Wejście Amazona do Polski nie zaskakuje, ponieważ od lat spodziewano się, że światowy gigant, gdy podejmie decyzję o podboju Europy, właśnie w naszym kraju na pewno będzie chciał mieć lokalną witrynę. Dlaczego decyzja o ekspansji została podjęta teraz? Eksperci nie mają wątpliwości, że rozwój branży e-commerce i trwająca pandemia sprzyjają tego typu działalności i należy się spodziewać, że obecność Amazona w Polsce zwiększy konkurencję. W jakich sektorach? Na pewno w dziedzinie customer experience, ale i np. innowacyjnym podejściu do klientów czy usprawnieniu procedur doręczenia przesyłek. Temat ekspansji Amazona w Polsce podjęto podczas kolejnego Webinaru Live Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.

Amazon czy Allegro? Który marketplace wybiorą przedsiębiorcy i konsumenci?

W czasie rozwoju branży e-commerce pojawienie się Amazona w Polsce nie zaskakuje. Nie zmienia to faktu, że wejście do naszego kraju światowego giganta niesie ze sobą pewne zmiany i na pewno widoczna będzie konkurencja pomiędzy znanymi marketplace a Amazonem. Kto wygra? Pierwsze tygodnie pokazują, że Amazon szykuje się do „długiej drogi” – zarówno pod kątem zdobywania klientów, jak i przedsiębiorców.

– Amazon z wersją językową dla danego kraju jest tylko w kilkunastu miejscach na świecie, a my mieliśmy polską zakładkę na niemieckiej stronie. Możemy więc jasno stwierdzić, że nasz rynek od dawna był atrakcyjny dla Amazona i ekspansja była kwestią czasu – mówił w czasie webinaru Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości Cezary Kożon z firmy marketplaceme.com. – Pandemia mocno wspomogła decyzję Amazona o zdobywaniu kolejnych rynków. W Polsce światowy gigant wystartował nieśmiało, nie jest to taki szał jak w Szwecji, gdzie automatycznie przybyło kilkanaście tysięcy sprzedawców. Na pewno czas pandemii jest idealnym miejscem do konfrontacji pomiędzy rynkowym debiutantem, jakim jest w Polsce Amazon, a Allegro, które jest silnym marketplace z ugruntowaną pozycją.

„Dla przedsiębiorców obecność na platformie to szansa na zdobywanie nowych klientów na całym świecie”

Należy spodziewać się, że start Amazona to nie wszystko. W zależności od sukcesu giganta w naszym kraju poszerzana może być jego lokalna oferta. Konsumenci znają rynek i mają często wobec firm wchodzących do Polski konkretne oczekiwania.

– Amazon w Polsce nie był zaskakujący także z punktu widzenia konsumentów, mam wrażenie, że niektórzy liczyli na inne usługi jak np. Amazon Prime. Oferta własna Amazona również sama w sobie nie była zaskakująca ani szeroka. Polski rynek rośnie bardzo szybko w Europie, wzrosty szacowane są na ponad 30%, powstało ponad 12 tysięcy sklepów internetowych. Amazon nie mógł tego zignorować. Nasz lokalny czempion, czyli Allegro, również ma na koncie imponujące wzrosty i debiut na giełdzie. Przed nami ciekawa konkurencja na rynku, który przeżywa swój renesans – mówił Maciej Jankowski, Prezes Fundacji Netcamp.

– Trend ekspansji w przypadku Amazona postępuje od wielu lat. Dla przedsiębiorców obecność na platformie to szansa na zdobywanie nowych klientów na całym świecie, ale nie można iść tylko w jedną stronę i być tylko na jednym marketplace – zwracał uwagę Konrad Pleszczuk, product manager IAI IDOSELL. – Od momentu wybuchu pandemii bardzo dużo firm przeniosło lub zdywersyfikowało swoją działalność tak, by sprzedawać również w Internecie. Wzrost zainteresowania sklepami internetowymi jest w Polsce co najmniej dwukrotnie większy niż przed pandemią. Kiedyś handel w sieci to była skomplikowana sprawa, a dzisiaj można uruchomić sklep internetowy w 24 godziny. Amazon jest opcją na szybką prezentację.

Pełny zapis Webinaru Live Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości dostępny jest tutaj: https://www.facebook.com/wszczeciniepl/videos/737880010258413

Zapraszamy w co drugi czwartek o godzinie 11:00 – na żywo na Facebooku portalu wSzczecinie.pl oraz Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.