korzystać ze wszystkich serwisów administracji publicznej, między innymi z Internetowego Konta Pacjenta.

Co dalej?

Jako kolejny element cyfryzacji ochrona zdrowia Ministerstwo wdrożyło e-wizytę, czyli inaczej teleporadę. Polega ona na telefonicznej lub videokonsultacji ze specjalistą, w trakcie której pacjent nakreśla objawy. W przypadku kiedy jest to możliwe lekarz udziela zaleceń dotyczących dalszego postepowania, a jeżeli jest do tego wskazanie wystawia e-receptę oraz e-zwolnienie.

W otaczającej nas sytuacji epidemiologicznej wydaje się być rozwiązaniem niezmiernie trafionym. Dzięki niej możemy ograniczyć osobiste kontakty z placówkami medycznymi, a co za tym idzie uchronić siebie oraz innych przed infekcją COVID-19.

Taka wizyta charakteryzuje się poza tym wygodą oraz oszczędnością czasu. Zwłaszcza dla osób mieszkających na terenie, który dzieli od najbliższego punktu medycznego duża odległość.

Oczywiście e-wizyta nie jest w stanie zastąpić całkowicie badanie lekarskiego i lekarz po zebraniu wywiadu może nie otrzymać wystarczającej ilości informacji do postawienia diagnozy, w takiej sytuacji zaprosi nas na osobistą wizytę w celu dokładnego ustalenia przyczyny zgłaszanych dolegliwości.

Czy wszystkie te rozwiązania faktycznie działają?

Najnowocześniejsze placówki medyczne w całej Polsce są już w pełni przygotowane do realizowania założeń Ministerstwa Zdrowia. W województwie zachodniopomorskim jedną z wyróżniających się po tym względem placówek medycznych jest sieć przychodni podstawowej opieki zdrowotnej o nazwie Balticmed.

Jest to zespól niewielkich przychodni medycznych o wysokim standardzie, oferujących nie tylko nowoczesne rozwiązania, ale i zwiększony dostęp do opieki medycznej na najwyższym poziomie.

Poza konsultacjami telefonicznymi z wykwalifikowanym zespołem lekarsko-pielęgniarskim w poszczególnych przychodniach należących do sieci, Balticmed zaproponował swoim pacjentom dodatkową infolinię medyczną, a także możliwość konsultacji poprzez komunikator Facebook – Messenger oraz drogą mailową.

Jak za pomocą IKP można zmienić przychodnię?

Istotnym ułatwieniem wynikającym z posiadania IKP jest możliwość złożenia deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej POZ drogą elektroniczną bez konieczności ruszania się sprzed monitora. To szczególnie istotne w okresie pandemii COVID-19.

Każdy pacjent, który chciałby zmienić przychodnię i np. skorzystać z usług medycznych jednej z placówek sieci Balticmed może w kilka minut to osiągnąć. Szczegółową instrukcję, jak złożyć e-deklarację możemy znaleźć klikając w poniższy link:https://balticmed.pl/wp-content/uploads/2020/03/IKP-INSTRUKCJA-BALTICMED-ZŁOŻENIE-DEKLARACJI-ONLINE.pdf.

Złożenie deklaracji jest bezpłatne dwa razy w roku i nie wymaga osobistego wypisania się z poprzedniej placówki medycznej, ponieważ ta procedura następuje automatycznie.

Starajmy się w swoim codziennym życiu korzystać z rozwiązań techniki, które przy obecnych zagrożeniach epidemicznych uchronią nas przed ryzykiem utraty zdrowia i oszczędzą niepotrzebnego stresu.

 

Sieć Przychodni Balticmed powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na wysokiej jakości usługi medyczne oraz dbałość zarówno o komfort pracy lekarzy jak i wygodę pacjentów. Ulokowane w Szczecinie i okolicznych miejscowościach placówki świadczą usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Kadrę Balticmed tworzą interniści, pediatrzy i lekarze rodzinni posiadający bogate doświadczenie zawodowe oraz nieustannie podnoszący swoje kwalifikacje. Przy każdej z przychodni znajduje się laboratorium, a część placówek dysponuje również diagnostyką USG. Otwiera to dodatkowe możliwości diagnostyczne oraz ułatwia i przyspiesza proces prowadzący do rozpoznania jednostki chorobowej oraz wdrożenia odpowiedniego leczenia. Więcej szczegółów na www.balticmed.pl.