Osiem „elektryków” jest już zamówionych w firmie Solaris, na dostawę sześciu kolejnych rozpisano przetarg. Teraz magistrat stara się o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakupu jeszcze 8 sztuk. Wniosek obejmuje również pozyskanie środków na budowę stacji ładowania.

Chodzi o 8 zeroemisyjnych, przegubowych autobusów elektrycznych dla SPA Klonowica i budowę stacji szybkiego ładowania przy ul. Kolumba, Owocowej, Kołłątaja i Szafera. Nowe autobusy jeździłyby na liniach 75 i 87.

Szacuje się, że koszt zakupu 8 takich pojazdów wyniesie 37,2 mln zł. Szczecin ubiega się o bezzwrotne dofinansowanie w wysokości 23,6 mln zł. 18 stycznia złożono w tej sprawie wniosek w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” (Faza I) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki.

Wcześniejsze zakupy i przetarg

Pierwsze autobusy elektryczne powinny pojawić się na ulicach Szczecina jeszcze w tym roku. 8 przegubowych pojazdów ma dostarczyć firma Solaris Bus & Coach. Kosztowały 32,3 mln zł, ale aż 20,4 mln zł pochodziło z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Na początku lutego mamy natomiast poznać oferty firm zainteresowanych wyprodukowaniem dla Szczecina 6 krótkich autobusów elektrycznych. Harmonogram zakłada, że na ulice powinny one wyjechać w 2022 r. Magistrat ma zagwarantowane dofinansowanie w wysokości 6 mln zł ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) - Gepard – Bezemisyjny transport publiczny. Dodatkowo, stara się jeszcze o kolejne 9 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Niezbędnym zadaniem jest również przygotowanie infrastruktury do obsługi „elektryków”. Za 1,6 mln zł wybudowanych zostanie 6 stanowisk stacji ładowania autobusów w zajezdni przy ul. Klonowica.