Klaster IT, stowarzyszenie prawie 90 firm IT z regionu Pomorza Zachodniego, uruchomił projekt „Zapytaj Eksperta – usługi doradcze Klastra IT”. Przedsiębiorcy ze Szczecina mogą teraz bezpłatnie skonsultować rozwój swojego biznesu i korzystając z wiedzy wielu ekspertów omówić m.in. kwestie dotyczące marketingu i PR, narzędzi do pracy zdalnej czy szeroko pojętą cyfryzację swoich organizacji.

Jak wypromować swoją markę i czemu film video to właściwa forma? Z jakich narzędzi warto skorzystać, aby pozyskiwać klientów w świecie online? Na czym tak naprawdę polega praca zdalna? To pytania, które musi sobie dziś stawiać praktycznie każdy przedsiębiorca.

Klaster IT powstał po to, aby wspierać firmy i zwiększać potencjał technologiczny regionu Pomorza Zachodniego. Warto korzystać z wiedzy ekspertów, zwłaszcza, gdy jest ona na wyciągnięcie ręki. Wystarczy do dnia 20 lipca wypełnić formularz na stronie - http://www.klaster.it/zapytajeksperta - by uzyskać odpowiedzi specjalistów z firm klastrowych.

Z kim można się skontaktować? Jakiego rodzaju porady uzyskać? Poprosiliśmy kilkoro ekspertów z Klastra IT o parę słów wprowadzenia.

24fps Piotr Krężel (ekspert w projekcie w obszarze: Marketing i PR)

Koronawirusowe upowszechnienie video konferencji pociąga za sobą próbę profesjonalizacji jej jakości. Rozmowy online poprzez telefony i kamery internetowe, które jeszcze na początku 2020 roku były stosowane jako alternatywa spotkania w cztery oczy, nagle stały się głównym narzędziem naszej komunikacji. Skoro możliwości spotkań "na żywo" zostało ograniczone, dążymy do tego żeby rozmawiać bez ograniczeń online. Bez ograniczeń nie tylko w rozumieniu np. czasowym czy przestrzennym, ale także w rozumieniu estetycznym: jeśli obecna technologia pozwala nam na komunikację w jakości HD oraz know how branży filmowej na temat konfiguracji oświetlenia, dykcji i dźwięku, to dlaczego mielibyśmy pozostać w epoce jakości kamer internetowych z lat 90.?

Profesjonalizacja tej wiedzy u osób, które wcześniej nie miały styczności z branżą filmową doprowadzi do, moim zdaniem, dwóch ciekawych zmian:

1. Potraktujmy siebie jako markę.

Do podstawowego wyposażenia każdego pracownika biurowego, oprócz schludnego ubioru i miejsca na notatki, musimy dzisiaj dołączyć dobrej jakości kamerę internetową, dbałość o tło, dźwięk i światło. Wysprzątane biuro, które na co dzień zapewniał nam pracodawca zastąpiły kąty naszego mieszkania. Oprócz tego że my wyglądamy jak dawniej - w koszuli lub t-shircie, spodniach lub bez, ważne stało się też co dzieję się i co słychać wokoło nas. Jeśli zadbamy o odpowiedni mikrofon, kilka źródeł świateł i popracujemy nad tym co widać za nami, to na spotkaniach online możemy wyglądać lepiej niż na żywo - naszą przewagą będzie kontrola i wiedza nad tym jak zapanować nad obrazem, który widzi nasza kamera. Z niedrogim, podstawowym zestawem świateł i mikrofonów możemy dostosować nasze środowisko pracy do jakości filmowej. Jeśli na spotkaniach firmowych możemy wyglądać i brzmieć bardziej profesjonalnie, to dlaczego z tego nie skorzystać? Potraktujmy siebie i nasze otoczenie jak markę nad którą chcemy popracować - oprócz fryzury i ubioru, zadbajmy także o całą resztę, którą widać i słychać w kamerze internetowej.

2. Ludzie kręcą filmy

Profesjonalizacja spotkań online pociągnie za sobą jeszcze większe upowszechnienie wiedzy dot. filmowania: kontrola nad światłem i dźwiękiem zmieni oczekiwania marketingowców co do zamawianych filmów i podniesie ich wiedzę o procesie powstawania filmu. Jeśli zaopatrzymy cały dział marketingu w podstawowy sprzęt: prostą kamerę (albo aparat DSLR), zestaw 4 lamp oraz szkolenie z podstaw używania tych narzędzi, to dlaczego nie mogliby zacząć kręcić prostych filmów? Część firm zamiast na outsorcingu skupi się na rozbudowaniu własnych działów video, ich wiedza z każdym filmem będzie się powiększać, ale przy większych produkcjach okaże się niewystarczająca i nieskalowalną. Proste filmy video, w odróżnieniu od skomplikowanych produkcji, różnią się nie ilością czasu poświęconego na produkcję, ale ilością osób różnych specjalizacji.

Brandrocket - Marzena Mojsiewicz (ekspert w obszarze: Marketing i PR)

Bardzo duża potrzeba, jaką mają obecnie przedsiębiorcy to skuteczne pozyskiwanie klientów online. Jak zainteresować i zdobyć nowych klientów online? Jak wykorzystywać kanały digital do promocji i sprzedaży moich produktów lub usług? Jak mierzyć skuteczność działań w tych kanałach? To najczęstsze pytania jakie pojawiały podczas udzielonych przeze mnie konsultacji ze szczecińskimi firmami w ramach projektu „Zapytaj Eksperta – usługi doradcze Klastra IT”. W agencji Brandrocket od 10 lat pomagamy firmom podbijać digital oraz pozyskiwać klientów, wykorzystując content marketing, social media oraz kampanie reklamowe online. Jesteśmy również jedyną w Szczecinie, agencją partnerską Hubspot - oprogramowania do automatyzacji marketingu, sprzedaży oraz obsługi klienta. W tym obszarze, zwłaszcza po COVID-19, również widzę rosnące zainteresowanie, a w ramach projektu poprowadzę, 21 lipca o godz. 10:00, bezpłatny webinar, podczas którego podzielę się konkretnymi przykładami oraz korzyściami płynącymi z wdrożenia automatyzacji działań marketingowych oraz sprzedażowych w firmie (szczegóły tutaj).

EBKF - Przemysław Krzywania (ekspert w obszarach: Narzędzia do pracy zdalnej oraz Cyfryzacja procesów w przedsiębiorstwach)

Jest wczesny poranek w środku tygodnia. Zamiast korków, trąbienia samochodów i biegania spóźnionych ludzi, mieliśmy opuszczone ulice. To, co brzmi zupełnie niewyobrażalnie, było jeszcze kilka dni temu rzeczywistością. Organizacje, które pozostają w tyle w zakresie digitalizacji, przeżywały szczególnie trudny okres, ponieważ ich praca była w znacznej mierze sparaliżowana. Wbrew pozorom wprowadzenie narzędzi pozwalającej na pracę zdalną nie jest drogie, a może nawet okazać się bardziej efektywne kosztowo od aktualnie używanych rozwiązań. Należy jednak pamiętać, że same narzędzia nie są rozwiązaniem problemu wprowadzenia pracy zdalnej. Razem z tymi narzędziami firma musi wprowadzić zmiany w aktualnych procesach biznesowych.

IT-BC - Konrad Płocharski (ekspert w obszarach: Narzędzia do pracy zdalnej oraz Cyfryzacja procesów w przedsiębiorstwach)

Korzystając z wiedzy Ekspertów z firmy IT-BC przedsiębiorcy będą mogli się dowiedzieć czym różni się potoczna cyfryzacja (digitalizacja) od cyfrowej transformacji i dlaczego ta druga dostarczy im znacznie więcej korzyści.

Konrad Płocharski z firmy IT-BC podpowie m.in.:

  • Jak oswoić cyfrowe/internetowe nowinki, by generowały zyski, a nie nowe problemy/pułapki?

  • Jak sensownie zaadaptować organizację do potrzeb nowych, niepewnych czasów, aby w podniesienie efektywności oraz niwelowanie ryzyka zaangażowała się zdecydowana większość różnorodnych pracowników?

  • Jak używać zwinne metodyki pracy do ciągłego doskonalenia i rozwoju korzystając w pełni ze zintegrowanego potencjału ludzkiego i cyfrowych zasobów?

  • Jak efektywnie zautomatyzować procesy i jak wiele korzyści przynosi inteligentne wyszukiwanie informacji i dokumentów (data driven organization)?

  • Jak skutecznie łączyć dane, uczenie maszynowe i optymalizację procesów?

Podsumowując: objaśnimy jak "od kuchni" przeprowadzić cyfrową „rewolucję” w biznesie. Pokażemy, że nie jest taka straszna jaką mogłaby się wydawać, jeśli oprzeć ją na sprawdzonych filarach i "uszyć" na miarę potrzeb.

Zawsze jesteśmy też do usług, by później w detalach zaprojektować i zaimplementować tematy, które poruszymy w rozmowie.

KanBo - Arkadiusz Gos (ekspert w obszarach: Narzędzia do pracy zdalnej oraz Cyfryzacja procesów w przedsiębiorstwach)

Praca zdalna to dziś „nowa normalność”. Praca zdalna, to model pracy, który pozwala na wykonywanie swoich zadań względem pracodawcy z dowolnego miejsca. Sytuacja wywołana przez pandemię COVID19 tylko przyspieszyła te działania. Organizacje, aby przetrwać musiały podjąć szybko działania. Umożliwienie pracy zdalnej pozwoliło uniknąć bankructw i uchroniło wiele miejsc pracy. Po pierwszej fali, która wyglądała bardzo często jak ewakuacja z biurowca z laptopem pod pachą, przychodzi czas na weryfikację tego modelu. Okazuje się, że praca jest wykonana, pracownicy pomimo tego, że nie przyjeżdżają do biur pracują. Narzędzia do spotkań On-Line pomagają w komunikacji – wszystko działa. Inaczej, ale działa!

Na tym właśnie polega fenomen pracy zdalnej – jest skuteczny.

Jest to bardzo dobry model pracy, który jest korzystny dla wielu stron:

Pracownik – wykonuje swoja pracę z dowolnego miejsca. Oszczędzony czas na dojazdy może przeznaczyć dla rodziny lub Hobby. To jedne z najszybciej dostrzeganych benefitów.

Pracodawca – praca jest wykonana. Często w rozmowach jest podkreślane większe zaangażowanie pracowników, którzy pracują w ten sposób. Zmniejszeniu ulegają koszty utrzymania biur czy obsługi firmy. To też jedne z pierwszych zauważalnych korzyści dla organizacji.

Praca zdalna przyczynia się także do ochrony środowiska – mniejszy ruch samochodów ogranicza emisje i jednocześnie czyni miasta bardziej przyjaznymi ośrodkami do życia. Mniej korków, większa przestrzeń na ulicach.

Korzyści można wymieniać długo. A co z minusami? Czy takie są?

Wszystko zależy od punktu widzenia. Najczęstszym wskazywanym minusem jest „bark atmosfery biura” wspólnej kawy, rozmów, spotkań… Oczywiście jest to element folkloru biura, którego teraz nie ma.

Kolejny minus, to brak miejsca w domu do spokojnej pracy. To jest największe wyzwanie.

Nie każdy posiada w domu przestrzeń do takiej pracy. Szczególnie dotkliwe to jest w momencie, gdy dzieci mają „szkołę online”.

Należy jednak pamiętać, że obecna sytuacja jest wyjątkowa.

Praca zdalna w normalnych warunkach – czyli „nowa normalność” to:

  • Praca w miejscu do tego przystosowanym. Tutaj pracodawcy powinni wspierać swoich pracowników w przygotowaniu takiego obszaru w domu.

  • Praca z wykorzystaniem narzędzi dostosowanych do pracy zdalnej.

  • Kultura organizacyjna która wspiera ten model.

  • Asynchroniczny model pracy – czyli brak sztywnych sztucznych godzin pracy.

  • Spotkania „po pracy”.

  • Więcej czasu dla rodziny.

  • Więcej czasu do siebie.

  • Więcej czasu na naukę nowych rzeczy.

Praca zdalna to wyzwanie, to zmiana. Można próbować wdrożyć ją bez wsparcia. Można

także skorzystać z oferty jaką przygotował Klaster IT w ramach projektu „Zapytaj Eksperta – usługi doradcze Klastra IT”. Jako ekspert tego programu w ramach konsultacji odpowiem na pytania przedsiębiorców. Opowiem o drodze jaką przeszła moja firma z pracy z biura, poprzez HomeOffice, tryb Hybrydowy aż do pełnej rezygnacji z przestrzeni biurowej.

myOdoo.pl - Paweł Wodyński

Choć trend informatyzacji przedsiębiorstw przybierał na sile już od kilku lat, rok 2020 przyniósł jego zdecydowane przyspieszenie. Liczba firm z segmentu SME poszukujących spersonalizowanych rozwiązań IT nigdy jeszcze nie była w Polsce tak duża. I nie ma w tym nic dziwnego!

Używane do tej pory „pudełkowe” oprogramowanie i „procedury” znajdujące się wyłącznie w głowie właściciela i kilku kluczowych pracowników po prostu przestały się sprawdzać w warunkach lockdownui i pracy zdalnej. Możliwość natychmiastowego dostosowania firmy do nieustannie zmieniającej się sytuacji, zwłaszcza nieprzewidywalnej absencji pracowników, stała się absolutnie kluczowa.

Zgłaszającym się do nas Klientom zależy przede wszystkim na czasie – zarówno samego wdrożenia, jak i szkolenia kadr. Ograniczamy go do minimum w obu zakresach dzięki modułowej konstrukcji naszego oprogramowania. Firma w krótkim czasie otrzymuje gotowy, jednolity system zawierający wyłącznie funkcje których potrzebuje, a pracownicy bez trudu odnajdują się w jego intuicyjnej obsłudze. Integralność oprogramowania i jego dostępność online zapewnia również niezbędną obecnie elastyczność, dzięki możliwości szybkiego zastąpienia osoby nieobecnej przez osoby z innych działów firmy lub lokalizacji. A także, co chyba najważniejsze, pozwala w dowolnym momencie zabrać pracę do domu.

Przedsiębiorcy ze Szczecina mogą teraz zadać pytania ekspertom i skorzystać z ich wiedzy bezpłatnie. Wystarczy, że wypełnią formularz na stronie Klastra IT - http://www.klaster.it/zapytajeksperta. Na zgłoszenia Klaster IT czeka do dnia 20 lipca.