PKP Intercity rozpoczyna rozbudowę swojej stacji postojowej w Szczecinie. Przy bocznicy kolejowej na Zaleskich Łęgach, w pobliżu stacji Szczecin Port Centralny, powstanie m.in. nowa hala napraw, myjnia dla pociągów i budynki zaplecza socjalno-technicznego dla załogi. Pozwoli to w przyszłości (za 2,5 roku) obsługiwać nawet dwa razy więcej pociągów niż obecnie i rozwinąć ofertę połączeń PKP Intercity na terenie Pomorza Zachodniego.

To inwestycja o łącznej wartości ok. 94 mln zł. Wykonawcą jest firma Torpol, a nadzór inwestorski pełni spółka Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych.

Nowoczesne zaplecze techniczne

W jej ramach na Zaleskich Łęgach powstaną nowe tory i rozjazdy, wraz z oświetleniem. Zaprojektowano nową halę napraw i przeglądów, która zostanie wyposażona m.in. w kanały rewizyjne, stanowisko dla podnośników Kutruffa i 200-metrowy kanał przeglądowy. Na miejscu zaplanowano stanowisko do zabezpieczenia taboru przed powstaniem oblodzenia, a także myjnię. Będą też nowe budynki zaplecza socjalno-technicznego dla załogi.

– Konsekwentnie dążymy do tego, aby polska kolej była bezpieczna, komfortowa i przewidywalna. Poza inwestycjami w nowoczesny tabor do osiągnięcia tego celu niezbędne są również wysokiej klasy zaplecza techniczne. Takie, jak to w Szczecinie, które po przebudowie będzie gwarantować wysoki poziom obsługi nowoczesnego taboru naszego narodowego przewoźnika i pozwoli rozwinąć ofertę połączeń z i do Pomorza Zachodniego. Konsekwentna realizacja kolejowych inwestycji pozwala systematycznie ulepszać ofertę w kolejnych regionach Polski – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.

„Szczecin będzie jednym z ośrodków, które będą mieć do dyspozycji więcej połączeń”

Dziś szczecińska stacja postojowa PKP Intercity jest w stanie odprawić 15 pociągów dziennie. Po zakończeniu inwestycji będzie to nawet 30 składów. Planowane jest też zwiększenie zatrudnienia o 30% (obecnie pracuje tam ok. 100 osób). To wszystko pozwoli na zaplanowanie większej liczby połączeń PKP Intercity ze Szczecina, zwłaszcza, że realizacja inwestycji zbiegnie się z zakończeniem remontu linii kolejowej do Poznania.

– Inwestycja w stację postojową w Szczecinie przygotowuje nas do rozwoju oferty dla Pomorza Zachodniego. Znaczenie tej lokalizacji będzie rosnąć wraz z postępem modernizacji linii kolejowych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury oraz sukcesywnym pojawianiem się na torach nowych i zmodernizowanych wagonów. W najbliższych latach siatka połączeń PKP Intercity będzie rozwijać się konsekwentnie, a Szczecin będzie jednym z ośrodków, które będą mieć do dyspozycji więcej połączeń – deklaruje Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

Będzie lepsze połączenie ze stolicą?

Planowane jest poszerzenie oferty połączeń ze Szczecina niemal w każdym kierunku. Więcej pociągów ma odjeżdżać do Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Przemyśla, Lublina czy Olsztyna (przez Gdańsk).

Rozbudowa stacji Zaleskie Łęgi potrwa 30 miesięcy. To oznacza, że nowa infrastruktura powinna być gotowa na początku 2024 r.