To olbrzymia inwestycja o wartości 233 mln zł, prowadzona w pobliżu popularnego węzła komunikacyjnego Basen Górniczy (to inna nawa Basenu Kaszubskiego). Celem jest przystosowanie tego portowego akwenu do obsługi większych statków po pogłębieniu toru wodnego do głębokości 12,5 m.

W pierwszym etapie, prace w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” obejmują:

- przebudowę Nabrzeża Chorzowskiego i Nabrzeża Gliwickiego Uskok;

- roboty związane zalądowaniem Basenu Noteckiego i budową nowego Nabrzeża Zamykającego;

- budowę nowego Nabrzeża Dąbrowieckiego wraz z przystanią dalbową;

- obudowę narożników Wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka;

- częściowe prace czerpalne przy nabrzeżach Basenu Kaszubskiego do głębokości 12,5 m.

– Celem etapowania prac jest umożliwienie stałej eksploatacji pozostałych nabrzeży w Basenie Kaszubskim, które mają swój znaczący udział w ilości przeładunków w Porcie Szczecin – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO, generalnego wykonawcy inwestycji. – W tym celu kolejne nabrzeża: Chorzowskie Uskok oraz Katowickie wraz z częścią dalbową, będą przebudowywane w ramach tego samego zadania inwestycyjnego, ale dopiero po oddaniu do użytkowania nabrzeży zrealizowanych w pierwszym etapie robót.

Na Nabrzeże Chorzowskie przywieziono 93 wielkie stalowe pale rurowe o długości 24 metrów. Już wcześniej miał się rozpocząć proces osadzenia ich na dnie, ale tuż przy nabrzeżu saperzy odkryli amerykańską bombę lotniczą o masie powyżej 250 kg. Dopiero po jej wydobyciu można było wrócić do prac. Stalowe pale będą stanowiły zasadniczy element konstrukcyjny przebudowywanego nabrzeża.

Dużo dzieje się również w innych częściach rozległego placu budowy. Prace trwają na Nabrzeżu Gliwickim Uskok, Nabrzeżu Dąbrowieckim, w Basenie Noteckim i na wyspach Mieleński Ostrów oraz Mieleńska Łąka.

Zakończenie robót planowane jest w III kwartale 2023 r.