Mowa o autobusach elektrycznych. Pierwsze takie pojazdy mają pojawić się na ulicach miasta na początku 2020 roku. O tym na jakie trasy zostaną skierowane zadecyduje analiza, która będzie przeprowadzona w najbliższych miesiącach.

Autobusy elektryczne zostaną zakupione w ramach dwóch programów. W obu przypadkach część potrzebnych środków będzie pochodzić z dofinansowania zewnętrznego.

Jeden autobus za 3 mln zł

W poniedziałek, prezydent Piotr Krzystek i marszałek Olgierd Geblewicz podpisali umowę na dofinansowanie zakupu 5 autobusów elektrycznych z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. To projekt pn. „Zakup taboru autobusowego elektrycznego - w ilości sztuk 5”. Jego wartość wynosi 15 mln zł, a wysokość dofinansowania to 4,7 mln zł.

Kolejnych 6 pojazdów elektrycznych ma zostać zakupionych w ramach programu GEPARD realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Miasto pozyska w jego ramach dofinansowanie w wysokości 6 mln zł. Za 6 autobusów elektrycznych Szczecin ma zapłacić 18,45 mln zł.

Jakie trasy będą obsługiwać?

- Szczecin konsekwentnie realizuje działania w zakresie rozwoju i promocji elektromobilności, wpisujące się w założenia dot. dbania o środowisko naturalne i zgodne ze strategią miasta Floating Garden 2050 – informuje Piotr Zieliński z Urzędu Miasta. - Dzięki wdrożeniu pojazdów elektrycznych uda się ograniczyć koszty eksploatacyjne (mniejsza liczba elementów w konstrukcji autobusu wrażliwych na uszkodzenia), zwłaszcza te w zakresie zaopatrzenia w paliwo. Cenny będzie również aspekt dotyczący podniesienia komfortu podróży, będzie zdecydowanie ciszej.

Autobusy elektryczne mają wyjechać na trasy, gdzie uciążliwość tradycyjnego napędu spalinowego jest najbardziej odczuwalna dla otoczenia. Jak czytamy w komunikacie urzędu marszałkowskiego, mają to być trasy na obrzeżach Szczecina oraz Gminy Dobra Szczecińska. Do końca tego roku zostanie opracowana zewnętrzna analiza ekspercka, na podstawie której będą wybrane konkretne linie.

Inwestycje w infrastrukturę

Autobusy elektryczne mają zostać włączone do eksploatacji w 2020 r. Wcześniej jednak trzeba przygotować niezbędną infrastrukturę. Planowane są dwie inwestycje. Tutaj też miasto będzie się starało uzyskać dofinansowanie zewnętrzne.

Przebudowana zostanie zajezdnia przy ul. Klonowica. Po modernizacji będzie ona dostosowana do obsługi nowych pojazdów. Przede wszystkim przygotowane zostaną stanowiska zasilające autobusy w energię elektryczną.

Dodatkowo, w 2019 r. na terenie Szczecina ma zostać zamontowana stacja szybkiego ładowania autobusów. Jej lokalizacja będzie wybrana po analizie przeprowadzanej przez zewnętrzną firmę.

Kiedy następne autobusy?

W przyszłości planowane są kolejne miejskie inwestycje w tabor bezemisyjny.

- Szczecin, jako jeden z 27 polskich samorządów bierze udział w programie badawczo-rozwojowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pn. „Bezemisyjny transport publiczny”, w ramach którego w partnerstwie innowacyjnym ma powstać tani polski autobus elektryczny. Szczecin w latach 2021-2023 będzie mógł go zakupić jako jedno z pierwszych miast w Polsce. Zgłosiliśmy wstępną gotowość zakupu 10 sztuk pojazdów o długości 12m, z opcją rozszerzenia o kolejnych 10 pojazdów – mówi Piotr Zieliński.

W tym roku miasto kupiło 16 autobusów hybrydowych (z silnikiem spalinowym i elektrycznym) marki Solaris. Zapłaciło za nie 42 mln zł, z czego 15 mln zł pochodziło z dofinansowania unijnego.